NikonD70 Skrevet 10. august 2004 Del Skrevet 10. august 2004 Hvilken profil bruker dere D70 eiere? Adobe sRGB? Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 10. august 2004 Del Skrevet 10. august 2004 Jeg bruker D100 men når det gjelder fargeprofiler spiller vel dette mindre rolle. Adobe RGB er den fargeprofilen som har det bredeste fargespekteret og det kan vel kanskje derfor være lurt å fotografere med denne profilen valgt i kameraet. Du kan jo alltids konvertere i etterkant. Og hvorfor skal du konvertere ? Tja, si det. Så langt jeg har funnet ut er sRGB bra å bruke dersom du skal vise bildene dine på nett. Og for eksempel ved utskrift på en fotoskriver hjemme må du nok bruke sRGB. Selv har jeg en Canon i950 som ikke skjønner noenting av Adobe RGB. Da får utskriftene et klart fargestikk (cyan), men med sRGB blir fargene fine. Det finnes to varianter av sRGB også. sRGB-I som hovedsaklig brukes der det er mennesker i bildet (portretter) og sRGB-III som brukes til landskapsbilder. Og som om ikke det er nok har det også kommet to nye versjoner av disse igjen, sRGB-Ia og sRGB-IIIa. Lykke til Roger Lenke til kommentar
NikonD70 Skrevet 10. august 2004 Forfatter Del Skrevet 10. august 2004 Takk for tips Lenke til kommentar
espengr Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Se http://www.shootsmarter.com/infocenter/wc025.html Lenke til kommentar
dottnett Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Takk for link til en meget interessant side. Det er utrolig mye å lære om både selve fotograferingen og etterbehandling av bilder. Dette var definitivt en link for favorittlisten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå