Gå til innhold

Norge holder liv i farlig atomkraft

Anbefalte innlegg

hvorfor kjøper vi kraft fra utlandet? hvorfor kan ikke staten skape arbeidsplasser her i norge?

Fordi globaliseringen har gjort det slik. Norge er et EØS-land, og det innebærer at proteksjonisme er noe som hører fortiden til. Kan noen tilby en tjeneste til en pris under den man kan skilte med her til lands, går oppgaven til den som kan gjøre det rimeligst. På denne måten er landet tjent med en viss prosentandel arbeidsledige. Den tiden da full sysselsetting var et mål, er definitvt over. Bare politikerne ville innrømme det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvorfor kjøper vi kraft fra utlandet? hvorfor kan ikke staten skape arbeidsplasser her i norge?

Fordi globaliseringen har gjort det slik. Norge er et EØS-land, og det innebærer at proteksjonisme er noe som hører fortiden til. Kan noen tilby en tjeneste til en pris under den man kan skilte med her til lands, går oppgaven til den som kan gjøre det rimeligst. På denne måten er landet tjent med en viss prosentandel arbeidsledige. Den tiden da full sysselsetting var et mål, er definitvt over. Bare politikerne ville innrømme det.

I forhold til andre land har Norge svært lav arbeidsledighet. Slutt å syt!

Lenke til kommentar

At Polen har over 20% arbeidsledighet er av andre grunner enn dem man har i Norge. Noen vil si de er kapitalismens ofre - jeg vil samtykke i det, men jeg tror denne prosentandelen vil synke drastisk ettersom de blir mer husvarme i EU. Vi så hva EU gjorde med Irland, og Polen er åpenbart et mulighetenes land. Og den muligheten har de fortjent.

Lenke til kommentar

støtt atomkraft, få morsomme barn :w00t:

men seriøst,

jeg synes faktisk at norge bør skaffe seg et par atomkraftværk selv. vi er tross alt en energi nasjon.

og norge er jo et land med resjusjer til å forvalte atomkraft på en forsvalig måte, jeg vill mye heller ha atomkraftverk her en i østevropa.

atomkraft er jo tross alt en av de mest miløvendlige energikjildene vi har så lenge man behandler avfallet riktig.

Lenke til kommentar
At Polen har over 20% arbeidsledighet er av andre grunner enn dem man har i Norge. Noen vil si de er kapitalismens ofre - jeg vil samtykke i det

Hvorfor har da Norge, som er mer kapitalistisk enn Polen, lavere arbeidsledighet?

Vi så hva EU gjorde med Irland, og Polen er åpenbart et mulighetenes land.

Vi så hva kapitalismen gjorde med Irland, mener du?

Lenke til kommentar
Dette er jo faktisk et forslag som har kommet fra Sosialistisk Venstreparti. Grunnen til at Regjeringen har vært passive i forhold til dette, ligger i neste ledd - selve ankerpunktet mot modernisering - økonomisk ulønnsomhet.

Fordi prisen på strøm er for lav.

Vannkraft i seg selv er en gullgruve for eieren. Lite vedlikehold i forhold til det man tjener inn over tid.

Lenke til kommentar
Vi så hva EU gjorde med Irland, og Polen er åpenbart et mulighetenes land.

Vi så hva kapitalismen gjorde med Irland, mener du?

Mer korrekt så man hva stat- og instutisjonsmakt gjorde for Irland. Kapitalismen gjorde ingenting før staten satte i gang giret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...