Svin Skrevet 10. august 2004 Del Skrevet 10. august 2004 (endret) Jeg ønsker å finne forskjellen i gjennomsnittlig gråtoneverdi mellom to 8-bits bilder. Dette er i utganspunktet enkelt, men ettersom gråtoneskalen ikke er linjær, vil forskjellen (knyttet til lyshet) være avhengig av hvor på skalen en befinner seg. Dvs. forskellen mellom 220 og 230 er ikke lik forskjellen mellom 100 og 110. Er det noen som har greie på sammenhengen mellom gråtoneverdiene? Har noen sett en ligning som beskriver lyshet og gråtoneverdi? Endret 10. august 2004 av Svin Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 10. august 2004 Del Skrevet 10. august 2004 8 bits gråtoner betyr 2^8=256 gråtoner (nivåer) inkludert helt hvit og helt svart. Hvit er definert som 0% og svart som 100%. Trinnene i mellom hvit og svart er jevnt fordelt i 256 "trappetrinn" fra 0 - 100%. Lenke til kommentar
Svin Skrevet 10. august 2004 Forfatter Del Skrevet 10. august 2004 8 bits gråtoner betyr 2^8=256 gråtoner (nivåer) inkludert helt hvit og helt svart.Hvit er definert som 0% og svart som 100%. Trinnene i mellom hvit og svart er jevnt fordelt i 256 "trappetrinn" fra 0 - 100%. Den er grei (bortsett fra at jeg bruker 0 som svart av praktiske årsaker). Forøvrig har det seg slik at pikselverdi og lysintensitet ikke trenger å være linjær. Det som oppfattes som lyshet er også veldig avhengig av lysintensiteten, og lyshet og lysintensitet har meg bekjent en logaritmisk sammenheng (øyets oppfatning av en bestemt gråtoneverdi er også avhengig av gråtoneverdiene rundt, jf. Mach bånd). Mulig jeg uttrykte meg litt uklart, men det jeg er på utikk etter er sammenhengen mellom pikselverdi og lyshet (basert på evt. persepsjonsstudier). Lenke til kommentar
Legion Skrevet 10. august 2004 Del Skrevet 10. august 2004 intensitet er som du sier logaritmisk og ikke lineær, dvs øyet heller oppfatter forhold/ratio enn absolutte verdier ...sitter med en ligning her, men det tar noe tid å forklare skikkelig, i tillegg til at det er noe kronglete (fant ikke noe på google, dog jeg la ikke mye søkingen). du kan få kopi av det jeg har dersom du ønsker det...send en PM ligningen er iallefall: n = log1.01 (1/I.) hvor n = antall lysintensiteter mellom [0,1.0] hvor I. (egentlig I 'null') er laveste intensitet på medium (typisk 0.005 - 0.025) på skjerm noe klokere? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå