Gå til innhold

Trenger hjelp til RAM-valg.


FVH

Anbefalte innlegg

Prøver å forstå litt om hvordan RAM-typene fungerer, og lurer meg grønn på hvilken type og spesifikasjoner som passer best og er raskest og utnytter et Asus A8V Deluxe hovedkort best. Det har jo muligheter for dual channel har jeg forstått.

 

Er f.eks. dette noe å satse på? (Litt overkill med 2Gb kanskje, men...)

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewI...6700563494&rd=1

 

Hva betyr Cas Latency, og hva passer best til nevnte kort?

Takker så mye.

 

Ellers mottas alle andre tips og positive erfaringer med dette kortet med stor takk. :)

Endret av FVH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først må du spørre deg: "Trenger jeg virkelig 2GB med RAM", dette fordi til vanlig kontorbruk holder 512MB til det aller meste (unntatt lyd,- video- og bilderedigering), til spill greier alle jeg har sett seg med 1024MB (1GB), så jeg er ikke så veldig sikker på at du trenger 2GB med RAM.

 

I tillegg til det har 1GB-brikker (og 2 og 4GB for den saks skyld) mye høyere timings (jo lavere timings, jo høyere ytelse) enn det er på 512MB-brikker (og 256 og 128MB også) på samme hastighet (MHz), dette fører til at du får et ganske stort ytelsestap ved å velge 2x1GB fremfor å velge 2x512MB (du vil merke omtrent ingen forskjell mellom 2GB og 1GB).

Lenke til kommentar

Helt enig med det som Endre over sier.

 

Og skal du på død og liv ha 2GB så velg 4 stk 512-brikker dersom hovedkortet takler det. Og aller helst dual-testede brikker som TwinX-serien til Corsair.

 

For eksempel, er 3200XL-brikkene til Corsair veldig gode med timings på 2-2-2-5 som er det råeste jeg har sett til dags dato. Har 1 sett av disse selv (2x512). Og de er stabile sammen.

 

Sveinl.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...