Gå til innhold

Hvilke minne-brikke er best av disse to?

torsvb

Anbefalte innlegg

Hvilke minne-brikke er best av disse to?

Kingston HyperX 512MB 400MHz DDR

PC3200 DDR Non-ECC CL2 (2-3-2-6-1) DIMM

eller

OCZ 512MB EL Platinum Edition

PC-3200 DDR 512 (2-3-2-5) 400Mhz

Bestilte først OCZ, men det kom aldri på lager hos netshop så jeg bestilte heller Kingston. Hva betyr 1-tallet bakerst og Non-ECC?

Edit: Kingston kosta 1350,- og OCZ 1295,-

Endret av torsvb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ECC henviser til feilkorrigering, og er mesrt aktuelt i server systemer eller i FX systemer. Hva 1 tallet i Kingston specsn står for kan jeg desverre ikke hjelpe deg med. Begge merkene er kjente og bra, så du skal nok ikke komme til å angre på kjøpet :)

ECC: "Error Correction Code" er innlemmede ekstra paritet-bits som skal oppdage, og hindre feil som kan oppstå ved "transport" av data. Det er kontrollerens jobb og rette på dette.

Lenke til kommentar

1-tallet er en del av timingsrekker en heter egentlig T1, så rekken blir: 2-3-2-6-T1, dette er en helt vanlig verdi (hvis den økes, synker ytelsen betraktelig) så minneprodusentene pleier vanligvis ikke å opplyse om denne verdien.

Jeg ville gåt for OCZ siden du allerede har bestilt, i tillegg til at OCZ-brikker er gode brikker (Kingston HyperX er også gode brikker, men jeg like OCZ beste, selv om Kingston brikkene ser tøffere ut).

Lenke til kommentar
1-tallet er en del av timingsrekker en heter egentlig T1, så rekken blir: 2-3-2-6-T1, dette er en helt vanlig verdi (hvis den økes, synker ytelsen betraktelig) så minneprodusentene pleier vanligvis ikke å opplyse om denne verdien.

Jeg ville gåt for OCZ siden du allerede har bestilt, i tillegg til at OCZ-brikker er gode brikker (Kingston HyperX er også gode brikker, men jeg like OCZ beste, selv om Kingston brikkene ser tøffere ut).

Hvem bryr seg om hvordan rammen ser ut? Slik ser ocz rammen ut. Trykk for stort bilde :)

minneliten.jpg

Endret av teknikeren
Lenke til kommentar

Hvem bryr seg om hvordan rammen ser ut? Slik ser ocz rammen ut. Trykk for stort bilde :)

minneliten.jpg

OCZ brikkene ser mer eksklusive og stilige ut, men Kingston brikkene ser ut som røffere brikker med masse fart og gøy.

Lenke til kommentar

Ok, takk for svar.

Avbestilte OCZ-brikken fordi det sto at den skulle komme på lager 02.07.04, ubekreftet riktignok, men etter 02.07 så har de bare flytta denne fremover og siden jeg sitter med en full pc og kun mangler minnebrikken så blir jeg litt lei av å vente.

OCZ høres forresten mye kulere ut enn Kingston, sånn NASA-opplegg over navnet nesten. :p

Endret av torsvb
Lenke til kommentar

Sendte en mail og spurte, kan hende det går. :roll:

EDIT: De ringte fra netshop nå, men de hadde sendt pakken til postkontoret. Han sa de kunne lage ny ordre med OCZ og så skulle jeg returnere Kingston-brikka, men det ble litt mye styr synes jeg. Bestilte en Linksys-router i tillegg, så hadde blitt litt mange routere frem og tilbake.

Endret av torsvb
Lenke til kommentar

Det er ikke timings som er årsaken til dette, men kompabilitet. Du kan lese mer om dette på OCZ sine hjemmesider. Timings betyr heller ikke alt. EB har bedre båndbredde en EL dersom de kjører på samme timings.

Edit: Beklager, tok feil....det er de nye GOLD revision EL brikkene som ikke er kompatible med AMD systemer. Likevel er forskjellen mellom EB og EL brikkene at EB er optimert for høy båndbredde mens EL er optimert for lave timings.

Endret av alfern
Lenke til kommentar

Mener at det sto på sidene til OCZ tidligere at for AMD systemer butde man holde seg til EB brikkene. Nå er det mange av EL brikkene som er anbefalt til både AMD og Intel på OCZ sine sider. Dette kan vel komme av at det er kommet bioser fra hovedkortprodusentene som gir bedre kompabilitet med brikkene, eller at nyere minnebrikker fra OCZ bruker andre chips eller firmware (ja kaller det firmware, men er egentlig bare en liten rom-brikke som kommuniserer med hovedkortets bios ang. timings osv.).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...