Gå til innhold

Giverglede - som prosjekt...?


Hawkwind

Anbefalte innlegg

Jeg ser med glede at prosjektet med å bygge PC til en definitivt verdig trengende har vakt stor interesse.

 

Slikt varmer hjerterota på de fleste her inne (håper jeg).

 

Så er spørsmålet: Er det interesse for å gjøre dette til et permanent prosjekt istedet for en one-off?

 

Skisserer tankene jeg fikk i en liten brainstorm her:

 

- ha kontakt med en organisasjon e.l. som har mye kontakt med mennesker i en vanskelig livssituasjon (Støttesenteret Mot Incest, Krisesenter, Sosialkontorer) e.l.

 

- At man har et fåtall brukere som står som kontaktpersoner til den eller de etater/organisasjoner man samarbeider med

 

- Ha en eller flere delesesentraler som mottar deler fra brukere

 

- At man kun binder seg til å sette sammen et visst antall maskiner i året (eks. en hver 3. måned), men at det er opptil engasjerte brukere å eventuelt lage flere maskiner av innsendte deler

 

-At det er fire permanente postinger på forum: 1 med innmeldte behov, 1 med deler som skal gis vekk, 1 med maskiner som er gitt vekk, 1 med case-scenario og løsning (dette siste skal da være en kort oppsummering av innmeldt behov, deler som er brukt (fra hvilke brukere), og ferdig maskin som ble levert).

 

Kun en tanke i sommervarmen :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
likte dette...

 

bare en ting som er synd..

 

det kommer nok til å bli utnyttet  :cry:

 

eller...

hvis sosialen kan samarbeide med oss så kan det jo gå..

men de har vel taushetsplikter opp over øra og litt til, så det er ikke sikkert de kan...

Det er greia med at det vil bli utnyttet som medfører at man må samarbeide med en seriøs aktør for at man skal unngå at så skjer.

 

Man kan samarbeide med Sosialetaten i en eller flere kommuner på et slikt prosjekt. På min arbeidsplass hadde vi et slikt samarbeid i forkant av julen. Det ble bevilget et visst pengebeløp til innkjøp av gaver til vanskeligstilte barn, man tok kontakt med Sosialetaten - og fikk anonymisert informasjon om en del barn (alder, kjønn, evt. ønsker de på Sosialetaten hadde snappet opp gjennom kontakt med familien fra før av), og det ble så kjøpt inn gaver til disse barna.

 

Kanskje unødvendig å si at dette var et populært tiltak...? *s*

 

Om man skulle få i gang et dataprosjekt her, antar jeg at man i et slikt tilfelle også vil ha en viss mulighet til personlig kontakt med mottakere. Noe som nok vil være nødvendig om man skal inspirere brukere her inne til å delta.

 

Så får man se om det er interesse fra folk her inne til å stille opp på et slikt prosjekt da. Langt mer krevende å ha en fast greie på slikt...ikke like enkelt når man må bruke mye tid over en lengre periode på et frivillig prosjekt.

Lenke til kommentar

Det finnes mange måter å kunne gjøre dette på. Men tror det blir vanskelig å få med sosialetaten med på noe sånt. Da blir det nok lettere med Frelsesarmeen og liknende. Ser for meg at det blir mye lettere å jobbe mot dem. De har nok oversikt over en del av de som trenger det og. Det finnes ikke bare sånne muligheter, det finnes et utall igjen. Jeg hadde først og fremst en tanke på skoleelver og studenter...

 

EDIT: Skrivefeil :blush:

Endret av Audioslave
Lenke til kommentar
Det finnes mange måter å kunne gjøre dette på. Men tror det blir vanskelig å få med sosialetaten med på noe sånt. Da blir det nok lettere med Frelsesarmeen og liknende. Ser for meg at det blir mye lettere å jobbe mot dem. De har nok oversikt over en del av de som trenger det og. Det finnes ikke bare sånne muligheter, det finnes et utall igjen. Jeg hadde først og fremst en tanke på skoleelver og studenter...

 

EDIT: Skrivefeil :blush:

Du har helt rett. Frelsesarmeen kan det nok være enklere å sammarbeide med.

 

Jeg stiller meg positiv til forslaget, men innser at det kan innebære en del jobb for noen. (Kanskje fint å ha på CV'en ;) )

Lenke til kommentar

For det første, honnør til alle som deltok i prosjektet! :thumbup:

 

Selv ble jeg dessverre for sent oppmerksom på innsamlingen, men blir gjerne med en neste gang om det skulle by seg en mulighet.

 

I steden for å sende deler rundt omkring, kanskje noen kunne ta på seg å opprette en database hvor innehavere og potensielle givere kunne legge inn sine komponenter, slik at hvem som helst som finner et godt prosjekt kunne simulere en PC og presentere prosjektet for de som er med?

 

Er ikke så opptatt av få med navnet mitt i en eventuell takketale, men kanskje om HW.NO tok på seg å lage databasen og sikre at en slik mulighet ikke ble misbrukt ved å dele ut PC'er på vegne av HWs brukere?

