Gå til innhold

2x 512 eller 1x 1024


ThaKladd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skal du kjøre dual kanal så er det best å kjøpe brikker som er matchet for da er du mest sansynlig fri for trøbbel.

Merk: ved dual så kan du bare ha to brikker i maskinen.

Det finnes hovedkort og minne som takler 4 minnebrikker i Dual modus. Men da må alle 4 minnebrikkene være identiske.

Et eksempel på hovedkort som takler det, er Asus P4C800-E Deluxe sammen med minne fra Corsair.

Lenke til kommentar
den støtter PC3200, og har to ledige ddr slotter(det står under RAM Egenskaper - "to DDR-kanaler") - og det er vel nok til at den støtter dual channel(det står jo ikke på infon "støtter dual channel" - men det er vel å regne med...)??

HK'et har tre ledige minneslotter (Dimm's), men "kun" to kanaler (dvs. det har dual-channel).

 

er det no forskjell på å kjøpe en pakke med to stykk 512mb enn å kjøpe to stykk 512 hver for seg av samme type(bortsett fra prisen)???

tenker på denne - http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=118498&view=detailed

men det blir billigere med to av denne - http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=113518&cks=PRL

(og etter det mine øyne ser så ligner jo de no utrolig på hverandre  :D )

Dual-kit betyr at brikkene er garantert å passe sammen i dual-channel oppsett, i tillegg til at de kommer fint innpakket i en pen plasteske (i motsetning til en liten gul konvolutt med antistatisk innside), og ja, det er de samme brikkene.

 

det andre som her er kommet opp er - hvor mye ram trenger man?? og jeg har min mening. Før kjørte jeg med 384, noe som var for lite(merket overgangen da jeg kjøpte 254 til, når jeg startet med 128). Jeg greide meg såvidt, men den gamle pc min skulle ikke greid de nyeste spillene uansett. Nå satser jeg på litt bedre, og 1024 er et ganske stort hopp. :)

1024MB er anbefalt, ja, slik at du har litt å gå på til seinere, i tillegg til at flere og flere spill får et realt ytelseshopp ved 1GB (i forhold til 512MB).

 

Men hovedkortet har etter at jeg har kjøpt 2x512 plass til enda en minnebrikke, noe som betyr at jeg kan utvide til for eksempel 1536 om jeg gidder senere...

Jeg tror du skal kunne utvide til 1536 seinere, men jeg ser ikke noe poeng i det, pga at når man får bruk for 1,5GB RAM er resten av HW'en din utdatert for lengst (jeg tror også du kan få problemer med å kjøre DDR400 med tre brikker innstallert).

 

Merk: ved dual så kan du bare ha to brikker i maskinen.

Nei, på nForce2 brikkesett er det fullt mulig å kjøre tre brikker i dual-channel, det eneste kriteriet er at det er like mye RAM i channel A som i channel B (f.eks 2x255MB i channel A og 1x512MB i channel B el).

 

men om jeg skaffer en tredje så er vel 1536mb vesentlig bedre enn dual som blir til sammen 1024.... ikke sant?

Jeg tror ikke du vil merke noen særlig forskjell på 1GB og 1,5GB, dual-channel på nForce2 har heller ingen stor ytelsesgevinst (maks 2-5% ekstra i benchmarks)

 

3 brikker =større mengde og tregere.

2 brikker = litt indre mengde og dobbel ytelse.

Det er ikke sant, dual-channel på nForce2 gir aldri dobbel ytelse, maks 2-5% ekstra hvis du er heldig (så sant du ikke har integrert skjermkort, da begynner det å hjelpe på).

 

er det mye tregere med 3brikker istedfor å kjøre Dual? har hørt små rykter om at å kjøre dual ikke har noe særlig mer effekt. er dette feil?

Dual-channel gir maks 2-5% ekstra ytelse i benchmarks så du mister minimalt med ytelse, 1,5GB vil heller ikke gi mye mer ytelse siden du rett og slett ikke har behov for stort mer enn 1GB. Det eneste som kan hemme deg er at på noen HK med nForce2 har brikkesette problemer med å kjøre tre brikker på DDR400-hastighet, men ved DDR333 løser alt seg.

Lenke til kommentar

Ops, sorry. Nå tenkte jeg på P4-plattformen. Så ikke at du skal ha et system basert på Socket A og Asus A7N8X-E Deluxe. Da kan du maks ha to brikker hvis du skal kjøre dual-modus. Men på nForce2-brikkesettet har dette nesten ingen ting å si, hvis hovedkortet ikke har integrert grafikkontroller. Så Dual-minne er ikke et must, men greit nok. Det gir en ytelsesforbedring, men den er langt fra så stor som på P4.

Lenke til kommentar
er det mye tregere med 3brikker istedfor å kjøre Dual? har hørt små rykter om at å kjøre dual ikke har noe særlig mer effekt. er dette feil?

Dual-channel gir maks 2-5% ekstra ytelse i benchmarks så du mister minimalt med ytelse, 1,5GB vil heller ikke gi mye mer ytelse siden du rett og slett ikke har behov for stort mer enn 1GB. Det eneste som kan hemme deg er at på noen HK med nForce2 har brikkesette problemer med å kjøre tre brikker på DDR400-hastighet, men ved DDR333 løser alt seg.

det var det jeg også hadde hørt. altså ikke noe særlig og tjene på dual, men litt er det jo. greit med alt man kan få! ;)

Lenke til kommentar

Athlon 64 med CG-stepping skal være mer tolerang ovenfor minnemoduller.

Prosessorer med den gamle steppingen (C0) satte minnehastigheten automatisk

til DDR266 når 4 eller flere minnebrikker var i bruk.

Cpu med CG stepping setter denne til DDR 333 hastighet .

 

Cpu med CG stepping slår aldri av "Cool'n'quiet"-funksjonaliteten

sånn som C0 stepping gjorde ved bruk av 4 minnebrikker eller flere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...