Gå til innhold

Pc på 24/7 og brannfare.

eirikJO

Anbefalte innlegg

Har selv opplevd røykutvikling fra PSU. Det skjedde da en molex-kontakt kom i kontakt med kobber-heatsinken på cpu-kjøleren min. molex-kontakten smeltet, og etter det ble det røykutvikling fra PSU.

Hehehe, høres ut som du mangler kortslutningsvern i psu'en din :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har aldri sett en PSU uten sikringer men...

man kan få røykutvikling fordi om man ikke har sikringer.

jeg skulle sette i en floppy mens PC var på en gang, og satte da kontakten et felt for mye til venstre eller høyre, som førte til at isolasjonen på en av lederne smeltet og falt ned på HK og inn i ramslot, som igjen førte til at bare den ene ramsloten var brukbar senere.

ryker noe ekstremt av disse plastisolatorene da....fikk dårlig panikk da det fossa ut med røyk mens jeg dreiv med henda inni der og fikla.

Lenke til kommentar

Nå må vi huske at det stor forskjell på en typisk familie og server-PC kontra en blodmoddet PC som mange her har. For det første har eieren tuklet med alt av deler i den. Det i seg selv kan være ulovlig, og forsikringer bortfaller mer eller mindre... Det er installert vannkjøling, glovarme viftestyringer, og haugevis med finurlige el-forgreninger. For å ikke snakke om de helv... katodene som stadig vekk tar fyr (ja, det finnes flere tråder om dette fenomenet her)

For å konkludere: Det er nok mye opp til eieren hvor sikker PCen er.

Lenke til kommentar

Flaske med spesiell gass som kveler flammene.

Her har man en utgave:

w15403-01-08.jpg

Den minste flasken med selvutløser koster 2220,- og rekker til 0,7 m³.

Egentlig ville det være helt sykt og montere noe slikt i en PC, men for spesiellt interesserte vil det jo heve kulhetsfaktoren endel hakk. Og til alle de som selvfølgelig ikke aner hva det er for noe, kan man jo lyve på seg alle slags mulig "egenskaper". Som f-eks at det er en boostergass som gjør at din PC er 40% raskere enn en tilsvarende :p

Endret av Arctic
Lenke til kommentar

Leste ikke alt, men skjermen vil kunne "eksplodere"/ta fyr som TV'er! "Brannfelle" TV'ene er vel ofte ca. 15+ år? Dette skyldes ofte støv som antennes! Har hatt arbeids uke på radio-tv verkset der jeg har renset tv'er. UUUUUUTrolig mye støv. Kan ikke understreke det godt nok! :evil: Der anbefalles rensing av TV (på deres verksted) hvert 4. år. Selfølgelig er støv oppsamlet over 20 år en stor brannfare! Har sett skjermer (CRT) som har brent av på LAN parties-osv. Det er kun gammelt utstyr - hentet på dynga ol.

Datamaskiner utfases ofte etter 5år (gjelder ikke den midels forum-bruker :lol: ) Så den rekker ikke bli spesielt "gammel" elektronisk sett.

Mulig jeg ikke har peiling på det jeg snakker om :hmm:

Lenke til kommentar
Det er støvet som man må passe på å få ut med jevne mellomrom altså. Men hvor brennbart er materialet som pc komponenter er laget av da? Ledninger og andre ting av plast inni en pc skjønner jeg at kan ta lettere fyr.

Hmm... en komponent kan nok utvikle en del varme og røyk... men åpen ild er det liten sjanse for ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...