Gå til innhold

Centrino og M

Demantios

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

er ikke helt konge på dette for å si det slik. Men Centrino 1,6ghz yter ofte like bra som en P4 2,8ghz. Hvorfor er jeg ikke sikker på. Andre ting som du burde bemerke deg er batterilevetiden på maskinene med slik cpu, og ofte er det med WLAN innebygget.

Kort fortalt: Centrino er en kjapp cpu, med få Mhz, og lavt strømforbruk.

Håper dette ga litt bedre intrykk av Centrino.

Lenke til kommentar

Glemte å si:

Centrino er en MEGET bra cpu på bærbare fronten, jeg vill anbefale det. Tror det ikke er noe spess bedre der ute.. kanskje noen som er litt kjappere, men de bruker nok endel mere strøm også. De som er kjappere må ofte over 3Ghz, og da er det marginale forskjeller...

Lenke til kommentar

Centrino betyr at pc'en har pentium M prosessor og wlan (før var det 802.11b, nå er det 802.11g). Pentium M har ein heilt annan arkitektur enn p4 og ytelsen pr. MHz er derfor ulik. (På same måte som at A64 3000+ som er 2,0 GHz har ca same ytelse som p4 3,0.*)

Direkte samanlikning mellom p4 og pentium M er ikkje heilt lett, men å sei at ein pM 1,6 er ca like rask som ein p4 2,8 er nok ikkje så dumt. I enkelte testar vil pM 1,6 slå p4 3,0, mens i andre testar vil P4 2,4 slå pM 1,6.

I ein bærbar pc vil eg anbefala pentium M. Den er suverent mykje betre på straumforbruk og det gir bra batterilevetid. I tillegg avgir den lite varme og dermed er behovet for kjøling lite og det blir lite viftestøy.

*Kun for å illustrera. Diskusjon om kva som er best av a64 og p4 er tatt i tusen andre trådar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...