Gå til innhold

Hvor stor radiator trenger jeg for og slippe vifte?

Anbefalte innlegg

Takker for hjelpen minimum payne men trur jeg ikke tar den på 1M x 1M fordi den blir veldig stor og synlig under senga.

Venter på svar fra bensin16 hvor stor radiator kan bruker (Han kjører uten vite) men reiner ikke med at han har den under senga. Er radiatorer stor nok så skal jeg si i fra og teste om det er forskjell om du plaserer den under senga eller mitt på gulvet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-05-02 15:34, Bøgge Bakken skrev:

Takker for hjelpen minimum payne men trur jeg ikke tar den på 1M x 1M fordi den blir veldig stor og synlig under senga.

Venter på svar fra bensin16 hvor stor radiator kan bruker (Han kjører uten vite) men reiner ikke med at han har den under senga. Er radiatorer stor nok så skal jeg si i fra og teste om det er forskjell om du plaserer den under senga eller mitt på gulvet.

vel du kan enkelt bruke radiator uten vifte, men da skjer følgende: den varmen blir fordelt på det ommråde som radiatoren spenner over, og siden det er svært lite luft gjennom strømning hvis du ikke har vifte vil det bli varmt rundt radiatoren, og vannet blir ikke så godt kjølt. Hvis du bruker en veldig støysvak vift, som du knapt hører. vil det bli en radikal tempratur forandring.(kaldere altså :grin: )

Bruk Papst vifte, 11m³/time, 10 dB(A) 60mm*60mm

som du nesten ikke hører, og du vil få en utrolig stor forskjel fra å ikke bruke i det hele tatt.

(kunne noen teste dette og sjekke hvor stor forskjel det er. Jeg er helt sikker på at det er (stor) forskjel, men kan noen teste hvor stor. Det kan jo foresten du bøgge bakken teste hvis du vil sjekke om den vifta gjør så stor forskjell til at du lar den stå der. den koster foresten 160kr.)

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-05-02 16:13, fat_guy skrev:

Quote:

On 2002-05-02 15:34, Bøgge Bakken skrev:

vel du kan enkelt bruke radiator uten vifte, men da skjer følgende: den varmen blir fordelt på det ommråde som radiatoren spenner over, og siden det er svært lite luft gjennom strømning hvis du ikke har vifte vil det bli varmt rundt radiatoren, og vannet blir ikke så godt kjølt. Hvis du bruker en veldig støysvak vift, som du knapt hører. vil det bli en radikal tempratur forandring.(kaldere altså
:grin:
)

Bruk Papst vifte, 11m³/time, 10 dB(A) 60mm*60mm

som du nesten ikke hører, og du vil få en utrolig stor forskjel fra å ikke bruke i det hele tatt.

(kunne noen teste dette og sjekke hvor stor forskjel det er. Jeg er helt sikker på at det er (stor) forskjel, men kan noen teste hvor stor. Det kan jo foresten du bøgge bakken teste hvis du vil sjekke om den vifta gjør så stor forskjell til at du lar den stå der. den koster foresten 160kr.)

Har 2 stk Pasp 19 dB vifter liggende. Bruker disse til og teste med. Det vil ligge under senga så det er ikke sikkert at jeg hører dem. Hører jeg dem så lodder jeg på en motstand. Den vifta du sier blir vel veldig liten.

Han jeg skal kjøpe radiatorern avhadde ikke målt den enda men den er ca.100cm X 60 cm.

Vis jeg kan bruke denne så skal jeg poste resulater. Må også få laget meg en kjøleblokk først.

Lenke til kommentar

husk å kjøpe en shims. det gjorde ikke jeg og jeg ble en prossessor fattigere pga det. og drit i vifter, en radiator fra en bil har vel ikke noen problemer med å kvitte seg med de 100 wattene med varme som pc en din produserer. jeg har en plast tank på 30 l for brygging av vin som kjøledunk , og ei akvariumspumpe til 300 kr til drivkraft, og det funker fiiint. alldri over 30 c på cpu jo, bare husk å lage en god blokk, og bruk sølvlodd.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-05-02 20:00, minimum payne skrev:

husk å kjøpe en shims. det gjorde ikke jeg og jeg ble en prossessor fattigere pga det. og drit i vifter, en radiator fra en bil har vel ikke noen problemer med å kvitte seg med de 100 wattene med varme som pc en din produserer. jeg har en plast tank på 30 l for brygging av vin som kjøledunk , og ei akvariumspumpe til 300 kr til drivkraft, og det funker fiiint. alldri over 30 c på cpu jo, bare husk å lage en god blokk, og bruk sølvlodd.

Det er en P4 som skal bli kjølt ned så shim trengs ikke. Men trur det er mer en hundre watt som den må kvitte seg med. Dette skal den kjøle ned.

* Prosessor

* North-Brigde

* RAM

* South-Brigde

* VRAM

* GPU

* PSU

* Harddisk

Tenkt og ha en vifteløs pc og tenkte og vannkjøle alt sammen. I tillegg hadde jeg tenkt og overklokke litt. Når jeg får råd tenke jeg skulle smelle på et TEC element på GPU og Prosesser.

Lenke til kommentar

Quote:

:evil:

Det er en P4 som skal bli kjølt ned

:evil: SVIKER! :evil:

Mythology and religion are central to Black Metal, as most bands are vociferously anti-Christian, often grounding themselves in Nordic or Pagan beliefs.

[ Denne Melding var redigert av: el_diablo_21 på 2002-05-04 14:27 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-05-04 14:23, el_diablo_21 skrev:

Quote:

Det er en P4 som skal bli kjølt ned

SVIKER!

