Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvor fort går informasjonen?

Anbefalte innlegg

Da dukka det opp en ting jeg lurte på.Er det noen som vet hvor mange km\t informasjonen går gjennom nettet?Det er vel mest logisk å si km\sec.

Skjønner at det er raske og trege linjer.

Endret av Vims
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sender du informasjonen gjennom en fiberoptisk kabel går den med lysets hastighet. Andre typer kabler vil ha andre hastigheter (tror jeg da?), som f. eks kobberkablene vi bruker for ADSL osv "til husdøren". Vet dessverre ikke hva den er eksakt tho

Endret av Blib
Lenke til kommentar
Da dukka det opp en ting jeg lurte på.Er det noen som vet hvor mange km\t informasjonen går gjennom nettet?Det er vel mest logisk å si km\sec.

Gjennom fiber går informasjonen med lysets hastighet. Tar jeg ikke helt feil ligger kopper på ca 2/3 av lysets hastighet.

Lenke til kommentar

Fant dette her.

Copper is still an excellent medium for high-speed signal transmission. In theory, it should be capable of signal transmission near the speed of light. Structures and materials have been created that have demonstrated signal propagation in copper at nearly 80 percent of the speed of light and development continues.

Ikke gærnt... :D

Lenke til kommentar

se for deg ett rør fylt med klinkekuler etter hverandre.

putter du inn en klinkekule til i ene enden vil en klinkekule bli dyttet ut i andre enden.

det forklarte læreren min da jeg spurte om det samme.

vet den dag i dag enda ikke hva han mente

eller hva svaret var.

Lenke til kommentar

FlexGym, det er slik elektroner fungerer. Elektronene er egentlig utrolig trege, men hvis du begynner å skubbe på ett av dem vil en hel "rekke" av dem bevege seg, og skape strøm i andre enden "rett etter" at du har begynt å skubbe på dem.

Lenke til kommentar

Gjennom fiber går informasjonen med lysets hastighet. Tar jeg ikke helt feil ligger kopper på ca 2/3 av lysets hastighet.

Litt upresist dette her. Lysets hastighet blir ofte oppgitt til å være ca 3 * 10^8 m/s i vakuum. Men vi må ta med i betraktningne at glass bremser lysets hastighet med nesten 100.000 km/s. Lys som sendes gjennom fiberoptiske kabler har altså en langt lavere hastighet enn det vi normal forbinder med lyshastighet, og vil ligge på rundt 199.862 km/s.

Edit: Og om det sumtrollet påstår er riktig (at kobber=2/3 fiber), vil hastigheten der ligge på ca 133.241 km/s.

Edit2: Ser at dette også er svært vanskelig å gi et "fasitsvar" på da det avhenger av så mange faktorer. Elektroner beveger seg med en hastighet på ca c/3 (lyshastigheten/3). men det mange glemmer å tenke på er at når man sender ett elektrisk signal er det faktisk ikke de elektronene du putter inn i kabelen som kommer ut på andre siden med samme signalet. Tenk deg at du har ett rør fyllt med ping-pong baller. Presser du inn en til på den ene siden vil en annen falle ut på den andre siden. Den du presset inn hadde en lav hastighet, og den som kom ut hadde samme lave hastighet. Skulle den du presset inn fortsatt i samme hastighet gjennom røret ville det tatt lang tid før den kom ut på andre siden, men siden de presser hverandre fram går det faktisk med nesten lysets hastighet.

Full forklaring finnes her:

http://c2.com/cgi/wiki?SpeedOfElectrons

Endret av millencolin
Lenke til kommentar

Litt upresist dette her. Lysets hastighet blir ofte oppgitt til å være ca 3 * 10^8 m/s i vakuum. Men vi må ta med i betraktningne at glass bremser lysets hastighet med nesten 100.000 km/s. Lys som sendes gjennom fiberoptiske kabler har altså en langt lavere hastighet enn det vi normal forbinder med lyshastighet, og vil ligge på rundt 199.862 km/s.

Edit: Og om det sumtrollet påstår er riktig (at kobber=2/3 fiber), vil hastigheten der ligge på ca 133.241 km/s.

Det gikk nok litt kjapt i svingene ja.

Ifølge Tanenbaum (s. 100) så har signal i både kopper og fiber en hastighet på ca 2/3 av lyshastigheten, litt avhengig av frekvensen.

