Gå til innhold

Minne oppgradering i gammel PC

BlueMoon

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å oppgraderer en gammel PC og har funnet ut at den tar bare PC66 og PC100 SD-ram brikker, ok så da tenkte jeg å oppgradere PC'en, sjekket litt runt på nett butikker å finner ut at PC100 SD-ram er ganske dyrt, PC133 er billigere. Det jeg lurte på da er kan jeg bruke PC133 i HK'et mitt selv om det kun støtter PC66 og PC100 minne brikker? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har kjørt PC133 på Aopen Ax59pro med Amd K6-2 550MHz uten problem. Det som visstnok er det største problemet er om Ram'en er ensidig eller tosidig, og hvor store (i MB) chip'ene på RAM'en er. Mener å huske at dette kan være et problem på intel BX chipset

Lenke til kommentar

PC 133 ram passer ikke på PC 66

Det er forskjellige typer. Vær veldig varsom når du handler ram til så gammel maskin. Det er lett å kjøpe feil. Har du intel BX, må du handle spesial ram

den er dyr.

Dette kan bli et dyrt prosjekt. Jeg anbefaler deg å la være, evt. se om noen venner av deg har noe gammelt liggende.

Lenke til kommentar
PC 133 ram passer ikke på PC 66
Vell egentlig sa jeg HK'et støtter PC66 og PC100, HK'et bruker PC100
Har du intel BX, må du handle spesial ram

den er dyr.

Yup er intel BX chipset. hmmm vell jeg fikk lånt et PC133 256 MB brikke fra en venn (maks brikke størrelse HK'et kan lese er 256MB.) Brikkene er dual siddede. Hmm er fristet til å se om HK'et klarer det eller om det ikke går.

(for ordenskyld er hovedkortett et Gigabyte Ga-6BX7 socket 370)

Merket at det ble dyrt så jeg la ut en annonse på bruktmarkedet også, mulig jeg kan komme over det billig.

Endret av BlueMoon
Lenke til kommentar
Har hørt at Hvis det er flere sdram brikker i en maskin, så vil den automatisk klokke seg ned til å kjøre synkront med den tregeste brikken. Så det burde jo egentlig funke fint hvis dette er tilfelle :roll:

Slik er det vel på moderne DDR brikker også. Hvis du har en PC3200-brikke og en PC2700, vil de automatisk kjøre på PC2700. Eller så har jeg misforstått.

Lenke til kommentar
Har hørt at Hvis det er flere sdram brikker i en maskin, så vil den automatisk klokke seg ned til å kjøre synkront med den tregeste brikken. Så det burde jo egentlig funke fint hvis dette er tilfelle  :roll:

Ok, hva viss alle 3 brikkene jeg setter inn er PC 133. Hva skjer da? :hmm: Hadde håpet den hadde klokket ned uansett.

Endret av BlueMoon
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Har hørt at Hvis det er flere sdram brikker i en maskin, så vil den automatisk klokke seg ned til å kjøre synkront med den tregeste brikken. Så det burde jo egentlig funke fint hvis dette er tilfelle  :roll:

Ok, hva viss alle 3 brikkene jeg setter inn er PC 133. Hva skjer da? :hmm: Hadde håpet den hadde klokket ned uansett.

da vil minnet kjøre på 100MHz

Minnet oppererer ikke raskere en FSB-speed (Front Side Bus)

Og det er riktig at har du to brikker av forskjellig hastighet vil systemet opperere på hastigheten til den tregeste brikken. Prøver du å overklokke, ja da vil du få overrraskelser. Klokker du en klokker du begge, og da vil sannsynlig vis den raskeste jobbe usynkront og du kan få en blåskjerm eller så må du 'reset bios'.

Lenken er ikke sterkere enn det svakeste ledd.....

:thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...