Gå til innhold

P4 prescott / AMD 64 og GeForce 6800 / X800


Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Da var det på tide å kaste ut det gamle pc vraket man har fra før og bygge seg en ny. Men så surfer man på komplett.no mens man klør seg i hode, hva f... er best da?!

 

Jeg skal ha en rå pc til ca. 18000 kr. PCen skal brukes til video rendering og gaming (HL2, D3 og andre spill som kommer). Mye gaming :blush: men lager også spille filmer.

 

CPU: Jeg har alltid hatt Intel. Lurer derfor litt på hva AMD kan gi meg.

 

Intel P4 3.2 GHz PC800 Socket 478 Prescott

 

eller

 

AMD Athlon 64 3800+ 2.4 GHz Socket 939, 512KB cache

 

AMD har jo 64 bit. Gir det noen ekstra fordeler? Klokke hastigheten på AMD er vesentlig lavere en Intels. Intel har Hyper-Threading-teknologi som ser ut som en smart sak.

 

Hvilken CPU er best og hvorfor? :) Experter med gode svar er alltid velkommen!

 

Skjermkort:

 

Asus V9999 GeForce 6800 Ultra 256MB DDR AGP, 256MB DDR3,TV-Out, 2*DVI, Retail

 

eller

 

[http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300745&cks=PRL]Asus Radeon X800XT 256MB DDR3 AGP, ATI X800XT, VIVO, Retail[/url]

 

Noen sier GeForce gir mer fps. Vet at Ati alltid har hatt god kvalitet og raskere kort men nå er jeg usikker :hmm:. X800 virker mer fristende. Men som sagt er jeg veldig usikker på hvilket kort som gir mest "allround performance" for penga.

 

Hvilken CPU og GPU mener dere er best?

 

Mvh Ivar

Endret av gtaman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser at det er noen som maser om X800PRO over XT og 6800GT over Ultra.. Ønsker du det beste, velger du selvsagt XT/Ultra, noe jeg tror du er enig i. Det koster å være mann heter det jo så pent, så selv om ultra bare er noen "få" mhz over gt, er det jo uansett et bedre kort. Det samme gjelder for XT, bare i enda større grad (om man ser bort i fra en eventuell bios-flash av skjermkortet).

 

Jeg er selv en ATI-"fanboy", er ingen stor fan av det Nvidia har levert de siste årene og har bare hatt fryd og gammen med mitt Radeon-kort, men ved mitt neste skjermkort-kjøp skal jeg gruble lenge og vel over hva jeg skal velge; 6800GT eller X800PRO@XT. Akkurat nå heller jeg mot førstnevnte, da Nvidia jo er ATI knusende overlegen i Doom3 for øyeblikket, uansett hva Ati kommer med av fixes og oppdateringer. Jeg tror det er doom 3-enginen som kommer til å definere fps-genren det kommende året, med release av spill som Quake 4, et nytt Wolfenstein, samt flere andre ikke-activision-spill. Så tenk deg om før du velger skjermkort... :)

Lenke til kommentar

Nå har jeg ingen erfaring med amd men jeg har heller aldri hatt noen problemer med intel som gaming pc.

Det samme gjelder nvidia grafikk kort. Mitt nvidia gf 4200ti 64 mb klarte t.o.m å kjøre far cry(Riktignok med alt på low)

Alle sier at ati har penere grafikk,men skal du spille,eller glo på skjermen?

Pr i dag ligger nok nvidia hakket over ati på grafikk.

Dette er seff mine subjektive meninger men jeg har også lest mye om dette.

Lenke til kommentar

Helt klart AMD64. Den er bedre enn intel på de fleste punkter innefor benchmarkingens verden, som et tillegg til i virkeligheten.

Jeg vil gjerne at folk her skal forklare hvorfor de ville valgt X800 fremfor 6800 og vice-versa. Etter min mening er 6800 det beste valget fordi det har støtte for sine spesialiteter i flere (og mer lovende, spar HL2) spill enn X800

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...