Gå til innhold

Memorystick og mindre bilder ved sletting?????

Anbefalte innlegg

Hei.

Har et PC5 og 16MB Memorystick. Når jeg går inn å sletter alle, får jeg 2-3 bilder mindre jeg kan ta neste gang. Mener det startet på 171 bilder. Etter noen ganger med sleting av alle bildene, kan jeg bare ta 164 bilder totalt på chipen. Er dette riktig. Kan jeg gjøre noe sor å få tilbake full kapasitet, eller blir det bare mindre og mindre på den for hver gang jeg sletter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kommer nok av at vinteren er over.. (ikke tull!)

Bildene blir lagret i *.jpg format, og på vinteren med mye hvit snø, er det plass til flere bilder da hvert bilde tar mindre plass. - Store "ensfargede" flater er lett å komprimere.

Har selv et DSC-P1 med 64Mb brikke og her kan jeg ta mellom 45 og 52 bilder med max oppløsning, alt etter hvilke motiver jeg tar bilde av.

Men av og til bør du formatere minne brikken med menyen på kameraet.

Joar

Lenke til kommentar

Tja. Joda, bildene kan ta forskjellig plass, men her er problemet at jeg sletter alt på chipen og før jeg tar noen bilder så står det hvor mange bilder jeg har plass til. Og det blir mindre plass. Er det som en CD-RW plate at man mister en del plass hver gang man sletter?

Er dette mulig å rette opp igjen?

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-04-30 08:41, Arve28 skrev:

Tja. Joda, bildene kan ta forskjellig plass, men her er problemet at jeg sletter alt på chipen og før jeg tar noen bilder så står det hvor mange bilder jeg har plass til. Og det blir mindre plass. Er det som en CD-RW plate at man mister en del plass hver gang man sletter?

Er dette mulig å rette opp igjen?

Ok, da forstår jeg. På mitt kamera er det bare en indikator som viser hvor mye ledig plass det er på brikken.

Vil tro at en slik beregning av hvor mange bilder det er plass til kan være litt unøyaktig. (mulig det baserer seg på snitt av siste bilder??) Hvis du tar feks. 20 bilder på fjellet med snø og 20 bilder i skogen på våren, så vil jeg tippe at vår bildene har nesten dobbel filstørrelse (i hvertfall mye større)..

Hvis du formaterer minnebrikken fra menyen på kameraet så er den helt tom, og har full størrelse.

Størrelsen minker ikke! Det er jeg helt sikker på! (har tatt noen tusen bilder til nå, på samme brikken..)

Vil tippe at kameraet "lurer" deg ang hvor mange bilder det er plass til. :smile:

Joar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...