Gå til innhold

Lage musikk på PC'en ....

Nicklas

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du er skikkelig nybegynner på området vil jeg anbefale å begynne med noe så enkelt som Fruity Loops (nå FL Studio). Det er et veldig enkelt musikkprogram som er basic på alle områder. Men siden det ikke egner seg til å lage profesjonell musikk med, bør du etter hvert gå over til noe som Propellerheads Reason - som Bornslip nevner.

Lenke til kommentar

NUendo er en sequencer ala Cubase, men den har videomuligheter også. Egentlig mest beregnet på å snekre sammen lyd og bilde. Men noen liker den bedre enn Cubase.

Forresten, man lager ikke "proff musikk" bare ved å ha det riktige programmet. Må nesten ha en eller flere musikere også :p Cubase eller whatever er bare programmet dere tar opp lyden dere spiller inn. Også kan det legges på diverse effekter som romklang, delay, og masse andre ting og tang. Man bygger opp sangene i mindre blokker, og kan legge blokkene man tar opp hvor som helst i sangen.

Evt. hvis du ikke har masse instrumenter og folk til å spille dem, fins det tonnevis av såkalte VST-instrumenter, altså plugins til cubase og andre sequencere, som er digitale kopier av alle mulige ting, som synther, effekter, trommemaskiner osv.

Mange av disse er EKSTREMT bra lyd på, og må ikke sammenlignes med lekeaktige midi-filer man hører på mobiltelefoner. Ei midifil er ikke noe lyd i seg selv, bare info om hva slags noter og instrumenter som skal spilles av med MIDI-lydene innebygd i telefonen.

Så kan du ta opp hvert spor på et separat track i cubase, legge insrumentene oppå hverandre lag på lag (du hører de andre mens du tar opp et nytt), og lage hele sanger på den måten. Best å ha en synth eller et MIDI-keyboard for å spille inn med da, ellers blir det jævlig tungvindt, når du må bruke musa og skrive inn notene på den måten.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

så det er på en måte samma prinsippet som e-jay og andre jalla-programmer..? med "blokker" og sånt, mener jeg.. må alt bygges opp i midi, eller kan man spille inn på f.eks. linje-inngangen (for de som ikke har kjempegode lydkort), eller hive inn lydfiler..? har liten peil på dette, tenkte å sette meg ned en dag eller atten og lære meg et slikt program. hadde jo vært greit om det er lett å bruke, men ikke har så mange begrensninger.

en annen ting: dersom man skulle bruke linje-inngangen på pcen, vil vel dette gi rævva lyd? og jeg har hørt det er ganske mye delay på innspillingen i tillegg, slik at man må flytte opptaket etter det er spilt inn.. noe i det?

Lenke til kommentar

Det vanligste er å, som du sier, spille inn på line inngangen til lydkortet ja.

Men det er ikke noe lurt å bruke et creative-lydkort til innspilling, da du kjapt vil merke delayen du snakker om mellom instrumentet og programmet. Soundblaster-kortene er laget for å gi god lyd ut, men har masse latency på inngangen. Det er egne kort som er spesiellt laget for musikkproduksjon, og de er ofte mye dyrere enn soundblaster, men kan fås helt ned i 1200-1800 kr klassen også. Forskjellen i pris er mest høyere samplekvalitet, mere inn/utganger.

Du får også flere inn og utganger, og drivere som er optimalisert for ASIO2-standarden, som gir 0 latency mellom lydkort og instrument.

Det største problemet med delay er at man ikke hører instrumentet ut av lydkortet før kanskje 100ms etter at du trykker en tangent eller streng på gitaren!

Da blir det nesten umulig å spille inn i riktig takt, du kan jo tenke deg å spille en gitarsolo, og så hører du ikke tonene du spiller med en gang, men tonene du spilte for 100ms istedet. Da blir man totalt forvirra.

Du må ikke se ned på "blokk"-programmer, det er det 99% av musikere faktisk bruker i studio, det er en genialt enkel måte å jobbe på, da man kan klippe og lime og redigere så mye man vil når sangen er ferdig. Flytte rundt på koret til en annen del av låten, ta vekk koringa på det ene refrenget, skru opp eller ned volumet på gitarene etc. etc. etc. Sort sett alle platestudioer spiller inn i en eller annen form for sequencer. Det heter sequencer fordi musikken tas opp i mindre sekvenser, men man kan selvsagt spille inn hele låta på en gang også, og ta opp hvert enkelt instrument i sin helhet. Du ser stort sett i alle musikkvideoer der de har tatt opp fra studiosesjonen, er det minst en PC med en sequencer på som alt tas opp på. Den kan importere WAV-filer. Kan blande wav-filer og midi-instrumenter også såklart. Og bruke digitale effekter til å forbedre wav-lydene du har tatt opp fra instrumentene.

I bandet mitt var vi i et studio og tok opp masse koring (m/ innlånte kordamer og menn), tok opp de forskjellige typene kor vi skulle ha i masse forskjellige filer, så var det bare å lime dem inn der de skulle være i sangen i cubase.

En annen ting jeg sa, MIDI-filer låter ikke dårlig bare fordi de er midi-filer.

Det er bare en liten tekstfil med info om hva slags instrumenter og noter som skal spilles av. Lydkvaliteten bestemmes av programmet du spiller lyden tilbake gjennom. Være seg en synth i 30000-kroners klassen, eller en software-synth (som faktisk holder på å ta over markedet for hardware-synther, de er SÅ bra ja)

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Du må ikke se ned på "blokk"-programmer, det er det 99% av musikere faktisk bruker i studio, det er en genialt enkel måte å jobbe på, da man kan klippe og lime og redigere så mye man vil når sangen er ferdig.

var ikke det jeg mente..! bare lurte på om det var samma konseptet, for det kan jeg jo.. :p e-jay er gøy, det.. men okei, takk for svar, skjønte en god del mer nå, faktisk..!

får skaffe meg et slikt program og få spilt inn noen sanger.. finnes det forresten noen slike freeware-program?

Lenke til kommentar

Reason er et sjefsprogram med veldig mange rack-bokser i ett.

Men du kan ikke ta opp direkte fra eksterne instrumenter inn i reason. Må isåfall først ta opp i wav-format i et anna program, også importere wav-fila inn i Reason.

Det har noen sinnsyke effekter du kan hive på lyden. Pluss 3 glimrende "analog"-synther (samme funksjonene bare gjenskapt digitalt), og du kan selvsagt bruke softsynther i sangene dine også. Og det er et vanvittig utvalg.

Jeg anbefaler ikke reason hvis du har tenkt å ta opp ting fra egne instrumenter.

Da er en sequencer som Cubase bedre valg.

Reason har også en veldig bra trommemaskin som tar alt av samples, og er grei å programmere, siden den har samme GUI/interface som de gamle trommemaskinene.

Drumkits from Hell er en utrolig bra samling av trommesamplinger av alle mulige slag.

Er litt kjipt å sitte og trykke inn trommer i Cubase, men det går selvsagt an hvis man er tålmodig nok. Dimmu Borgir bruker trommemaskin når de lager sanger. Så presenterer de det til trommisen, som kopierer det + lage litt mere.

Det er bare å velge trommelydene man vil ha, og spille dem inn lyd for lyd i trommemaskinen. Men reason er ikke et billig program. Koster 2500 i butikken.

Det er forsåvidt ikke Cubase heller. Du sliter litt hvis du laster ned et piratrip uten manualer for å si det sånn, siden disse er VELDIG omfattende programmer :)

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...