Gå til innhold

Ny hardisk til GAMMEL Compaq Presario

Anbefalte innlegg

Heisann.

Følgende problemstilling. En bekjent skal ha en ny harddisk til maskinen.. en gammel Compaq Presario 7EL7000T

1. Maskinen skal fortsatt boote fra den gamle hd'en, gjør dette noe til eller fra?

2. Har biosen en begrensning i hvor stor den nye hardsiken kan være?

2a. hvordan finner jeg/løser jeg dette?

3. Har hardwaren begrensning? Har ikke lykkes i å finne ut om dette er ata66 eller ata100

4. Forslag til best buy eller best practice mottas med takk..

Candyking.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du setter den nye disken som slave til den gamle disken, vil den fremdeles boote fra denne. PC'en din støtter ATA/66, og vil sannsynlig ikke ha noen problemer med en disk på 80GB. Vet ikke hvor stor disk du vil ha, hvis PC'en ikke vil finne disken kan du oppgradere BIOS'en i PC'en.

Det finnes flere varianter av den aktuelle PC'en, så du får kanskje undersøke litt selv.

Her er spesifikasjonene: Produkt informasjon

Lenke til kommentar

1. Det gjør ikke noe fra eller til. Skal fungere akkurat som før bare at du får opp en stasjonsbokstav ekstra

2. Jeg vet ikke hvor gamle PC han har, men mutterns Compaq PentiumIII 450MHz ATA66 takler i hvertfall min 160GB-disk og da skal det ikke være noen bios-begrensninger før minst 1TB. En kamerat sin PentiumII 400MHz ATA33 taklet ikke disker på over 32GB. Min K6-2 350MHz ATA33 taklet fint en 45GB-disk (og dermed også alt opptil 1TB)

3. Neppe. Alle ATA-disker skan kunne kjøre fint på eldre ATA-standarder (f.eks ATA33). Men programvaren kan ha en begrensning. F.eks må du oppdatere Windows 2000/XP for å få den til å støtte over 128GiB (137GB).

4. Oppdater windows XP med SP1 eller 2000 med SP3 eller bruk patchen som ligger i en av de festede trådene øverst i forumkateogorien "lagringsmedier". Kjøp ny disk og koble den helst på enten kabelen som CD-rom eller den som den gamle harddisken sitter på. Pass på å sette den ene til master og den andre til slave vha. jumpere. Ha litt avstand mellom diskene så de får luft nok til å holde seg kjølige. Når det gjelder beste kjøp så er alle disker fra 80-200GB og 2MB cache midt i blinken som rimelige og bra lagringsdisker. Hvis du gidder å styre litt ekstra så kan det lønne seg å kjøpe en med 8MB cache, og flytte OS'et over til denne og deretter bruke den gamle disken som backup.

Lenke til kommentar

2. Jeg vet ikke hvor gamle PC han har, men mutterns Compaq PentiumIII 450MHz ATA66 takler i hvertfall min 160GB-disk og da skal det ikke være noen bios-begrensninger før minst 1TB. En kamerat sin PentiumII 400MHz ATA33 taklet ikke disker på over 32GB. Min K6-2 350MHz ATA33 taklet fint en 45GB-disk (og dermed også alt opptil 1TB)

3. Neppe. Alle ATA-disker skan kunne kjøre fint på eldre ATA-standarder (f.eks ATA33). Men programvaren kan ha en begrensning. F.eks må du oppdatere Windows 2000/XP for å få den til å støtte over 128GiB (137GB).

Så det du sier..

Hardwaren KAN ha en begrensning, denne er i så fall på 32 GB.

Softwaren (win95/win98 versus 2K/XP) HAR en begrensning og denne er på 128GB.

Hardware begrensningen her er i så fall den største utfordringen. det kan det rett å slett være at vi tester ut med min 80gb disk før vi kjøper noe som helst.

Til nå, Takk..

Candyking

Uenig eller andre synspunkter? så si ifra...!

Lenke til kommentar

Det stemmer. Hardware: muligens på 32GB (eller 8GB eller 0,5GB dersom det er en veldig veldig gammel PC det er snakk om) Software: 137GB for alle Windows-versjoner dersom du ikke har brukt patchen (eller 2GB dersom du har Win95 OSR1). Det finnes også en finurlig softwaregrense på 64GB som kun gjelder kombinasjonen av FAT32 med enkelte versjoner av Microsoft's formateringsprogram, men dette ordnes lett med andre versjoner av programmet eller 3.parts formateringsprogram. Felles for alle disse begrensingene er at disken vil fungere selv om den er større enn grensa, man finner bare ikke mer av disken enn maksgrensa.

Det er smart taktikk å teste med 80GB'en før du bestiller. :thumbup: Hvis det funker OG du har windows 2000/XP så kan du kjøpe så stor disk du bare vil. For da bruker du bare patchen dersom det skulle bli noe problem over 137GB.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...