Lenke til kommentar

hvor fort informasjon går over nettet, handler om mer enn hvor fort det går gjennom kabelen. mellom pc'en din og serveren du surfer på er det flerfoldige routere som hver og en skal finne ut hvilken router som er den neste som skal ha signalet. hvor lang tid en router bruker avhenger av mange ting. det går vanligvis veldig kjapt, oftest under et ms, men er det lang kø i routingtabellen kan det ta et sekund eller to.

hvor mange routere, (+/-), det er mellom deg og en viss server kan du sjekke ved å skrive tracert <ip-adresse> i et dos-vindu. med mindre du bruker Tele2, møkkaISP.

en ping fra meg til www.hw.no brukte mellom 24 og 51 ms. signalet gikk nok ikke gjennom dobbelt så mye kabel den siste gangen.

raske og trege linjer, slik jeg forstår at du mener det, går ut på hvor mye data som kan dyttes gjennom på ett sekund, det blir ikke det samme som km/sek. en 8-felts motorvei kan ha mer trafikk enn en to-felts før det blir kø, men km/t er det samme. dårlig sammenligning, men det er det beste jeg kommer på 2 om natten.

Lenke til kommentar
hvor mange routere, (+/-), det er mellom deg og en viss server kan du sjekke ved å skrive tracert <ip-adresse> i et dos-vindu. med mindre du bruker Tele2, møkkaISP.

Mest sansynligvis så er dette for å forhindre at andre kan traceroute deres kunder, og dermed finne ut hvilke adresser routerne deres har.

Men i samme slengen så stengte de av for utgående traceroutes.. hehe.

Lenke til kommentar

Elektroner i en ledning vil "bevege" seg i tilnærmet lyset hastighet ja, men det er mange faktorere som spiller inn også. Blant annet lederens elektriske motstand og renhet.

Renheten kan sammenlignes med: Tenk det at du kjører bil på en vei og der er det 80km/t som er max hastighet (tenk da at bilen ikke kan gå raskere enn 80, det er maks). I en ren vei så vil du fint kunne holde 80 hele tiden, men om det er masse skrot i veien, slik som steiner, bilvrak, fryser/kjøleskap, busker, ihjelkjørt dyr etc så vil man måtte bremse ned og kjøre sikk sakk. Da vil kanskje farten bare være 70km/t. Elektronene går ikke i sikk sakk, men jo renere lederen er jo lettere vil signalet gå + mindre forrurenset blir signalet.

Elektriske motstand (ohm) er lederens evne til å lede elektrisitet uten tap av styrke. Kobber er ett materiale som har meget god leder-evne. Rent gull er enda bedre leder-evne i, men med tanke på at gull er dyrt så er det lite brukt. Gull er brukt til å forgylle kontakter + brukt i ekstreme kretser (men de koster skjorta). Ved høy elektrisk motstand så vil styrken på signalet bli mindre i andre enden, ergo man har da tap av signaler. Har man for veldig høy elektrisk motstand så vil man få mye tap eller kanskje ikke ledning av elektrisitet i det hele tatt. Selv Gummi og Plast har en elektrisk motstands verdi målt i ohm, men den er så høy at den ikke regnes med som en elektrisk leder, men heller som en isolasjon.

Elektroner beveger seg ikke igjennom lederen, det er heller at de dytter hverandre og sender energien videre. Tenk på bølger i havet, når bølgen går bortover så er det en vanndråpe som dytter en annen og den andre dytter en tredje. Nesten slik som bølgen på en fotballkamp, bare at da reiser alle seg opp når sidemannen har reist seg og så setter seg ned igjen når samme sidemann har satt seg ned igjen, da får man bølgeeffekten.

Håper at dette var litt interresant å lese, eller hvar det bortkastet tid? *ler* ;)

Lenke til kommentar
Må faktisk si at du forklarte det på en veldig bra måte. :D

Nå har jeg 3 år på elektro/elektronikk, men jeg trur du forenklet det såpass at selv mannen på gata skjønner dette.

:thumbup:

Takker Takker :) hehe

Har Teknisk Fagskole elektronikk som bakgrunn + at jeg har jobbet som produktspesialist for faksmaskiner i 8 år nå. Veldig mye kunde-behandling blant annet og benytter mye av samme tekikken der. Forklar det enkelt og lag sammenligninger. :)

Lenke til kommentar

En hub/switch/router skal spre dataene videre til andre steder på nettet. En hub er raskest, så kommer switch så kommer router. Dette grunnet databehandling.

Vil altid være litt forsinkelse i elektroniske kretser som har databehandling i en eller annen form, men vi mennesker vil tilnærmet ikke merke noe til dette. Kun om enheten er overlasset med arbeid. Men datane blir ikke "speeda" opp, for de går inn og ut av en enhet med enten 10, 100 eller 1000 Mbits/per sec (kan også ha andre hastigheter enn dette, men dette er de 3 vanligste).

En Hub må ha samme hastighet på begge sider, mens en switch og router skal normalt sett kunne kjøre 10Mbit på en port og 100 på en annen etc. Men hastigheten mellom en 10 og en 100 enhet vil da være 10, går aldri raskere enn det tregeste leddet i en kommunikasjon mellom a og b.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...