Gå til innhold

"ny" hjemmeside med css

Anbefalte innlegg

ok, har lagt ut en "ny" hjemmeside nå. Den er langt fra ferdig, men jeg trenger litt tips og hjelp med koding.

Den er forresten "ny" fordi den har vært ute på nettet en god stund, men jeg har gjort bare små forandringer.

Fargene fikk jeg kritikk på forrige gang, og det er jeg igrunn enig i. Jeg kommer nok til å forandre fargene til noe annet ganske snart. Har noen noen forslag her?

Som dere sikkert ser, så er det forskjellig størrelse på menyene, her trenger jeg kanskje mest hjelp, siden jeg selv ikke ser hva jeg har gjort galt.

Er dette i det hele tatt noe å jobbe videre på?, eller bør jeg starte helt på nytt? :hmm:

Takker for all hjelp!

aiaiai, hehe, ja, url er en fin ting : hjemmesia!

Endret av _Furien_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg vil si at du begynner i feil ende.

om du nå lager designet må du tilpasse designet til siden du har laget eller forandre på koden, med andre ord unødvendig arbeid.

det jeg foreslår du kan gjøre er å tegne siden i et grafikk program for så å kutte det opp til en side og kode sammen igjen.

men til css spørsmålene:

om alle boksene skal ha samme bredde hvorfor ikke bare ha èn klasse for de da?

.klassen{

width: 150px;

border: 1px solid #000;

margin: 5px;

float: left;

}

bare et forslag til css kode.

Lenke til kommentar
Når du først lager et slikt design, kan du gjerne prøve å legge doctype til XHTML.

Fargene, ja... Prøv color.twysted.net

Det er vel ingen grunn til å velge XHTML mindre man er helt nødt til å benytte seg av andre XML-teknologier?

Jeg synes det er like greit å holde seg til HTML 4.01 for å slippe alt maset med MIME-type, men antar at noen er uenige.

Lenke til kommentar

hi,

colors OK but all rest nothing special, one would say..

- the layout is not done properly. header size should be in align with left and right boxes, now the width is odd

- all boxes should have the same width, margins and PADDING.. they are all over with different layout. unite them, thats the way of css, uniting common properties. am sure you dont wanna twenty different looking boxes on page but rather one. easier to handle for you and much more comfortable for users..

- UL in right top box (id meny-tr) not aligned properly for me (using fireFox 9.0.3)

- you are better off with XHTML..

..you can check out http://poutnik.lacina.net for example of a simple layout..

l@ci,

http://webaudit.lacina.net

Endret av lac1
Lenke til kommentar
Smidt: Egentlig skal koden være så semantisk at du ikke trenger å gjøre store forandringer på koden ved et designbytte, så er ikke enig med deg der.

du må jo nødvendigvis forandre bredden på en div eller to om du skifter design, men om du forandrer på hele layouten må du jo også kode alt sammen på nytt. Jeg mener at semantikk er bra for å holde koden oversiktlig og fin, men ved design og layout bytte er jeg av den oppfatningen at det er best å kode alt på nytt for å få det som det skal være, men, men.

Jeg ville som sagt startet med å tegne opp designet. Da er det lettere å kode etterpå når du vet akkurat hvordan ting skal være.

:)

Lenke til kommentar
Smidt: Egentlig skal koden være så semantisk at du ikke trenger å gjøre store forandringer på koden ved et designbytte, så er ikke enig med deg der.

du må jo nødvendigvis forandre bredden på en div eller to om du skifter design, men om du forandrer på hele layouten må du jo også kode alt sammen på nytt. Jeg mener at semantikk er bra for å holde koden oversiktlig og fin, men ved design og layout bytte er jeg av den oppfatningen at det er best å kode alt på nytt for å få det som det skal være, men, men.

Jeg ville som sagt startet med å tegne opp designet. Da er det lettere å kode etterpå når du vet akkurat hvordan ting skal være.

:)

tror satyrium mente at hvis han skulle få lyst til å endre størrelsen på boksene uavhengig av hverandre så hadde det vært greit om han slapp å forandre noe i HTML-koden, men kunne nøye seg med CSS... :)

Lenke til kommentar

Tja.. La oss ikke henge oss opp i den diskusjonen, man trenger uansett ikke forandre noe i HTML for å forandre utseendet om man bruker HTML og CSS riktig (that is, hvis man ikke skal ha flere div'er, tullball osv på siden).

-----------------

_Furien_: Ikke ta kritikken her som flaming eller hets, vi prøver å være konstruktive her :thumbup:

Nå som du har fått noen tips ang. framgangsmåte, bør det kanskje gå litt bedre? :)

Lenke til kommentar

Takk for all kritikk og bidrag! :D

Ser ut til at jeg tegner opp et design som jeg blir fornøyd med, men tror ikke koden blir veldig anderledes :hmm:

Lurer på enda en ting da; hvis jeg setter alle fire "menyene" i en "css-kode", hvordan skal jeg da gjøre det med "margin" ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...