Gå til innhold

Trenger hjelp med å finne HK,RAM og CPU

Oxford

Anbefalte innlegg

Jeg skal oppgradere maskinen min med hovekort, CPU og RAM. Jeg vil ha et AMD system, da jeg fram til nå har erfart at dette gir mest ytelse per krone. Jeg har bare 2500-3000 kroner å rutte med, og vurderer derfor å kjøpe et socket A kort med nForce 2 chipset (selv om dette er på vei ut). Er det noen som har anbefalinger til hvordan jeg får mest mulig ut av hver krone? Hovedkortet bør ha integrert nettverkskort. Her har jeg hørt at det er noen nettverkskontrollere som bruker relativt mye CPU kraft, men jeg husker ikke hvilken. Her er det sikkert noen av dere som vet mer!

Det er ikke noe krav til overklokkingsegenskaper på hovedkortet, men det skal være mest mulig stabilt og gi best mulig ytelse. Jeg bruker blannt annet PC'en til Championship manager (mye minnetrafikk), MS Flightsim, Need for Speed, Officepakken, pluss en del annet variert arbeid som ikke krever så mye grafikkmessig. Jeg spiller ikke CS og liknende...

Jeg har lest side opp og side ned med plusser og minuser for x antall hovedkort, men jeg klarer ikke å sortere ut hva som er best, og gir mest for pengene i et heller stramt budsjett! Jeg håper dere kan hjelpe meg her :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder cpu-forbruk og nettverkskontroller, mener jeg å huske at dette var en diskusjon mest med gigabit-nettverk. Der var visst kontrollere fra f.eks Marvell gode, mens de ikke var så bra fra Realtek. Jeg tror likevel at et eget nettverkskort vil bruke mindre prosessorkraft, fordi kontrolleren er dedikert til nettverk på en egen krets. Noen (alle?) 3com-kort har jo egne prosessorer på nettverkskortet i stedet for å bruke CPU til alt mulig.

Personlig liker jeg hovedkort med mye stash, slik at jeg slipper å kjøpe tilleggskort. Har da et Asus a7n8x-e deluxe som jeg liker bra. Har også kjøpt den billigste Barton (2500+), som jeg kjørte opp bus-hastigheten til 400MHz på (cpu da 3200+).

Hva som gir mest for pengene er jo avhengig av hva du ønsker å bruke pc'en til. Jeg bruker både Gigabit-nett, spdif til lyd og firewire til eksterne disker, og da var mitt hovedkort mye for pengene. Men har du slike tilleggskort fra før eller ikke skal bruke noe av dette er jo kortet sikkert for dyrt.

Lenke til kommentar

Det hovedkortet er et av de jeg har sett på også. Jeg har ikke bruk for at på kortet nå, men det er greit å ha i tillfelle de trengs senere. Det hørtes riktig ut det du sa om nettverkskontrollerne, det er bra noen har bedre hukommelse enn meg :)

Jeg vurderer også Abit NF7-S Ver. 2.0.

Endret av Oxford
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...