Mythology and religion are central to Black Metal, as most bands are vociferously anti-Christian, often grounding themselves in Nordic or Pagan beliefs.

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: el_diablo_21 på 2002-05-04 14:27 ]</font>

Det er de smarte som kjøper intel :lol:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-05-02 21:26, Bøgge Bakken skrev:

Quote:

On 2002-05-02 21:16, fat_guy skrev:

vel hvis du har penger og vil ha det skikkelig kaldt pluss lydløst kunne du koste på deg en kompressor, men det er for dyrt for min lomme.

Kompressor bråker da.

vel, det er sant, men de gjør vannet veeellldig kaldt og det ingenting iforhold til en delta vifte.

sikkert et godt valg for de som har penga og har lyst til å gi seg ut på et slikt radikalt prosjekt.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-05-04 16:40, Turbel skrev:

Skjønner ikke hvordan du vil bruke en kompressor til å gjøre vannet kaldt jeg.. Kall meg gjerne dum, men hvordan i alle dager vil kompressoren gjøre vannet kaldere?

for å svare på dette viser jeg til noe hondaen en gang så vist sa:

Quote:

On 2002-05-03 02:53, Hondaen skrev:

Raskt om virkemåte:

Kompressoren trykker sammen gassen, da blir det høyere trykk og varme dannes ( tenk på at en sykkelpumpe blir varm når du pumper ). Denne varme gassen, som nå er under høyt trykk blir avkjølt i kondensatoren, varmen går ut til omgivelsene. Hva sitter vi igjen med nå ? Jo vi har gass under høyt trykk som er blitt kondensert til veske. Neste steg er strupeventilen, den gjør at trykket minskes og vesken koker, ja den pleier faktisk koke med -30 grader ( dette er forskjellig fra kuldemedium til kuldemedium ). Når vesken koker så trekker den til seg varme. Krever varmeenergi for å gå fra veske til gass. Når vesken koker, så blir det dannet gass igjen ja.. denne gassen går gjennom tørrefilteret, som fjernet vannet i gassen, fra tørrefilteret går gassen videre til kompressoren som igjen trykker sammen gassen...da får vi ut igjen varmen vi hentet når kuldemediet kokte :smile: :smile:

svarte det på spørsmålet ditt.

skull.gif

[ Denne Melding var redigert av: fat_guy på 2002-05-04 17:38 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-05-04 18:34, minimum payne skrev:

all denne kjølinga som du snakker om må da koste mere enn en enkel systemoppgradering? skjønner jo at det er gøy å vannkjøle men det er jo lov å tenke hva du får mest ut av?

ja, men jeg sa jo at det var veldig dyrt.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-05-04 18:34, minimum payne skrev:

all denne kjølinga som du snakker om må da koste mere enn en enkel systemoppgradering? skjønner jo at det er gøy å vannkjøle men det er jo lov å tenke hva du får mest ut av?

men disse tingene kan du ha lenge da slik at i lengden kan det være lønnsomt, men først og fremst er det nok pga hobby

Lenke til kommentar

Jepp. De fleste her på overklokking.no overklokker ikke bare for og spare penger. Kult og ha en kul kasse på lan. Blir det samme som og staile en bil (Jeg bor i rånekomune nr. 1 :grin: , ser mye rart her på veien!)

Du vil alltid finne en som har en bedre PC en dei!

[ Denne Melding var redigert av: bøgge bakken på 2002-05-04 20:13 ]

Lenke til kommentar

Fikk radiatoren i dag med vifte. Målene på radiatoren er 53x33x5cm. Trur dere at det vil holde til og kjøle ned rubbel og bit + at jeg kanskje senere slenger på noen TEC elementer?

Jeg tok en liten "beta" set av radiatoren uten vifte. Jeg tok en 1,5 colaflaske og fylte den med varmt vann fra springen (60-70 grader, aner ikke hvor varmt det cannet er jeg) og helte det ned i radiatoren. Vannet rant utigjen der kokene vann kommer ut av radiatoren. Satt flaska på hode og kjente at den ene delen av radiatoren blei veldig varmm (nerheten av der jeg satt flaska). Når jeg flyttet hånda over til den siden der vannet rant ut var det kald. Jeg kjente på vannet og det var kaldt. Så det funker men om det fungerer i en pc og over tid er noe annet.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-05-04 17:29, fat_guy skrev:

svarte det på spørsmålet ditt.

Ikke egentlig, men takk for svaret.. :smile:

Det jeg mente var: Hvordan vil en kompressor hjelpe i et vannkjølesystem? Selvsagt fungerer den i et kjølesystem basert på "kjøleskapteknologi", men jeg tror ikke det har noen hensikt å sette en kompressor inn i et vannkjølingssystem.

Hvis du mente at han burde skaffe seg et helt kjølesystem med kompressor, kondensator, ordentlig kjølemedium og det hele, har jeg misforstått, og det beklager jeg.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-05-02 20:00, minimum payne skrev:

Enkelt og greit: Juks i cs = juks i livet!!!!

Hmm bare tenkte på en liten ting....

juks i CS = juks i livet

( et lite regnestykke)

dividerer begge sidene av likhetstegnet med juks fører til at vi får følgende:

1 i CS = 1 i livet

dividerer begge sider med "i" og får følgende:

1 1 CS = 1 1 livet

her ser vi at vi har to ettall på hver side av likhetstegnet, og kan forkorte:

CS = livet

Q.E.D

Er det dette du ville frem til?

:lol:

[ Denne Melding var redigert av: Kenny000 på 2002-05-05 17:22 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...