JunJun-Pe Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Jeg skal ha ny pc nå og vurderer følgende. Er det verdt å vente på PCI-express kortene (6800 ultra eller X800 xt) ? Det står da mellom følgende oppsett: 1. (Uten PCI-express) Socket 939 AMD Athlon 64 FX-53 2,4 ghz BOXED Gigabyte K8NSNXP-939 nForce3 POV Geforce 6800 ultra 256mb Retail (AGP) Og deretter eventuelt kjøpe nytt hovedkort (nForce4 skal vel kunne kjøre PCI-express etter det jeg har hørt) dersom jeg ser det som nødvendig og bytte til et PCI-express skjermkort senere. 2. (Med PCI-express) Socket LGA775 Intel Pentium 4 560 3.6GHz/800 MHz/1MB Gigabyte GA-8ANXP-D Intel925P Hovedkort Hightech Excalibur Radeon X800 XT 256MB Eller et Nvidia 6800 ultra (PCI-express kort!) Alternativ 2 innebærer at jeg må vente en god stund siden PCI-express versjonen av både nvidia 6800 ultra og Radeon x800 xt ikke har kommet enda i norske butikker. Nvidia 6800 ultra som skal ha mulighet til å kjøre SLI har ikke engang blitt annonsert, så det kan ta litt tid før disse kommer. Så hva sier dere? Vente til den tid, eller kjøpe alternativ 1 nå og eventuelt bytte hovedkort (som kan kjøre PCI-express) senere? På forhånd takk Lenke til kommentar
Zachry Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 (endret) For all del, ikke vent på PCIe, kjøp nå! Det kommer alltid noe nytt vettu. Endret 9. august 2004 av Zachry Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Det er bare _en_ god grunn til å vente på PCI-E eller socket 939. Det er om du virkelig har planer om å bruke dette hovedkortet senere, og bare oppgradere de andre komponentene. Personlig kjøper jeg nesten alltid nytt hovedkort når jeg bygger nytt system anyway, så det betyr ingenting for meg. Jeg tror mange andre gjør det samme også. Værken PCI-E eller socket 939 vil gi deg noe merkbart raskere eller bedre system. Ikke ved dags dato ihvertfall. Begge er bare nye plattformer for å kunne basere nye serier av CPU'er og ekspansjonskort på. Så, hvis du ikke VET du skal bruke det hovedkortet videre (og spare en spinkel tusenlapp i fremtiden) så er det absolutt ingen grunn til å vente. -Stigma Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Du sier ikke hvilket utstyr du har nå. Kanskje det ikke er vits å oppgradere før du kan velge å få i både pose og sekk? (Sett pengene på pengemarkedsfond/obligasjonsfond etc og kjøp deg en ennå fetere maskin når det virkelig er på tide.) Lenke til kommentar
JunJun-Pe Skrevet 9. august 2004 Forfatter Del Skrevet 9. august 2004 Tror det er på tide - Jeg har en p3 667mhz Riva TNT2 32mb integrert 768 mb SRAM Eller hva sier du..? Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 oppsett 1 Super nice. Har lignende Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Hehe.. Da var det nok på tide i 2001 ja... Det er 2001-PC'n du brude skiftet ut nå. Men jeg synes du sikter på alt for dyre komponenter i forhold til hvor treg maskinvare du har fra før. Jeg tipper at du ville fått like mye bakoversveis av selv en PC til 5.000+skjerm. Sett heller resten av pengene på konto så du kan oppgradere oftere. (f.eks hvert 1-2år) På den måten holder du deg mye mer oppdatert og kan spille nye spill hele tiden i stedet for bare de 2 første årene du har den. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 kjøper du oppsett 1 vil du om 2 år enda knuse 90% av pc'ene som står rundt i de tusen hjem her i Norge... Lenke til kommentar
JunJun-Pe Skrevet 9. august 2004 Forfatter Del Skrevet 9. august 2004 Er du sikker på det? For det jeg er j**** redd for er at PC'en skal være utdatert om 2 år.. Hva menes om dette? Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 jeg er sikker btw: 3333 innlegg Lenke til kommentar
Zachry Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Er du sikker på det? For det jeg er j**** redd for er at PC'en skal være utdatert om 2 år.. Hva menes om dette? Jeg er veldig sikker på det jeg også... Lenke til kommentar
TempO Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Jeg er i akkuratt samme situasjon som deg JunJun-Pe....sitter på en P3-700 den er 4år og 1måned nå, hehe. Når jeg skal oppgradere nå, så blir det socket 939 uten tvil, og et x800 eller 6800 i en eller annen form...i pci-e (tror jeg) sitter så å si bare å venter på nforce4 Lenke til kommentar
