Gå til innhold

4-5 nye PCer + 1 server til lite forma i Oslo

Anbefalte innlegg

Synes egentlig ikke prisen var ille. Det er tross alt med windows xp og office, dessuten er det lcd skjerm med på det tilbudet.

En annen fordel med dell maskinene er at det er et meget lavt støynivå, også er det med 3 års på stedet service. Denne fungerer utmerket om du skal få noen problemer med maskinvaren.

Har snakket med en leverandør av HP i dag også. Han skal komme til oss en tur i neste uke for å se hva vi har og for å gi oss et tilbud på en total pakke. IBM ringte jeg også, men fikk beskjed om å ringe en databutikk eller no' i Drammen (holder selv til i Oslo) og da jeg til slutt kom til en tlf-svarer orket jeg ikke mer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har snakket med en leverandør av HP i dag også. Han skal komme til oss en tur i neste uke for å se hva vi har og for å gi oss et tilbud på en total pakke. IBM ringte jeg også, men fikk beskjed om å ringe en databutikk eller no' i Drammen (holder selv til i Oslo) og da jeg til slutt kom til en tlf-svarer orket jeg ikke mer.

Hmm, da regner jeg med at det er kontorland eller it-systemer du har fått nummeret til i drammen. Om jeg var deg hadde jeg heller satset på et annet sted ;)

Lenke til kommentar

Hvis dere ikke MÅ ha windows ville jeg ABSOLUTT gått for en Linux basert terminalserverløsning. Det er definitivt den laveste investeringen både i hardware og software, pluss at du får en overlegen stabilitet og sikkerhet (i alle henseender).

Alle normale behov mtp. software til bruk i kontorsammenheng finnes for Linux, men vær klar over at det kan bli problematisk dersom dere bruker spesiell software i bedriften som (normalt) kun kan kjøre i windows.

Det er flere aktører som kan levere slike løsninger, hvis du er interessert i mer informajon kan du ta kontakt med meg.

-x-

Lenke til kommentar

Du får det du betaler for.. er litt forskjellig du kan gjøre men det absolutt enkleste ville vært å kjøpe fra dell og få support derfra. Husk på at du kan få leasing fra dell som er rimelig og da inkludert serviceavtaler.. samme får du hos hp og diverse andre.

Du kan også bygge selv eller kjøpe billige kontormaskiner og få et it firma eller lignende i byen du har kontor til å ha en månedlig service avtale. Da betaler du ca 1500 i mnd og har da ca 2 timer til rådighet hver måned som du betaler for under serviceavtalen. Det blir ikke support sånnsett, da må du nok kjøpe av hp eller dell eller lignende, men de fikser problemene dine når du måtte trenge det. Bakdelen er jo at dersom du trenger mer hjelp enn dette har jo konsulenter en stygg uvane med å ta ca 850 kr timen + mva.

Koster penger om du er avhengig av support, men der driver jo dell stort..

Liker forresten ikke ordet dell...er et banneord i mine ører men på bedriftssiden har de bra support.

Lenke til kommentar
Serveren skal brukes for det meste til backup av det daglige, mens programleverandøren, Midas Data som lager EmProf, hoster SQL databasen og sørger for backup av den. Altså trenger ikke serveren vår mye lagringskapasitet, men det er greit om vi ikke mister alt som er på det hvis den krasjer. Uansett kommer vi nok ikke til å bruke IBAS hvis disken går fyken...

Da kjøper dere 2stk 120GB hardisker og setter dem i RAID1.

Er enig at det ikke var så dyrt de Dell-oppsettene. pga. Office og flatskjerm. Optiplex-kabinettene er ganske små hvis dette er viktig.

På den annen side er det et spørsmål om man har bruk for det da...

Lenke til kommentar

Tror nok du er best tjent med en dell maskin slik du fremstiller situasjonen. Ta med 3 års på stedet service. Du kan sette opp maskin selv på dell sine hjemmesider. Spander de ekstra 100 kronene for DVI tilkobling. Du kan fortsatt bruke de gamle skjermene, og evt bytte til LCD en gang i fremtiden. Ungå celeron prosessor, og ha 512mb ram. Ellers kan du gjøre alt så rimelig som mulig.

Du trenger absolutt ikke ha office 2003. Det er så mye jalla med den. Det gjelder office xp også. Jeg har ikke tatt meg bryet med å finne ut hvordan jalla'n skrus av. Foretrekker derfor office 2000 hvis jeg blir tvunget til å bruke microsoft.

Skal ikke se bort fra at en tynnklient løsning hadde vært det aller beste for dere. Da trenger du en kraftig server, og bruker de maskinene dere allerede har som klienter. Jeg har aldri satt opp tynklient for windows, men har sett dette i bruk, så det finnes.

Lenke til kommentar

Har gått gjennom situasjonen hos oss. De siste 4 årene har vi ikke hatt andre problemer med hardware enn at en noname-minnebrikke som har blitt satt inn etter ferdigoppsettet av maskinene skapte feilmelding ved oppstart. Mulig derfor at support ikke er så altfor viktig...

Dette gir jo en "noe" annen situasjon enn den som tidligere er beskrevet. Hvordan da få ett billigst mulig oppsett. Ser på PSdata, MPX.no og andre steder (til og med hos Dell) at man får maskiner ned i rundt kr. 4.000.- stk. uten skjerm. Om man kjøper noe slikt og i tillegg får noen til å komme og sette det opp. Da koster ikke maskinene mer enn 12.000.- tilsammen og serveren legger man litt mer penger i. Men hva koster det at noen kommer og setter det opp slik at det virker? Noen som har noe tips på det?

Pft. for alle svar (også nå som situasjonen er snudd "litt" på hodet...)

Lenke til kommentar

kort eksempel på pc:

xp 2100

512 meg twinmos-ram

billig hovedkort

radeon 9200/geforce 5200 med passiv kjøling

80 gb harddisk

et eller annet lite billig miditower

Billig 17" lcd-skjerm

Windows xp-lisens

Kort om serveren:

amd duron 1,6 ghz

bra hovedkort med innebygd raid og grafikk

512 meg ram

2x160gb harddisk i raid1

et lite billig kabinett med psu

vet ikke med software...

Herr Brun

Lenke til kommentar

Det duger i lange baner til en filserver. Hadde den skullet gjøre noe alvorlig, hoste en _stor_ webside eller spill, hadde man trengt mer kraft. Men det skal den ikke. Og penger spart er penger tjent ;)

Men du kan selvfølgelig spandere på serveren en xp2500, men mere enn det trengs seriøst ikke!

Herr Brun

Lenke til kommentar

Enig med Brun. Slik de skal ha server kan den bestå av hva som helst, også en av de gamle maskinene kan brukes til dette med litt ekstra ram og kanskje en disk - så lenge de ikke skal ha tynnklient.

Lurer litt på hvorfor det eksisterende intern nettet er så tregt. Med hardware som er nevnt skulle ikke det være noe problem. Det tyder mest på at kablene er dårlige. Å strekke nye kabler kan for koste litt.

Som Svas sier - nytteverdien av den supporten man får av en pc leverandør er minimal. Om f.x. en av maskinene skulle gjøre noe rart ville det vært rimeligere å kjøpe en ny maskin enn å ha support avtale.

Å legge inn programvare vil nok koste 1500-3000kr (avhengig av programtype og mengde) for en maskin om man skal få noen til å gjøre det. Siden alle maskinene er like kan de andre klones dersom man har en firmalisens på XP, slik at man slipper denne utgiften mange ganger. Om man ikke har firmalisens blir det vel knot med XP aktiviseringen ved kloning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...