Gå til innhold

Intel 875/865PE og minne...

dkvam

Anbefalte innlegg

lurer på en ting...

Både Intel 875 og 865PE har Dual channel minnekontrollere.

Men stemmer det at de kun kjører i Dual Channel så lenge 2 brikker er montert??

At hvis man f.eks monterer 2x256 i de første kanalene , og 512 til senere så går den over i Singel Channel igjen?

Er det noe sannhet i dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oki , takk for svarene!! :thumbup:

Hadde egentlig tenkt å kjøpe noe brukt minne (2x256MB + 1x512MB) , men siden systemet skal brukes til videoredigering så trenger jeg top notch performance!:)

Sparer litt istedet og kjøper 2 skikkelig 512MB brikker , kanskje med litt rom for overklokking...

Lønner det seg å kjøpe PC3500 brikke hvis man skal overklokke??

(På Intel P4 med 800FSB)

Lenke til kommentar
Hvis minnet ikke bedrar meg så er det noen hovedkort som tillater dual channel med tre brikker (var det MSI tro ?).

Er garantert ikke hovedkort med 865/75 chipset.

Joda, det skal det være. Det har blitt nevnt på forumet før og det blir alltid like stor diskusjon ut av det siden "dual" logisk impliserer to sett brikker.

Lenke til kommentar

kjører en Asus P4C800Dx (875P)med 1024mb minne.Bruker 4 stk Corsair 3200LL

hver på 256mb og dual channel fungerer utmerket.

Bruker maskinen en del til videoredigering og fikk en dramatisk ytelsesforbedring

da jeg monterte inn de siste 512mb.

Endret av Raper
Lenke til kommentar
Hvis minnet ikke bedrar meg så er det noen hovedkort som tillater dual channel med tre brikker (var det MSI tro ?).

Er garantert ikke hovedkort med 865/75 chipset.

Joda, det skal det være. Det har blitt nevnt på forumet før og det blir alltid like stor diskusjon ut av det siden "dual" logisk impliserer to sett brikker.

Og hver eneste gang kommer folk og sier "joda, det er mulig", uten å vite hva de snakker om. Har vært med på denne diskusjonen før, da gjaldt det Abit IC7. Selv om jeg linket til manualen hvor det helt klart står at innholdet i DIMM 1 måtte være likt innholdet i DIMM 3 og innholdet i DIMM 2 måtte være likt innholdet i DIMM 4, dukket det opp raringer som mente at det måtte jo gå helt fint med 3 brikker, for det funket jo på et eller annet nforce chipset.

Har nå tittet på manualen til et tilfedlig MSI kort med 865 chipset, du kan jo gjette hva som står der ;) (et lite hint: veldig likt IC7 manualen)

Endret av mar
Lenke til kommentar

Tilfeldig MSI kort .. :roll: jaja, for det første sa jeg ikke sikkert at det var et msi hk.

For det andre så gjelder det ikke alle kort, kun noen som har bare tre ram-slots. Nå er det nok noe sånt som trekvart år siden jeg var med i en diskusjon om dette sist så modell husker jeg ikke. Det var til slutt en som fikk sjekket manualer og testet ut 2 og 3 slots før vi konkluderte med at enkelte produsenter tilbød dual i tre slots (1. kanal -> 1 slot. 2. kanal -> 2 slots. Fargekodet etter hvilken kanal de tilhørte).

edit: tastefeil

Endret av tigerdip
Lenke til kommentar
Tilfeldig MSI kort .. :roll: jaja, for det første sa jeg ikke sikkert at det var et msi hk.

For det andre så gjelder det ikke alle kort, kun noen som har bare tre ram-slots. Nå er det nok noe sånt som trekvart år siden jeg var med i en diskusjon om dette sist så modell husker jeg ikke. Det var til slutt en som fikk sjekket manualer og testet ut 2 og 3 slots før vi konkluderte med at enkelte produsenter tilbød dual i tre slots (1. kanal -> 1 slot. 2. kanal -> 2 slots. Fargekodet etter hvilken kanal de tilhørte).

edit: tastefeil

Var jo MSI kort det var snakk om akkurat der. Var nok ikke 865/875 chipset dere drev og testet på for 2-3 år siden.

se på side 8 og 9

Lenke til kommentar
Lønner det seg å kjøpe PC3500 brikke hvis man skal overklokke??

(På Intel P4 med 800FSB)

spørs det... du skriver brikke i en-tall?

1. blandes pc3500 og pc3200 bestemmes ytelsen av specs til svakeste ram, og en får ikke utnytta pc3500 - dessuten tapes noen få % (2-5 ?) uten dual channel.

2. Overklokket P4c presterer forskjellig på hk med samme brikkesett, avh. av produsent. Intel-kort lar seg normalt ikke overklokke via Bios, samme med OEM-kort fra Dell/HP o.l. - derimot Abit, MSI, Asus, Gigabyte m.fl.

3. lønnsomhet kommer an på rampris og kvalitet - kan være heldig med OC/ ytelse til "billig" pc3500 no-name v.s beste merke-ram. Uansett er det betydelig prisforskjell.

Kraftig overklokking = utgifter til ekstra kjøling evt. ustabilitet ved belastning.

Lenke til kommentar
spørs det... du skriver brikke i en-tall?

Min feil! Mente selfølgelig brikker

2. Overklokket P4c presterer forskjellig på hk med samme brikkesett, avh. av produsent. Intel-kort lar seg normalt ikke overklokke via Bios, samme med OEM-kort fra Dell/HP o.l. - derimot Abit, MSI, Asus, Gigabyte m.fl.

Jeg blir antagelig sittende med et ASUS kort med enten 865PE eller 875

3. lønnsomhet kommer an på rampris og kvalitet - kan være heldig med OC/ ytelse til "billig" pc3500 no-name v.s beste merke-ram. Uansett er det betydelig prisforskjell.

Kraftig overklokking = utgifter til ekstra kjøling evt. ustabilitet ved belastning.

Gjør et par av disse susen?

Corsair XMS PRO4000 DDR-DIMM 512MB 32Meg x 8, 3-4-4-8, 500MHz, with LED

Lenke til kommentar

Det er ikke noe poeng i å kjøpe PRO-brikker (med mindre man er über-case-modder), og PC4000 er det ikke sikkert at du får bruk for heller (med mindre du skal über-klokke opp til 1000"MHz" FSB). Siden du skal kjøre dual-channel kan det være en fordel å kjøpe Corsair TwinX1024-brikker siden dem er garanter å funke i dual. Corsair TwinX1024-3200XL er ikke et dumt valg om du har penger nok. Ellers er OCZ 1024 EB Dual Channel Platinum 3500EB/3700EB meget gode brikker (selges hod netshop.no).

Lenke til kommentar

Var jo MSI kort det var snakk om akkurat der. Var nok ikke 865/875 chipset dere drev og testet på for 2-3 år siden.

se på side 8 og 9

Alltid like gøy å diskutere med noen som ikke faktisk leser hva man skriver.... Jeg bare antydet at det kan ha vært msi og hvor du har fått ideen om to-tre år fra når jeg skriver trekvart er ikke helt begripelig for meg. :roll:

Vi får like godt være enige om å være uenige, denne diskusjonen er allikevel neppe lenger av spesiell relevanse for trådstarter.

Lenke til kommentar

se på side 8 og 9

Alltid like gøy å diskutere med noen som ikke faktisk leser hva man skriver.... Jeg bare antydet at det kan ha vært msi og hvor du har fått ideen om to-tre år fra når jeg skriver trekvart er ikke helt begripelig for meg. :roll:

Vi får like godt være enige om å være uenige, denne diskusjonen er allikevel neppe lenger av spesiell relevanse for trådstarter.

i865 og i875 har parvis installering av minnebrikker, dvs at brikkene i DIMM 1 og 3 skal være like og brikkene i DIMM2 og 4 skal være like.

...men på nForce2 brikkesett er det ikke slik, der skal det kun være like mye RAM (antall MB) i hver kanal, så kanskje det var et MSI socket A HK med nForce2 du så.

Lenke til kommentar
Det er ikke noe poeng i å kjøpe PRO-brikker (med mindre man er über-case-modder), og PC4000 er det ikke sikkert at du får bruk for heller (med mindre du skal über-klokke opp til 1000"MHz" FSB). Siden du skal kjøre dual-channel kan det være en fordel å kjøpe Corsair TwinX1024-brikker siden dem er garanter å funke i dual. Corsair TwinX1024-3200XL er ikke et dumt valg om du har penger nok. Ellers er OCZ 1024 EB Dual Channel Platinum 3500EB/3700EB meget gode brikker (selges hod netshop.no).

Ok! jeg er egentlig kun ute etter noe som er fjellstabilt.

Og ikke så jævli dyrt! Så skal ta tipset til etterretning! :thumbup:

Alltid like gøy å diskutere med noen som ikke faktisk leser hva man skriver.... Jeg bare antydet at det kan ha vært msi og hvor du har fått ideen om to-tre år fra når jeg skriver trekvart er ikke helt begripelig for meg. 

Dere må bare krangle videre hvis dere vil! :!: , men for meg iallefall så er det uvesentlig. Men noen kan jo ha nytte av infon...

Lenke til kommentar

Ok! jeg er egentlig kun ute etter noe som er fjellstabilt.

Og ikke så jævli dyrt! Så skal ta tipset til etterretning! :thumbup:

Skal du kun ha stabile brikker kan Corasir TwinX1024-3200 (bittelitt dyrt) eller Corsair Value S PC3200 1024MB dual pack (2x512MB), men du kan da ikke regne med å komme langt ved klokking.

Lenke til kommentar
Dere må bare krangle videre hvis dere vil! :!:  , men for meg iallefall så er det uvesentlig. Men noen kan jo ha nytte av infon...

Bra du ikkje tar deg nær av det. Problemet er jo at enkelte kjem med feilaktige påstandar og ikkje klarar å stoppa. At då andre føl opp og rettar dei er jo berre ein fordel, slik at feil info ikkje får stå. (Det kunne fått betydning for deg her.)

Eg vil be tigerdip om å enten grava fram dokumentasjon, eller å slutta med feilinformering. Eg har ennå ikkje sett nåke om at 875/865 skal støtta dual channel med 3 brikker, verken spec frå intel eller frå nåken mb-produsentar. Om faktisk ein produsent har klart å hosta opp ein tweak så får du komma med link (helst med test av ytelse). Klarar du det skal eg selfølgelig trekka dette innlegget.

Til trådstartar kan eg legga til at anandtech i sine testar fant ut at aller best ytelse på 875 var med 4 identiske brikker, hårfint raskare enn 2 identiske brikker. Blanding av ulike størrelsar er ikkje bra (2x256 + 2x512).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...