Gå til innhold

Formatere hardisken?..hjelp ønskes

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Formatering er jo en naturlig del av prosessen det er å installere et operativsystem.

Så du bare setter inn CD'en og starter maskina, så kommer du til installasjonsprogrammet. Der kommer du fort til et valg om formatering.

Dette er en hardisk med XP innlagt fra før..

Jeg har hørt at man må formatere en slik hardisk på forhånd.. dvs slette alt..ellers så kommer man til å slite i etterkant.

Så jeg lurer på hvordan man utfører denne opprasjonen?? jeg vet man kan gjøre det med XP cden men jeg lurer på fremgangsmåten??

Jeg har forøvrig Engelsk XP Proff innlagt

Lenke til kommentar

Det er utrolig mye 'rykter' ute og går om formatering. Det er mange måter å gjøre det på, og du kan lett få utrolig mange 'tips' om å gjøre det slik eller sånn, de fleste er ganske tungvindt.

Her er en guide for 'clean install', det er ikke store forskjellen for om disken er brukt eller ikke. Eneste er at når disken er brukt før så er det mulig å installere uten å formatere.

http://www.winsupersite.com/showcase/windowsxp_sg_clean.asp

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Bare putt cd`n i og følg med på skjermen! les godt første gang når jeg skulle formater leste jeg kje så jeg bare trykka videre og installerte windows XP på nytt uten å formatere. men bare følg med på skjermen så står alt det du trenger der! :thumbup:

Lenke til kommentar

hvis du prøver med disket så er det lett her er noen tips :p

Gå inn på denne siden her.

Last ned en bootdisk og legg den på diskett. Start maskinen på nytt, velg at maskinen skal starte uten CD-ROM støtte. (går mye raskere å starte opp)

Da den er ferdig med å laste så kan du bruke "fdisk". Slett alle partisjonene, og del opp i partisjoner igjen.

Da du har gjort det må du starte maskinen igjen, gjør det samma igjen. Da den er ferdig kan du skrive "fdisk /mbr" og etter det er det bare og skrive "format (disken):"

Da vil det meste bli borte, både i masterboot recorden og harddisken!

Lenke til kommentar

Men hvorfor skal du gjøre dette så vanskelig? Det er ikke så lurt å anbefale noen å bruke fdisk, de fleste versjoner av fdisk får problemer når disken er større enn 64GB. Og alt det du nevner kan og bør gjøres direkte fra installasjonsprogrammet til XP, som du jo må starte uansett.

Så dette med floppy var slett ikke noe stjernetips.

Lenke til kommentar
Men hvorfor skal du gjøre dette så vanskelig? Det er ikke så lurt å anbefale noen å bruke fdisk, de fleste versjoner av fdisk får problemer når disken er større enn 64GB. Og alt det du nevner kan og bør gjøres direkte fra installasjonsprogrammet til XP, som du jo må starte uansett.

Så dette med floppy var slett ikke noe stjernetips.

jeg syns det er best og lettest noen ganger går det kje ann å formatere med Windows XP cden. Så da er det best å bruke disket. :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...