 

Skulle tro det lå muligheter i dette, også med tanke på demo-produkter etc. som HW måtte få... Selvsagt viktig å unngå uheldige koblinger mellom HW som uavhengig og leverandører som ønsker publisitet, men det tror jeg kanskje HW klarer å takle...

 

Hadde vært bra reklame for HW og medlemmene her da :-)

Lenke til kommentar

Tanken er god, veldig god. Men i praksis ville det nok gå ganske trått. Jeg har en mistanke om at mye av givergleden plutselig blir borte når oppmerksomheten rundt prosjektet daler. Og jeg er redd den allerede er for liten. I det mye omtalte prosjektet her, ble det vel sånn ca. sirkulert hardware og software som samlet hadde rukket til 2-3 brukbare maskiner. Men 2-3 maskiner på landsbasis er jo ingenting.

Jeg sier naturligvis ikke at det er galt og hjelpe få, men er redd proskjektet ender opp som oppsamlingsstasjon for utarrangert hardware og pille mot dårlig samvittighet.

Lenke til kommentar
Tanken er god, veldig god. Men i praksis ville det nok gå ganske trått. Jeg har en mistanke om at mye av givergleden plutselig blir borte når oppmerksomheten rundt prosjektet daler. Og jeg er redd den allerede er for liten. I det mye omtalte prosjektet her, ble det vel sånn ca. sirkulert hardware og software som samlet hadde rukket til 2-3 brukbare maskiner. Men 2-3 maskiner på landsbasis er jo ingenting.

Jeg sier naturligvis ikke at det er galt og hjelpe få, men er redd proskjektet ender opp som oppsamlingsstasjon for utarrangert hardware og pille mot dårlig samvittighet.

Jeg er desverre redd Arctic har rett..

Lenke til kommentar
Tanken er god, veldig god. Men i praksis ville det nok gå ganske trått. Jeg har en mistanke om at mye av givergleden plutselig blir borte når oppmerksomheten rundt prosjektet daler. Og jeg er redd den allerede er for liten. I det mye omtalte prosjektet her, ble det vel sånn ca. sirkulert hardware og software som samlet hadde rukket til 2-3 brukbare maskiner. Men 2-3 maskiner på landsbasis er jo ingenting.

Jeg sier naturligvis ikke at det er galt og hjelpe få, men er redd proskjektet ender opp som oppsamlingsstasjon for utarrangert hardware og pille mot dårlig samvittighet.

Arctic har, desverre, rett.

Lenke til kommentar
Tanken er god, veldig god. Men i praksis ville det nok gå ganske trått. Jeg har en mistanke om at mye av givergleden plutselig blir borte når oppmerksomheten rundt prosjektet daler. Og jeg er redd den allerede er for liten. I det mye omtalte prosjektet her, ble det vel sånn ca. sirkulert hardware og software som samlet hadde rukket til 2-3 brukbare maskiner. Men 2-3 maskiner på landsbasis er jo ingenting.

Jeg sier naturligvis ikke at det er galt og hjelpe få, men er redd proskjektet ender opp som oppsamlingsstasjon for utarrangert hardware og pille mot dårlig samvittighet.

Arctic har, desverre, rett.

Tja.. de har klart det en gang.. så hvorfor ikke klare det 2. gang?? eller fler?

Lenke til kommentar

Min tanke har aldri vært å kunne levere ut maskiner hele tiden til mennesker som har bruk for det. Men vet jo at det ligger noe der ute hos medlemmene som kunne vært brukt. Dessuten så finnes det mye som bare ligger å slenger rundt på diverse arbeidsplasser. Har aldri jobbet noen plasser der det ikke har vært tillfelle...

 

Kan vi hjelpe to tilfeller i året, er jeg ganske happy. Da føler jeg ihvertfall at vi har gjort noe. Man trenger ikke levere ut 20-30 maskiner....

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Arctic har mye rett i hva han sier, med mindre det finnes noen som i det minste forsøker og motbevise det, og jeg synes i allefall det er forsøket verdt! Uansett koster det meg ikke mer enn å skaffe meg en oversikt over hva jeg ikke trenger selv, hvilket kanskje er den største utfordringen for meg i dette :-)

 

Synes både Audioslave og Jarmo fortjener honnør for det arbeidet de har lagt ned i det nye forumet og for sitt engasjement :w00t:

 

Det er vel også uansett slik at en "dårlig" maskin er bedre enn ingen maskin.

 

Husker godt en del år tilbake hvor firmaet "donerte" en IBM XT til en skole i Oslo som faktisk gjennomførte "datafag" timen ved at hver elev tegnet et tastatur på hvert sitt papirark og læreren krittet en C:> på tavlen når "maskinen" startet ;)

 

Det er vel heller ikke tvil om at selv mange av de største (eller i allefall eldste! :)) av dagens "nerder" startet med relativt primitive greier :)

 

Håper dette kan bli noe bra jeg, og ønsker lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...