FreeBSD Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 (endret) Det meldte Bellona i dag morges. Det høye norske strømforbruket, og mangelen på et gasskraftverk i Norge, har gjort at vi nå må gi støtte til kraftverk som er på nivå med det man hadde i Tsjernobyl. Norge har i år importert omkring 7,4 milliarder kilowattimer det siste året, noe som tilsvarer ett års Oslo-forbruk. Også på Statens Strålevern ser man med bekrymring på denne utviklingen i norsk energipolitikk. I stedet for å utvinne gasskraft her til lands, holder man liv i livsfarlige atomkraftverk i utlandet. Det er naturlig å anta at den norske støtten har hatt stor betydning i vurderingen om å fortsette og opprettholde disse atomkraftverkene. Både i SV og Arbeiderpartiet har man uttrykket bekymring overfor denne støtten, og man beskylder Regjeringen for å opprete passivt. Er det ikke på tide at energilandet Norge blir selvforsynt på energi - ville ikke det være rett og rimelig? Nei, igjen, gjelder lønnsomhetsprinsippet. Endret 9. august 2004 av FreeBSD Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 (endret) Lønnsomhet er stikkordet, vi kan selge strøm om sommeren, også kjøper vi om vinteren. Fantastisk.. Dessuten bør Bellona-utspill alltid taes med en klype salt. Endret 9. august 2004 av JoachimR Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 9. august 2004 Forfatter Del Skrevet 9. august 2004 Så du mener at også norsk ekspertise på området, Statens Strålevern, ikke er etterrettlige? Lenke til kommentar
alexf Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Både høyre og arbeiderpartiet har vært en pådriver for gasskraft, om jeg ikke tar helt feil. SV bør ta seg et velfortjent brød. Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 9. august 2004 Forfatter Del Skrevet 9. august 2004 Selvsagt burde man bygge et gasskraftverk her i Norge. Konsesjonen er allerede gitt, men Naturkraft som har ansvaret for denne utbyggingen får ikke ut fingern. SV er faktisk splittet i denne saken. På den ene side har du de realistiske politikerne i partiet, som ser for seg ihvertfall et gasskraftverk med redusert CO2-utsplipp, men på den ganske annen, de idealistiske som ser med røde øyne på dette forslaget fra partiet. Faktum er at dette er et sted hvor partene i de tre koallisjonspartiene må møtes. Det samme dilemmaet fantes, og finnes fremdeles i Bondevik-regjeringen. Mens Høyre ivrer for gasskraftverk, har KrF og miljøpartiet Venstre vært splittet i synet. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Vel så viktig som gasskraft er at man pålegger kraftselskapene å modernisere turbinene i vannkraftstasjonene. Veldig mange av dagens anlegg utnytter vannet veldig dårlig og her er det masse å hente, men for kraftselskapene er det selvsagt ikke bedriftsøkonomisk lønnsomt å modernisere stasjonene. Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 9. august 2004 Forfatter Del Skrevet 9. august 2004 Vel så viktig som gasskraft er at man pålegger kraftselskapene å modernisere turbinene i vannkraftstasjonene. Veldig mange av dagens anlegg utnytter vannet veldig dårlig og her er det masse å hente, men for kraftselskapene er det selvsagt ikke bedriftsøkonomisk lønnsomt å modernisere stasjonene. Dette er jo faktisk et forslag som har kommet fra Sosialistisk Venstreparti. Grunnen til at Regjeringen har vært passive i forhold til dette, ligger i neste ledd - selve ankerpunktet mot modernisering - økonomisk ulønnsomhet. Lenke til kommentar
alexf Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Dette er jo faktisk et forslag som har kommet fra Sosialistisk Venstreparti. Grunnen til at Regjeringen har vært passive i forhold til dette, ligger i neste ledd - selve ankerpunktet mot modernisering - økonomisk ulønnsomhet. Her vil jeg være så sosialistisk som å si at staten bør ta ansvar for at moderniseringen blir gjennomført - da dette utelukkende kommer miljøet tilgode. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Ok, 15 % skatteøkning til Alexf. Lenke til kommentar
alexf Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Ok, 15 % skatteøkning til Alexf. Godt poeng. Mulig jeg gikk i betalingsfellen. Jeg vet desverre ikke nok om kraftverkene, krafttilbudet eller kraftetterspørselen til å ta et standpunkt om hvorvidt en forbedring vil være hensiktsmessig. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Jeg aner vel forsåvidt ikke hvor mye det koster selv, men jeg synes det er unødvendig med oppgraderinger hvis de er ulønnsomme og et vannkraftverk forrurenser vel neppe heller, og dermed bør dette kun gjøres hvis det er lønnsomt. Er det mer lønnsomt å kjøpe kraft fra Sverige, gjør det. Lenke til kommentar
alexf Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 På en annen side kunne kanskje staten kjøpt seg opp i kraftverkene, modernisert dem, for så å selge seg ut. Slik jeg har forstått det, vil ingen private investorer ta på seg risikoen eller kostnadene ved en eventuell modernisering - da dette rett og slett ikke er lønnsomt nok til å dekke utgiftene. Samtidig vil jeg påpeke at det er - og har alltid vært - veldig lett å kritisere den sittende regjering for et gammelt problem. Sosialistisk Venstreparti vil vel kanskje bryte ut av kraftsammarbeidet vi har i norden? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Staten selger seg ut av kraftselskapene, slik skal det være. La private eie dem, skap arbeidsplasser og verdiskapning. Hverken stat eller kommune har noe med å eie kraftverk! Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Det offentlige har ALT med å eie kraftverk, jeg stoler ikke på att ett privat selskap med profitt i øynene er villig til å drive ulønnsomt men viktig vedlikehold på kraftverk og infrastruktur. Faen heller, TA kraftverkene tilbake! Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Privatisering er et touchy spørsmål. Sånn rent personlig så klarer jeg ikke å ta et soleklart standpunkt til det. Spørsmålet er jo om produktet fra den private eieren vil bli bedre enn det vi har fått fra staten? Det er jo liten tvil om at en eventuell privat eier ville ha fått opp dampen når det kommer til modernisering (effektivisering), men likevel.. hmmm Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 (endret) Privatisering er et touchy spørsmål. Sånn rent personlig så klarer jeg ikke å ta et soleklart standpunkt til det. Spørsmålet er jo om produktet fra den private eieren vil bli bedre enn det vi har fått fra staten? Det er jo liten tvil om at en eventuell privat eier ville ha fått opp dampen når det kommer til modernisering (effektivisering), men likevel.. hmmm Vel, tydeligvis ikke her, da det ikke er KRONER OG ØRER å tjene på moderniseringen. EDIT: En ikke fullt så byråkratisert og tullet styrt offentlig sektor ville sett at modernisering av turbinene er bra, og gjennomført det. Endret 9. august 2004 av olsen Lenke til kommentar
Jonki Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 hvorfor kjøper vi kraft fra utlandet? hvorfor kan ikke staten skape arbeidsplasser her i norge? Lenke til kommentar
Jonki Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 (endret) dobbelhorepost Endret 9. august 2004 av Jonki Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 hvorfor kjøper vi kraft fra utlandet? hvorfor kan ikke staten skape arbeidsplasser her i norge? Fordi vi tenker internasjonalt, og for at du skal slippe og betale tre kroner per sånn strømenhet. Hjelper lite med masse arbeidsplasser hvis får gigantisk inflasjon.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå