Gå til innhold

CL 2 eller CL2.5

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skallbaink skrev (2002-04-29 17:58):

Hva skjer med minnet når det går fra cl2.5 til cl2, og hvis dette overklokker minne hva kan skje med minnet..overklokkes dette i bios?

Jeg må innrømme at jeg ikke helt vet forskjellen på CL2 og CL2.5 er, men jeg kjører selv min 256MB Twinmos PC2100 ECC på CL2/Interleave 4 fra BIOS selv om brikken er merket CL2.5... Oppsettet har kjørt 100% stabilt i flere måneder både under W98 og W2K... Med CL2 har jeg fått en litt bedre benchmark, men skal teste en gang til nå på http://www.hz3n.com/seti/setibench/introdwnldquery.htm . Grunnen til at jeg kjører dette er ikke at jeg normalt eksperimenterer for mye med BIOS oppsett jeg ikke har greie på, men at VIA biosen min hadde en oppsjon for 'Performance' konfig. som satte inn disse verdiene automatisk...

[ endret av trn100 den 2002-04-29 19:11 ]

Lenke til kommentar

Ifølge PCWorld Norges dataleksikon:

"CL2: CAS Latency 2. En betegnelse som brukes i forbindelse med DRAM-minne. CL2- minne prosesserer data litt raskere enn CL3- minne, ettersom du må vente en klokkesyklus mindre på dataene i forhold til CL3. Etter at de første dataene er prosessert er imidlertid hastigheten lik for CL2- og CL3-minne. "Latency" (forsinkelse) påvirker kun hvor lang tid det tar før de første dataene leveres -- når først dataene har begynt å "strømme" er hastigheten lik. Ytelsesforskjellen mellom CL2- og CL3-minne er minimal, men noen PC-er støtter kun den ene eller den andre typen."

"CAS: 1) Column Address Strobe. Et signal som sendes til DRAM-minne, for å signalisere at en adresse er en kolonneadresse. Hver databit i DRAM-minne er lagret i en celle, som kan lokaliseres ved hjelp av kolonne- og rad- adresser. Raden lokaliseres ved hjelp av et RAS-signal (Row Address Strobe)"

Lenke til kommentar

Quote:

Skallbaink skrev (2002-04-29 19:38):

Ok så ved å stille om fra 2,5 til 2 i bios kan en oppnå en klokking av minnet, men kan dette skade minnet på noe måte?

Jeg har i allefall ikke merket noen problemer over en 6 måneders periode, men som det blir sagt over er gevinsten relativt beskjeden...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...