muffe Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Har fått kloa i en gammel PC. Den er av typen med em monokrom skjerm med grønt fosfor. Det er fem (!) utganger til skjerm og fem (!) til tastatur. Det betyr at flere kan jobbe på den samtidig, uavhengig av hverandre. Det er førøvrik 2 MB minne i den, fordelt ut over 8 brikker, som betyr en størrelse på 256 kB pr. brikke. Harddisken er en 103 MB disk på størrelse med en CD-ROM stasjon, og benytter seg ikke av vanlig IDE interface. Hva den benytter seg av er for meg ukjent. Prosessoren er også av ukjent type og arkitektur, jeg har faktisk ikke klart å lokalisere den enda, rent fysisk sett. Diskettstasjonen er av den gamle typenmed STORE disketter. Som OS kjører den en versjon av Unix System V. Husker ikke noe nermere i farten. Det er en HP maskin det er snakk om. Sannsynligvis den server, hvis manser på flerbrukermulighetene og de rent fysiske dimensjonene. Hva kan denne maskinen brukes til? Spill og morro? Den kansannsynligvis ikke benyttes som server, siden prosessoren sannsynligvis ligger mellom 5 og 10 MHz. Lenke til kommentar
Pels Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 hm.. CPU @ 10 MHz ja. Tror ikke at du akkurat får spillt Doom 3 på den men kanskje de spilla som var aktuelle den gangen Lenke til kommentar
BlueMoon Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Hadde jeg vært deg hadde jeg kontaktet et IT museum, du kan sanyneligvis få en ganske finn sum for denne retro maskinen tror jeg. Med mindre du ønsker å spare den Lenke til kommentar
muffe Skrevet 10. august 2004 Forfatter Del Skrevet 10. august 2004 Hmm. Tviler på at den er retro nok. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. august 2004 Del Skrevet 10. august 2004 Tviler på du finner mange retro-spill til UNIX. Kanskje en tekst-utgave av kabal, tetris og snake .. men neppe så mye mer. Fungerer OS'et? Får du opp skjermbildet og får skrevet kommandoer og slikt? Har du sjekket hvilken programvare som ligger inne allerede? PS. Jeg fant også en HP UNIX-dinosaur for en stund siden. Den var fra 1991 og hadde hele 128MB ram (fordelt på så mange brikker at jeg ikke klarte å holde alle på en gang.) 42GB harddisk (fordelt på en rekke med 1-4GB SCSI-disker) Den hadde til og med noe så skjeldent som 1x SCSI CD-rom. Denne giganten (1,2m høy 60-70kg) må ha kostet astronomiske summer den gang den var ny. Desverre fikk jeg den ikke til å fungere og kunne heller ikke bruke noe av delene. Selv SCSI-diskene er ikke mye å bruke når de bare er 5400rpm og bare har 64 KiB cache og max 4-5 MB/s. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 10. august 2004 Del Skrevet 10. august 2004 Tror du like greit kan gi den bort om du ikke vil ha den til "pynt" e.l. Spørs om du får så mye for den, kanskje litt til en samler om noen år... Lenke til kommentar
Heatsink Skrevet 10. august 2004 Del Skrevet 10. august 2004 behold den! kanskje et it museum vil ha den om noen år Lenke til kommentar
muffe Skrevet 10. august 2004 Forfatter Del Skrevet 10. august 2004 Simen1: Jeg hadde to lignende PC-er en gang. Nå har jeg bare en av de. Men den er ikke særlig "hendig", den tar stor plass og er ttreg. Så det blir vel til at jeg hiver den også. Etter å ha ribbet den... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå