Gå til innhold

NTFS har plutselig blitt til RAW...

finfyr

Anbefalte innlegg

Etter at jeg kom hjem fra en weekend i Trondheim, er plutselig den ene partisjonen i den eksterne disken min blitt til RAW... "E:\ is not accesiblie. The file or directory is corrupted and unreadable", dette kommer fram om jeg vil inn på disken i Utforsker. Om jeg derimot høreklikker, velger PartitionMagic 8, så kommer disken opp som NTFS der. Da ser jeg også hvor mye som er ledig, og hva som er brukt på disken. Er det partisjonstabellen eller noe som er fucket? Og hva kan jeg gjøre forå få fram alle filmene mine igjen, masse vannski opptak og greier fra i sommer :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ops, glemte å legge til det. Joda, har kjørt GetDataBack, det stod å gikk i over to timer i natt. Men fikk ikke noe ut av det... Disken er fremdeles RAW format.... Men jeg vet jo at filene mine ligger på disken, det har jo Partition Magic påvisst, så saken er vel at jeg vil ha disken over til å bli NTFS igjen...

Lenke til kommentar

Du må kopiere filene over til en annen partisjon/harddisk, så må du reformatere den ødelagte partisjonen. Til slutt kan du kopiere filene tilbake dit de skal være.

Edit: du bruker selvfølgelig GetDataBack til å kopiere filene fra den ødelagte NTFS-partisjonen. Ble utsatt for det samme selv for en stund siden, og etter det stoler jeg ikke lenger på NTFS.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Først av alt, prøv å kopiere ut alle filene du ikke vil miste. Om du må legge disse rundt omkting på diversen andre partisjoner/hd spiller da ingen rolle. Event. kan du brenne de på cd/dvd om du har mulighet til det.

Det som faller meg inn er å kjøre en feilsjekk via partition magic og chkdsk eller scandisk om du har eldre windows version. Fungerer ikke dette, kan du forsøke med å konvertere partisjonen til for eksempel FAT32 og om du vil tilbake til NTFS.

Dette vil riktignok kunne by på problemer om du har komprimering, rettighets sperrer eller kryptering aktivert på partisjonen.

Har du foresten rettigheter til å lese partisjonen?? Om du ikke har dette vil den kunne komme opp som RAW.

Lenke til kommentar

Funket ikke med knoppix. Disken later fremdeles til å være tom. Kun i partition magic det vises at det er masse på den. Get data back programmet kostet forholdvis mye ser jeg... Må vel kjøpe for å kopiere fra den "ødelagte", partisjonen...

Edit: skriveleif

Endret av and_mit
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kommer ikke på noe mer akkurat nå, men jeg vil uansett råde deg til å sjekke at programmet virkelig finner noen filer før du kjøper det. De fleste programmer har demoversioner som kan finne filene, men ikke gjennopprette dem.

Ta deg en tur innom Download.com (eller søk på nettet) og se etter programmer som kan hjelpe deg.

Er ikke morro å miste data, men enda mindre morro om en i tillegg skal kaste bort 1K uten å få noe igjenn for det.

Virker uansett som hele HDn har tatt kvelden.

Lenke til kommentar

Du sier det er på en eksterndisk du har problemet. Jeg fikk opp partisjonen min som RAW når det var problemer med firewire kortet. Jeg hadde to firewire kort i maskinen og hadde alltid brukt kort A til disk'en. Etter en liten tur med disken så koblet jeg den til kort B og alt var bare rot. Fant til slutt ut at når jeg byttet til det andre kortet ble data'ene tilgjengelige igjen. Så sjekk for ikke-disk-relaterte problemer FØR du begynner å skrive til disken.

Lenke til kommentar

En tanke som slo meg: Støtter din BIOS og windows disker over 137GB? Med windows XP SP1 og et hovedkort som ikke er eldre enn et par år skal det ikke være noe problem, men jeg opplevde en tragedie selv pga dette. HK'et mitt (Abit KX7-333Raid) støttet min nye WD 200GB, men jeg hadde ikke SP1 i XP. Plutselig forsvant tre av mine partisjoner fra windows, kun C: var igjen...

Jeg endte opp med å kjøpe Acronics Recovery Expert Deluxe for noen få hundrelapper, og fikk berget to partisjoner. Men den store full av DV-video og filmer var borte for alltid. Kjipt :no:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...