espenfjo Skrevet 10. august 2004 Del Skrevet 10. august 2004 Jeg er i akurat samme situasjon jeg også, men denne tråden har overbevist meg om at jeg ikke gidder å vente på PCI-e Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 11. august 2004 Del Skrevet 11. august 2004 (endret) Er du sikker på det? For det jeg er j**** redd for er at PC'en skal være utdatert om 2 år.. Hva menes om dette? For å sette det litt på spissen: Tenk deg at du tar utgangspunt i å bruke i gjennomsnitt 10.000 på PC hvert år. Da kan du velge å: * Kjøpe PC til 2.500kr hver 3. måned * Kjøpe PC til 5.000kr hver 6. måned * Kjøpe PC til 10.000kr hvert eneste år * Kjøpe PC til 20.000kr hvert 2. år * Kjøpe PC til 40.000kr hvert 4. år * Kjøpe PC til 80.000kr hvert 8. år * Kjøpe PC til 160.000kr hvert 16. år * Kjøpe PC til 320.000kr hvert 32. år Det er rimelig å anta at utviklingen skal fortsette i nær fremtid slik den har gjort i tidligere. Tenk deg så 8 personer som allerede har startet med taktikken som er nevnt over. De ville h.h.v. sittet med følgende utstyr nå: * 3 mnd gammel brukt dårlig/middels PC * 6 mnd gammel brukt bra PC * 1 år gammel godt oppdatert PC * 2 år gammel godt oppdatert PC * 4 år gammel utdatert med fortsatt "brukbar" PC. * 8 år gammel totalt utdatert PC (kan brukes til retro-programmer) * 16 år gammel totalt utdatert PC (kan ikke brukes til noe fornuftig + at den sikkert er ødelagt og har mekanisk utslitte vifter, kræsjet harddisk osv) * 32 år gammel totalt utdatert PC (finnes ikke programvare eller maskinvare til lengre + at den sikkert har gått i stykker for lenge lenge siden. PC'n var en gang totalt overkill, men ble raskt utatert av nye teknologier, f.eks da floppyen erstatta hullkkortmateren på maskina) NB: Legg merke til at alle bruker like mye på PC per år. Du ser hvor det bærer hen? Gal retning, ikke sant? Poenget er at man bør gjøre en fornuftig vurdering av tidsperspektiv og kommende teknologier. På 3 mnd skjer det for lite til å forsvare en oppgradering, dessuten er det for lite penger hver gang man skal kjøpe. Det lønner seg altså å spare vesentlig lengre enn 3 mnd så man får en bra sum å kjøpe for. Det lønner seg heller ikke å vente så lenge som 4-8 år eller mer fordi PC'n uansett pris vil være utdatert innen den tid. Jeg tror de fleste her på forumet synes et tidsperspektiv på 1-2 år er mest fornuftig. Noen synes selvfølgelig mer og noen mindre men jeg tror majoriteten synes 1-2 år er passe. På den måten kan man holder PC'n rimelig oppdatert hele tiden til en fornuftig pris. De fleste oppgraderer deler av maskinen en gang i blandt (f.eks ny CPU, grafikkort, ram, DVD-brenner etc) slik at man kan tyne livstiden på PC'n litt ekstra. Personlig bruker jeg ca 5.000 på ny PC hvert 2. år, og ca 5.000 på oppgraderinger og eksttrautstyr underveis på de 2 årene. Jeg holder meg rimelig godt oppdatert på denne måten og kan bruke mange av delene fra den forrige PC'n i neste PC. Da slipper jeg å bruke så voldsomme summer på å kjøpe alt nytt, og sprer utgiftene jevnt utover. Endret 11. august 2004 av Simen1 Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 11. august 2004 Del Skrevet 11. august 2004 Ikke nok med at det skal være dødsvanskelig å kjøpe riktige komponenter som yter maksimalt i forhold til hverandre, man må snart også være økonomisk geni Jeg kjøper dritbra maskin hvert 2. år Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 11. august 2004 Del Skrevet 11. august 2004 Som Herr Dahle sier: Gå for 939 oppsettet. Skikkelig kraftPC. Lenke til kommentar
Coffie=JavaCode Skrevet 11. august 2004 Del Skrevet 11. august 2004 Wow det var en high end maskin du skal ha. Vel vel synes det er bra overkill jeg, ville nok kjøpt en A64 3400+ 1,5GB ram godt HK dual dvd brenner N.B KJØP et gromt kabinett/PSU og andre små ting og ikke bare tenk på at specen din skal høres god ut. Det finnes så mange folk som har fantastisk spec men har alt i en ditt kasse, og har skjerm, mus, tastatur og en stein hard krakk som er elendig. Om 3 år er alt utdatert uansett. Lenke til kommentar
JunJun-Pe Skrevet 18. august 2004 Forfatter Del Skrevet 18. august 2004 Holder den 3 år er det bra. Jeg kjøper meg heller en ny PC da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå