FpsStu Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Hvem eier egentlig internett? Når du f.eks kjøper domene og sånt, så betaler du penger for å få det domenet, hvem går disse pengene til? MS? Lenke til kommentar
ophylicious Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 (endret) Det er INGEN som eier internett. Svar på spm: Pengene går til den bedriften som setter opp et domene som du kan bruke. Endret 9. august 2004 av ProxymuZ Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Registraren, for .no-domener, NORID, motar en del av pengene du betaler for å sette opp et domene. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Jeg eier Internettz0rs! Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Jeg eier Internettz0rs! INGEN eier internett. Lenke til kommentar
Lars :) Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 (endret) --==EDIT==-- Endret 14. august 2004 av Lars Anders Lenke til kommentar
MrLuni Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 UNICEF ??? er ikke det ein oranisjasjon for (fortapte) unger da? MEN kam er det fant opp internett? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 tja Tim Berners-Lee fant opp HTML protokollen... men selve ideen om å koble sammen datamaskiner på stort basis er vel he DARPA med DARPAnet (Defense Advanced Research Projects Agency) i USA... Mange mener det var ett system for å dele kunnskap på tvers av universiteter i USA og utviklet seg derfra. Andre mener det var en måte å lage ett fail safe kontroll system for styring av landet i tilfelle atomkrig (iogmed at man kunne alternere hvilke linjer man skulle bruke frem til ett sted)...jeg er usikker selv hva som er det faktiske grunnlaget for DARPAnet I dag er det "ingen" som eier internett... enhver person kan lage en server og koble den til internet... Det nærmeste man kommer er vel det styringsorganet som styrer Hoved DNS tjenerene i verden (de serverene som til en hver tid opprettholder alle IP til URL relasjoner som registreres). Dem finnes det 13 av i verden i dag. Disse kontrolleres av (jeg fant det ikke) Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 I dag er det "ingen" som eier internett... enhver person kan lage en server og koble den til internet... Bullshit. Det er noen som eier all infrastrukturen i de ~100.000 nettene som tilsammen utgjør internett, du kan ikke bare koble deg opp mot internett uten å ha en avtale med noen andre. Internett er ikke noe eierløst anarki som endel skal ha det til. Det nærmeste man kommer er vel det styringsorganet som styrer Hoved DNS tjenerene i verden (de serverene som til en hver tid opprettholder alle IP til URL relasjoner som registreres). Dem finnes det 13 av i verden i dag. Disse kontrolleres av (jeg fant det ikke) http://www.root-servers.org/ Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 MEN kam er det fant opp internett? Gore. Lenke til kommentar
ClawHammer Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 egentli alle som har en server har litt av internette så næsten alle eier nette! Lenke til kommentar
Nicklas Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Ja det har jeg også lurt på.... hvis jeg vil ha et domene så kan jeg kjøpe domener hos mange bedrifter, men hvordan er det de kan sette opp de domenene ? Kan ikke jeg lage mine egne domener heeelt selv hvis ingen eier internett Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Du kan vel det, men da får du ingen webadresse... Kun sånne fine sifre. Men dette er ikke mitt spesialområde.. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 (endret) Ja det har jeg også lurt på.... hvis jeg vil ha et domene så kan jeg kjøpe domener hos mange bedrifter, men hvordan er det de kan sette opp de domenene ? Kan ikke jeg lage mine egne domener heeelt selv hvis ingen eier internett Det er en forskjell på å administrere og å eie. Det er ingenting som hindrer deg i å sette opp dine egne domener uten å betale de som administrerer root-serverne for det aktuelle toppdomenet, men ikke forvent at det fungerer spesielt bra. Endret 9. august 2004 av sumptrollet Lenke til kommentar
Blib Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Så ingen eier internett, med IP-adresser, men noen eier alle domenene? Hvem da? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Domener må registrers hos en Registrar som er offentlig oppnevnt. Da eier du ditt domene. Lenke til kommentar
Blib Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 (endret) Joda, men hvem kan bli offentlig oppnevnt som en registrerer da? Og da blir det vel egentlig alle verdens regjeringer og presidenter som til slutt "eier" uregistrerte domener? Altså, de som deler ut tillatelser til andre å selge domener..? Endret 9. august 2004 av Blib Lenke til kommentar
XPUserz Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 VeriSign har nå tjent en del på DNS serveren sin tror jeg. Mens de andre har en lurvete hjemmeside blomstrer VeriSign opp med produkter og tjenester. Ikke bare det men de videresendte alle treff uten domene til VeriSign klar for bestilling en tid også. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Så ingen eier internett, med IP-adresser, men noen eier alle domenene? Hvem da? Det er noen som eier internett, de ca. 100.000 organisasjonene/firmaene/personene som eier de nettene som tilsammen utgjør internett. Både domener og IP-adresser er administrert av diverse organisasjoner. For .no er det som sagt NORID, for IP-adresser i Europe er det RIPE. Generelt innen internett/nettverksverdenen er det endel organisasjoner som organiserer. Som ICANN/RIPE/IETF/IEEE/APNIC/IANA Lenke til kommentar
Blib Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 (endret) Ja, hvem betalte de til for å få lov til det? (VeriSign-saken) Endret 9. august 2004 av Blib Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå