Gå til innhold

I/O-shield til Asus P4C800 Deluxe

Han Derre

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen som vet hvor man kan skaffe et slikt et? Har forsøkt å få tak i ett fra webshop'en jeg kjøpte HK'et fra. Dette var et hk som var en erstatningsvare fra importøren og ble kjøpt via en av webshopenes lagersalg. Håper nooen kan hjelpe meg. Jeg ønsker ikke at det skal trekkes luft (og støv) inn i kabinettet på grunn av fravær av et I/O-shield.

På forhånd tusen takk!

MVH

Han Derre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bakplata er nok mere for jording og anvisning av enheter + design, enn for å hindre støv. På et vanlig kabinett er det mange spalter og hull der støvet kommer inn likevel, og kjøling krever gjennomstrømning.

Ved kjøp av lager-/demo-kort pleier jeg kappe i bakplata som følger med kabinettet, og utelater den delen som ikke passer.

Beste mot støv er å flytte kassa opp fra gulvet, syns jeg

Lenke til kommentar
Bakplata er nok mere for jording og anvisning av enheter + design, enn for å hindre støv. På et vanlig kabinett er det mange spalter og hull der støvet kommer inn likevel, og kjøling krever gjennomstrømning.

Ved kjøp av lager-/demo-kort pleier jeg kappe i bakplata som følger med kabinettet, og utelater den delen som ikke passer.

Beste mot støv er å flytte kassa opp fra gulvet, syns jeg

For å forklare litt. Jeg har 4 80mm Papst vifter i front av kabinettet som er montert i gummifester. Jeg har en 120mm Papst vifte utenfor kabinettet i bakkant montert på en 80-120mm overgang. Også montert i gummifester.

Prosessorkjøleren er Zalman CNPS 7000A-CU og strømforsyningen er BeQuiet 450W 1.3 Color. I tillegg skal jeg montere støvfiltere på utsiden av kabinettet foran de 4 80mm viftene samt vifta i sidevinduetslik at støv ikke skal bli noe problem. I tillegg tetter jeg hullet til den andre 80mm vifta i bakkant som ikke kommer til å bli benyttet. Eneste stedet støv kan komme inn i kabinettet er faktisk via mellomrommet mellom tilkoblingene og kabinettet der I/O-shield skulle ha vært. Jeg blåser i design, det kommer aldri til å synes uansett, men skal jeg ha en killer-pc skal jeg jaggu også sørge for at den er så støv- og støyfri som overhodet mulig.

Med såpass streng styring av luftgjennomstrømningen i kabinettet er det ikke til å unngå at luft trekkes inn via åpningene der I/O-shiled skulle vært.

Apropos støyfri. Kabinetter er kledd innvendig med BeQuiet Noise Absorber på alle tenkelige (og utenkelige) steder der det ikke kommer i veien for hardware, ledninger eller annet. PC-bygget så langt kan beskues på

hjemmesia mi Kommentarer og innspill mottas med takk!

Men tilbake til mitt spm. Noen av dere som sitter med et ekstra I/O-shield som passer til mitt hovedkort eller vet om noen som har et passende ett? Eller vet hvor man kan få tak i et?

MVH

Han Derre

Endret av Han Derre
Lenke til kommentar

Har ikke noe shield til overs for deg desverre,må ha det til mitt P4C800 Dx

Selv om min er på plass ser jeg at støv kommer inn rundt det.

Antakelig er det de 2 strømforsynings viftene som drar det inn.

Bruker forresten støvfilter til støvsugere foran kabinett viftene for å hindre at

støv suges inn.

Endret av Raper
Lenke til kommentar

Om du sørger for at mer luft kommer inn via viftene,enn det som kommer ut, vil du skape et lite overtrykk som gjør at åpningene rundt portene blir brukt til luft ut,ikke inn.

Dette er ren teori fra min side men jeg har heller ikke mye støv i min pc ;)

Som filter bruker jeg rett og slett strømpebukser :D

Klipp av og putt vifte inni,knyt deretter på begge sider

Endret av Wildthing
Lenke til kommentar

Vet at det meste av utstyr som selges som demobrukt mangler i/o-shield,

usb og firewire braketter...

Man alt dette utstyret må jo befinne seg ett eller annet sted? Prøv en annonse på

bruktmarkedet, jeg er ganske sikker på at det er en luring eller to som sitter på noe.. :hmm:

Ps! Du klarer nok å tilpasse et uorginalt i/o-shield hvis du går inn for det..

Endret av ArticOC
Lenke til kommentar

Raper: Høres ut som et godt tips. Jobber viftene tyngre med det filteret? Altså, med et høyere turtall? Eller mister viftene noe av effekten? Jeg hadde tenkt noe á la Wildthing sitt forslag, men utenfor kabienttet. Altså, innenfor frontpanelet men på andre siden av kabinettveggen for innsugsviftene. Fortell meg mer om dine erfaringer med støvsugerfilter om du gidder! :ermm:

Wildthing: Høres ut som noe jeg hadde tenkt meg i første omgang, men siden jeg har hengt opp viftene i gummioppheng blir det noe værre.

ArticOC: Det var det jeg tenkte på også. Noen av disse I/O-shieldene må jo nødvendigvis ligge der ubrukt...

:wallbash:

Har sendt enda en bønn til webshop'en jeg kjøpte hk av, og skal sende en til importøren, i tillegg direkte til Asus. Så får vi se.... Hvis ikke blir det selveste Mesterprøven for Dr. Emel og meg...

:w00t:

Endret av Han Derre
Lenke til kommentar

Kjøper støvsuger filteret hos Elkjøp.Det er den sorte typen som skal

beskytte motorene i støvsugere.Microfilter har jeg også prøvd men

tror luftgjennomstrømmingen ble for mye hindret.

Jeg har 2 stk Papst vifter som blåser inn i kabinettet(kan styre dem)

Det blir nok en reduksjon i luftstrømmen men heller det enn en maskin

full av støv.

Hvordan filterne er festet tør jeg nesten ikke si,men ok,de er tapet fast på

yttersiden av kabinettet med maskeringstape.

Rengjør dem med trykkluft eller støvsuger dem og da er de som nye igjen.

Endret av Raper
Lenke til kommentar
Jeg sendte Han Derre en PM om saken...

Hallais!

Først vil jeg få takke tintin77! Kan'ke få sagt hvor mye jeg setter pris på det. Du kunne glatt tjent en 200'ings på dette, men allikevel sender'u det gratis! Håper jeg kan gjengjelde tjenesten en dag!

:w00t:

Raper: Det du sier om festing av filteret...vel, var faktisk noe sånt jeg hadde sett for meg. Og det du sier om Microfilter ante meg også. Jeg har 4 80mm papst-vifter i innsuget som jeg skal styre via 6-kanals Zalman Viftestyring. Tipper evt. reduksjon i luftgjennomstrømningen blir minimal.

:!:

Da anser jeg jeg for min del denne tråden for avsluttet! Nok en gang, mange takk til tintin77 spesielt, men også til Raper, Wildthing og ArcticOC

MVH

Han Derre

:thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...