Gå til innhold

Poll/diskusjon angående ordet "nerd"

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1. En nerd er en person som kan mye unuttig fjas, som man aldri får bruk for. Unntaket er kanskje dersom du som nerd jobber med det du er nerd innen.

Ja, for det finnes mange forskjellige typer nerder. Data bransjen har ikke enerett på ordet nerd:

*mat nerd

*kles nerd

*data nerd

*spill nerd

*mobil nerd

*skole nerd

osv

2. Ifølge Gisle Hanemyr`s webside er jeg en "nerd in training"

3. Nei, jeg vil ikke bli satt i en nerd bås. Altmulig nerd hadde kanskje vært noe.

4. Helt sikkert :grin:

Min Sig: :grin:

[ Denne Melding var redigert av: grendel på 2002-04-29 21:43 ]

Lenke til kommentar

1. Kan noen forklare meg hva ordet "nerd" betyr?

Jeg mener at ordet (data)nerd innebærer i groveste hovedtrekk:

1: viss kompetansenivå/lærevillig og innblikk i dataverdenen

2: prioritering (f.x. heller pc'en enn en fyllefest for fylla si skyld). her kommer også fysikken inn: f.x. heller PC enn fotballkamp i 22 grader +

3: gjerne meninger som Ola Nordmann er uenig i (på bakgrunn av kompetansen).

Jeg legger ikke noe vondt i den lokale (dvs hw.no, OC.com osv) tolkningen, og mener at "Ola og Kari Nordmanns" tolkning er _feil_, forkert, på trynet! (beklager, men det er min _mening_)

2. Er du en nerd?

Jeg blir kalt nerd, og jeg velger å kalle meg nerd. Jeg har på langt nær det kompetansenivået flere her inne sitter inne med, men håper å komme dit en gang.

Jeg prioriterer PC'en foran veldig mye (i snitt: min 5 timer/dag), men _visse_ ting kommer høyere (puchacz.... *drømme*).

3. Vil du være en nerd?

Jeg tror det. Med det jeg legger i ordet nerd så er det "ja". Data er et stort felt som interesserer meg. I likhet med fysikk, kjemi og matte.

4. Er jeg en nerd? :smile:

Det kan du bare selv vurdere. Kaller andre deg nerd? Føler du at de har rett når de kaller deg nerd? Hvorfor skulle du være/ikke være nerd?

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-29 17:34, sanoj_20 skrev:

Spørsmål:

Er det en som sitter på PC'en hle dagen eller kan mye om PC eller kanskje begge ting må til for å være en nerd.

2. Er du en nerd?

3. Vil du være en nerd?

Svar:

1.

Et nerd er vel en person som intresserer seg for en ting, og har/vil fordype(t) seg i den tingen han intresserer seg for. Du trenger nødvendigvis ikkje sitte foran dataen i et kjør for å vere et nerd, men intresser du deg for noe, og vil fordype deg i det, så tilbringer du gjerne MYE av tida/livet ditt foran tingen/dataen du intresserer deg for.

Så kjenner du noen som sitter foran datan minst 6-7 timer for dagen, så sier det seg selv at han liker det han driver med. Og når man sitter lenge med noe man liker, så blir man selvsagt god i det!

Det er et nerd tror eg.

2.

Ja, som eg skreiv ovenfor, så er en nerd en person som intresser seg for noe, og fordyper seg i dette.

Eg sitter lenge foran daten for dagen (nesten heile tida) faktisk) her et sitat fra NNScript (mIRC):

"::: Stats: you've wasted a total of (5d 2h 10m 19s) on IRC until now. This makes an average of (7h 30m) per day and takes up about (31.28%) of your average day."

I tillegg går eg på skole (og sover). Så ehm...ja, eg tror eg er et datanerd...

3.

Ja, eg vil lære meir om data, ja eg liker data, ja da er nok eg et datanerd...

4.

Og kem er du?

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-29 17:34, sanoj_20 skrev:

Ja, jeg tror i allefall det.

En nerd er en som virkelig brenner for sin aktivitet. DVS: En som liker data, datanerd. En som liker lekser, skolenerd. Og en ting; de som er datanerder har som regel mange kviser pga all Pizzaen og Colaen.

Quote:

2. Er du en nerd?

Nei, jeg tror ikke det. Jeg driver med andre ting også. Som f.eks. fotball!

Quote:

3. Vil du være en nerd?

Vel, spørs om det er negativt eller positivt å være nerd det. Men jeg vil egentlig ikke være det.

Quote:

Ja. Det tror jeg ut ifra alle de postene du har postet.

Lenke til kommentar

Spørsmåla som vert stilt her er litt feil, eller manglar noko.

Mitt spørsmål 1: Vil du kalla deg sjølv ein nerd?

Mitt svar 1: Ja, i enkelte samanhengar. Når ein ser på den negative betydninga ordet har fått hos størstedelen av den norske befolkninga, nei. Om det er snakk om lukka kretsar, der dei fleste forstår det eg driv med, ja.

Mitt spørsmål 2: Ønsker du å bli kalt "nerd"?

Mitt svar 2: Nei. Ikkje av folk som ikkje har omtrent like god peiling på data som eg har, og som samstundes kjenner meg skikkelig. Det verkar som om folk utanfor datamiljøet slenger "nerd" etter ein som eit skjellsord, noko som kan virka svært provoserande.

Ordet nerd bør heller vera sjølvomtalande, det bør berre brukast om seg sjølv. Om ein brukar ordet om folk ein ikkje kjenner, er dette svært provoserande for enkelte, sjølv om denne personen sjølv kallar seg "nerd".

Confused? Just ask.

mvh.,

Vegard

Lenke til kommentar

Be it known that on the thirtieth day of April, A.D. two thousand and two

Nerd-Light

having duly completed the Nerd Test obtaining a total score of 81 out of 100 has been found to be a

canonical nerd

with all the rights, privileges and responsibilities pertaining to this title.

Lenke til kommentar

her finner dere noen utvalgte artikler om det å være nerd. For min del mener jeg at nerd er ikke noe man blir, det er noe man er, "nerd by birth" så å si, men vi er vel en utdøende rase, blir stadig flere wannabees.

http://arkiv.origo.no/spinn/kommentar/97/01/nerd.html

http://tassen.uio.no/universitas/Arkiv/199...3okt96/nerd.htm

http://www.stud.ntnu.no/~perchrh/nerder.html

ellers vil jeg anbefale denne boka på det sterkeste, jeg har flere eksemplarer av den

http://wgate.bibsys.no/gate1/FIND?fo=holte...ohn+olaf&lang=N

mvh nerd-light

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...