fat_guy Skrevet 5. mai 2002 Del Skrevet 5. mai 2002 Quote: On 2002-05-05 17:08, Turbel skrev: Quote: On 2002-05-04 17:29, fat_guy skrev: svarte det på spørsmålet ditt. Ikke egentlig, men takk for svaret.. :smile: Det jeg mente var: Hvordan vil en kompressor hjelpe i et vannkjølesystem? Selvsagt fungerer den i et kjølesystem basert på "kjøleskapteknologi", men jeg tror ikke det har noen hensikt å sette en kompressor inn i et vannkjølingssystem. Hvis du mente at han burde skaffe seg et helt kjølesystem med kompressor, kondensator, ordentlig kjølemedium og det hele, har jeg misforstått, og det beklager jeg. som sakt dette er veldgt dyrt, og jeg mente egentlig at slikt er for extremenister ( Det er i hvertfall for extremt for meg.) . Nå skjønte jeg hva du mente. Jeg skrev bare kompressor siden å skrive alt som du trenger for at det skal fungere tar lang tid. og du behøver ikke å beklage, det er heller jeg som burde beklage. Lenke til kommentar
Nervevrak Skrevet 5. mai 2002 Del Skrevet 5. mai 2002 Det står ikke i posten din om irringen/korrosjonen er inni eller utenpå. Er den inni så ikke bruk den. Er den utenpå slik at de små kjøleribbene mellom vannkanalene er korrodert går det ann å prøve hammerite, cantrust, el.l katalyst stoff mot korrosjon. PS! husk at der det har vært irring på en radiator er varmeutvekslingen tilsvarende lik 0. Er det mye så få heller tak i en annen. Lenke til kommentar
minimum payne Skrevet 5. mai 2002 Del Skrevet 5. mai 2002 vel da er allt avklart og jeg kan bare si en ting. kjøp deg ett peltier element. da kan du kansje klokke prossessoren til det dobbelte, intel er flinke sånn sett. har selv tengt på å lage ett dobbelt vannkjølings system der det lille vannkjølings-systemet er peltier avkjølt gjennom et større system - kansje slik som det du gjør, med bilradiator. men først skal jeg vannkjøle systembussen min, er det noen av dere som har prøvd det? hva blir fsb oc forskjellen? Og ja cs er livet , ia i alle fall for meg. Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 5. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2002 Må rengjøre den litt mer og få omformer fra 1 til 1/2 nippler. Må få tak i kobber først. Er vel ingen som hvet hvor jeg får kjøp kapp på web? Lenke til kommentar
minimum payne Skrevet 5. mai 2002 Del Skrevet 5. mai 2002 hvor mye kobber trenger du? jobber hos et firma som har seksmeterslengder med 10*40 mm kobber. :? Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 5. mai 2002 Del Skrevet 5. mai 2002 Bare et innspill om gjennomstrømning. For å oppnå best mulig varmeoverføring bør man ha en turbulent luftstrøm gjennom radiatorfinnene. Laminær strøm; en strøm av luft el. annet som går i ên retning uten at den brytes opp. Laminære strømmer kan være et problem lokalt i radiatoren, der rommet mellom kjøleribbene vil være så lite at laminære forhold kan oppstå. Det er derfor lurt med påtrykk av luft fra en vifte el.l. Ex; En panelovn skaper turbulens i lufta over seg, mens strømmen i det varmeoverførende laget helt inne ved overflaten ofte er laminær. Dette fører til en dramatisk reduksjon av varmeoverføringsevnen. Tipper på minst 50% reduksjonm. Derfor er en viftovn mer effektiv enn en tradisjonell panelovn med samme effekt i et rom med stilestående luft. Ved kjøling vil man ha en omvendt problemstilling. Litt flisespikkeri, men den ekstreme overklokker kan sikkert dra nytte av noe av dette... Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 5. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2002 Quote: On 2002-05-05 20:21, minimum payne skrev:hvor mye kobber trenger du? jobber hos et firma som har seksmeterslengder med 10*40 mm kobber. :? De bør vere 10mm tykke og minst 6cm brede. Skulle hatt en stor kobberplate til og kjølt ned hardissken og. Skal pakke den i masse greier så jeg ikke hører den (Vannkjøling er med andre ord nødvendig) . Har du noe slik liggende? Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 5. mai 2002 Del Skrevet 5. mai 2002 Jalla: Hvor har du hørt at en turbulent luftstrøm henter ut mer varmeenergi enn en laminær luftstrøm? Kunne du argumentert litt mer ? Finner ingen litteratur på dette, selv fysikkboken min som er tjukkere enn en telefonkatalog må gi avkall. Ser ikke helt hensikten for å diskutere dette, for de fleste henger på en vifte på radiatoren og tenker ikke mer på det. Men for nysgjerrighetens skyld :smile: Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 6. mai 2002 Del Skrevet 6. mai 2002 Honda: Kjemiteknikk. Overføring av varme til turbulent luft er mer effektivt, fordi en hele tiden vil ha skifting i luftmassen som er nærmest den varme overflaten. Ikke rart du ikke finner det i fysikkboka, da dette er en kombo av fysiske og kjemiske egenskaper til et medium. Men, som sagt; flisespikkeri.. :razz: Lenke til kommentar
Strips Skrevet 7. mai 2002 Del Skrevet 7. mai 2002 Svar kommentar til det orginale spm.: Utafor kontorbygget jeg sitter i så er det en radiator på 2x2,5 meter. En sånn burde holde :wink: Hvertfall hvis du bruker samme vifter som er på den. 6 stk. over 50cm vifter :wink: Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 7. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2002 Skjekket kontoen i dag og fikk et lite sjokk. Der var det 3171,32 Kr. Der var det noen kroner jeg ikke hadde teinet med . Så for jeg får bestilt Hovedkort, prosessor og noen kjøleblokker skal jeg poste. Håper det går. skulle helt hatt en radiator jeg kunne ha puttet i en kabinett uten vifte men det blir vanskelig. Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 7. mai 2002 Del Skrevet 7. mai 2002 Du lurte på hva for en radiator bensin hadde siden han kjører uten vifte, men tror han bor langt opp i Finnmark eller noe, og har radiatoren på taket..er ikke sikker på dette, men mener å huske at han har sagt noe om det. Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 7. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2002 Uansett hvordan resultate blir det sikkert moro mor noen. Enten for jeg sove om natta ellers så får dere en god latter med brent cpu,psu,gpu og resten av maskina mi. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå