XPUserz Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 (endret) De aller fleste med kort fra Microsoft bruker ikke mye tid eller lesing på Windows- bøker og litteratur. Heller effektiv pugging av spørsmål og svar i "Braindumps" fra eksamener og de passerer med god margin. Nå gir IT-akademiet utdannelser til (+/- 75.000) som leder til MCSE kortet, når du selv kan ta MCSE+MCDBA+MCAD innen 2 uker ved å pugge braindumps. Tja, det koster jo ca 1150 pr eksamen så har du råd kan du legge veien innon CCNA og CCNP i tillegg samt en kjapp Java sertifiering for det er ikke så mange spørsmål.. MCSE garanterer jo forøvrig at kandidaten er av ypperste kvalitet selv om han ikke vet hva PPP eller X.500 er eller enda viktigere hva det brukes til. Det beste må være å leie en Javaprogrammer med masse certs som aldri har laget et dataprogram i java før. Men jeg stopper ikke der før jeg har dratt med meg alle Bachelor/Bachelor of Science- gradene i papirstupet. Det kan være tungt å studere 3 år på høyskole eller universitet i Norge for å få en slik grad. Dessverre kan studenter og andre studere til bachelorer gjennom nettleseren på amerikanske universiteter ved å betale et lite fee for dette. Selv om den anbefalte studietiden er 18 måneder for å avlegge eksamen er det mye som tyder på at du tar med deg en Bachelor grad i tittelen sammen med kortene fra Microsoft. Det er faktisk ikke mer en 18 måneder studie for å klamre seg til en doktorgrad i legemedisin i USA med stuiepoeng og godkjent eksamen. En hel del bedrifter ser mer på yrkespraksis en papirer, med mindre kandidatene sitter med ingeniørstudier eller doktorgrader som i de fleste tilfeller må tas på en skole i fysisk tilstand. Det begynner å bli noe svekket marked? Egentlig tør jeg påstå at grunnsteinen i mange private IT-akademi er ikke tyngre en å studere braindumps til MCT, Java-lærer og Cisco-lærer for å så kjøre i gang med egne byggeklosser som "lærer". Selv om Juks ikke lønner seg i lengden, er det kanskje nok over en periode om du klamrer deg til en gunstig lederlønn. Det blir en gråsone her Endret 9. august 2004 av XPUserz Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 10. august 2004 Del Skrevet 10. august 2004 (endret) Tja........ hvor skal jeg begynne? Jeg vet ikke om det prosentvis er mange som bare pugger braindumps, men i min klasse på IT-Akademiet var det dessverre et par av dem. Det gjør meg forsåvidt lite siden jeg vet at de avslører seg selv i løpet av meget kort tid i jobb. Jeg måtte tross alt hjelpe en dem mot slutten av studiet med å sette fast ip på en Win2000 server. Det som kanskje kan bekymre meg er jo at MCSE-tittelen blir feilaktig stemplet, men jeg tror ikke faren for det er så altfor stor. Du har en del gode poenger i innlegget ditt, men husk også på at i Norge så blir midlertidige ansettelser (f.eks gjennom Manpower) og 6 måneders prøvetid mer og mer vanlig. Personer som kun har lest braindumps eller lignende kan umulig jobbe en plass i et halvt år uten å avsløre hva de egentlig kan og ikke kan. Det er jo noe av poenget med en slik ordning også. Jeg gikk på kveldskole i 2 år på IT-akademiet og oppnådde MOUS-Master, MCP, MCSA og MCSE uten å basere de på braindumps. Det var ikke noe billig studie men det var definitivt verdt pengene. Ikke bare lærte jeg veldig mye (takket være en meget flink lærer) men jeg fikk også en dokumentasjon på kunnskapene mine som står på CV'en min. Det er dessverre mange som tror at en IT-jobb kommer og banker på døra av seg selv bare man har en sertifisering. Det er ikke tilfelle. De to største utfordringene som gjenstår er å få seg jobb og å holde seg oppdatert på videre utvikling. Det hjelper ikke å være MCSE på Windows 2000 hvis du ikke oppgraderer den når nye produkter kommer. (Win Server 2003, Longhorn etc). En annen ting som jeg ikke tror det er noe fasit på er om man skal utdanne seg i bredden eller i dybden. Jeg tror svaret vil variere etter hvilken jobb du skal betjene og er en skjønnsvurdering. Det som kan være vanskelig for mange nyutdannede er å komme seg inn i arbeidslivet for det er tross alt mange bedrifter som setter krav til erfaring. Jeg leste en artikkel i MCPMag (www.mcpmag.com) om en i USA som gikk til et firma med tilbud om å jobbe gratis påkveldstid/helger mot en attest. Han gjorde (selvfølgelig) en meget god jobb og viste et sterkt engasjement. Da han etter noen måneder gikk til sjefen og ville snakke om attesten så fikk han istedet fast ansettelse i firmaet. Det er klart at alle som prøver dette vil ikke ha så mye flaks , men en attest vil få deg ut av har-utdannelse-men-ikke-erfaring kategorien og det kan åpne noen nye dører. Jeg vil også nevne at det mange bedrifter som er mer opptatt av dine personlige evner som struktur, lojalitet, godt humør og sosiale egenskaper enn hvilke tester du har bestått. Det er derfor like viktig å ha dette på plass og at man jukser på eksamener og sertifiseringer gir ikke noe godt inntrykk. Til sist vil jeg si at i MCPMag så har det vært en lengre diskusjon i form av leserbrev om å stryke på sertifiseringer er "part of the game" og noe alle burde oppleve. Det var mange som mente at en MCSE-sertifisert person som aldri strøk på noen tester var litt for godt til å være sant, og når noe høres for godt ut til å være sant...... Det var mine tanker om saken. Endret 10. august 2004 av ob1 Lenke til kommentar
XPUserz Skrevet 10. august 2004 Forfatter Del Skrevet 10. august 2004 Men det viser jo at de som pugger braindumps blir tatt opp til et jobbintervju og i mange tilfeller får jobbe i 6 måneder. I mellomtiden kan de lese og pugge på Windows Server / Small Business og Exchange slik at de får ny periode eller viser mer kvalitet. Nå finnes det jo massevis av braindumps til Oracle, Java og A+ men en del bedrifter lager vel sine egne tester til jobbintervju med spørsmål som er hentet fra miljøet. Så på IBM og HP sertifiseringer som gir kandidaten muligheten til å reparere servere på stedet. En skal være forsiktige med konsulenter Lenke til kommentar
ob1 Skrevet 10. august 2004 Del Skrevet 10. august 2004 MCSE garanterer jo forøvrig at kandidaten er av ypperste kvalitet Tøv! Det er det samme som med et førerkort. Bare fordi du består oppkjøringen så betyr det ikke at du er en ypperlig sjåfør. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå