Cath Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Noen som kan hjelpe? Vil gjerne bruke signalet fra parabolen til to faste veggkontakter. Det er kun aktuelt å bruke en kontakt av gangen (kople til dekoder/TV) - men må man evnt sette på en ende-terminering på det første punktet (der kabelen splittes) før det videreføres? Cath Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Sjekk Tveco. http://www.tveco.no/shop/default.htm De har fordelere, f.eks denne: http://www.tveco.no/produktinfo/fordelere.htm#304406 NB! har ikke gjort slik selv, mulig det finnes bedre metoder. Lenke til kommentar
Cath Skrevet 10. august 2004 Forfatter Del Skrevet 10. august 2004 Thanx. Får vel bare prøve og se hva resultatet blir! Cath Lenke til kommentar
Thorvald Skrevet 10. august 2004 Del Skrevet 10. august 2004 Vil så absolut annbefalle deg og kjøpe 1 twin hode og legge opp 2 ledninger. Kan og vil bli problem med 1 hode. Når tuner 1 står på vertikal og tuner 2 switches over på horisontal så skjerer det seg. Lenke til kommentar
Stream Skrevet 10. august 2004 Del Skrevet 10. august 2004 Vil så absolut annbefalle deg og kjøpe 1 twin hode og legge opp 2 ledninger. Kan og vil bli problem med 1 hode. Når tuner 1 står på vertikal og tuner 2 switches over på horisontal så skjerer det seg. Han sier jo at han bare skal bruke en kontakt om gangen (altså bare 1 tuner), så da vil det fungere med den splitteren nevnt ovenfor. Lenke til kommentar
Ko_deZ Skrevet 10. august 2004 Del Skrevet 10. august 2004 det å splitte et slikt signal mer enn halverer signalstyrken. Jeg anbefaler deg å kjøpe en diseqc switch i steden for. Så lenge du bare skal bruke en mottager så trenger ikke begge mottagerene å få signal. Du får kjøpt diseqc switcher som sender signalet til den ene mottageren om den står på, og til den andre dersom den første er avskrudd. En slik løsning vil gi deg bedre signalstyrke. Det er også godt mulig at switching mellom horisontal og vertikal ikke vil fungere med en signalsplitter. Tror ikke det er direkte kontakt mellom senterlederen i coax kabelen, og du vil derfor ikke kunne overføre DC spenninger gjennom en slik splitter. Det er i alle fall slik jeg har forstått det. -Ko_deZ- Lenke til kommentar
Cath Skrevet 10. august 2004 Forfatter Del Skrevet 10. august 2004 Kanskje jeg formulerte meg dårlig i mitt spørsmål, men saken er som følger: Jeg har en parabol med 2 hoder (ikke motorstyring). Disse signalene (5gr øst/1 gr vest) samles i en Diseqc-switch. Denne ene kabelen fra switchen kommer så inn i veggen til huset - og normalt rett inn i min digitale dekoder. Så langt intet problem. Men - jeg ønsker altså å sette opp en veggboks med TV-uttak, og føre en ledning videre til et nytt TV-uttak. Jeg skal ikke kople til flere dekodere/TV'er - men, bare ha mulighet for å kunne flytte TV'n fra et sted til et annet uten å måtte dra med meg en ledning... Coax-ledningen mellom veggboksene er dratt i skjult anlegg. Så spørsmålet er altså om jeg kan splitte det digitale signalet i veggboks nr. 1 og føre det videre til veggboks nr.2 uten for mye demping. Eller finnes det en signalforsterker jeg må bruke på punkt 1? Eller evnt. en annen løsning? Cathrine Lenke til kommentar
Ko_deZ Skrevet 10. august 2004 Del Skrevet 10. august 2004 Aaah. Da skjønner jeg tegninga.Svaret er ja. Dette er et helt vanlig PAL signal, og er ikke digitalt. Du kan kjøpe video-splittere som gjør dette for deg ganske greit. Jeg vil anbefale deg å bruke minst to coax kabler dog. Dersom TVen din takler s-video i alle fall. I så fall må du overføre sort-hvitt og farge på hver sin coax kabel. Det vil gi langt bedre kvalitet, men er riktignok også litt mer styr. Eventuelt kan du jo kjøpe en slik trådløs video-link til å overføre bildet. Det fungerer også bra så lenge du ikke kjører microbølgeovn samtidig. Disse går nemlig på samme frekvens. -Ko_deZ- Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 10. august 2004 Del Skrevet 10. august 2004 Nå ble jeg litt i tvil - jeg trodde du skulle flytte både TV og sat-mottager. Eller mener du å la sat-mottager stå fast og bare flytte TV, slik som 'Ko_dez' tror? Lenke til kommentar
Cath Skrevet 11. august 2004 Forfatter Del Skrevet 11. august 2004 Det er riktig som Hårek sier - begge (TV/dekoder) skal flyttes, så det er altså det digitale signalet fra parabolen jeg vil vil ta ut til veggkontakt i punkt 1, for så å videreføre til veggkontakt/uttak/punkt 2. Jeg vil altså ha to veggkontakter som begge gir meg det digitale signalet fra parabolen. Men, jeg skal altså bare bruke ett av uttakene av gangen. Cathrine Lenke til kommentar
e321 Skrevet 11. august 2004 Del Skrevet 11. august 2004 heh, da kan.. du vel bare splitte signalet på kontakt 1 og sende videre en "kopi" av signalet til kontakt 2. or what? Lenke til kommentar
Cath Skrevet 11. august 2004 Forfatter Del Skrevet 11. august 2004 heh, da kan.. du vel bare splitte signalet på kontakt 1 og sende videre en "kopi" av signalet til kontakt 2. or what? Hele poenget med spørsmålet var i utgangspunktet å finne ut om signaltapet da blir for stort, og om man evnt. må terminere og/eller forsterke signalet mellom kontakt 1 og 2. I "gamle dager" satte man endeterminator på coax ved splitting av signal (analogt), men jeg vet ikke hvordan dette blir med digitalt signal. Jeg kan jo bare prøve å splitte og se hva som skjer, men tenkte kanskje noen hadde gjort noe tilsvarende. Cathrine Lenke til kommentar
e321 Skrevet 11. august 2004 Del Skrevet 11. august 2004 Prøv du, det er det man lærer av Hvor lang avstand er det mellom kontakt1 og kontakt2 da? Lenke til kommentar
Cath Skrevet 11. august 2004 Forfatter Del Skrevet 11. august 2004 Prøv du, det er det man lærer av Hvor lang avstand er det mellom kontakt1 og kontakt2 da? 10 meter mellom punktene. Joda, jeg får vel bare prøve. Men, det eksisterer kanskje enda noen radio/TV reparatører som vet noe om dette. På Elkjøp/Expert er det i alle fall liten vits i å spørre!! Lenke til kommentar
Granum Skrevet 11. august 2004 Del Skrevet 11. august 2004 Bare du sørger for å terminere riktig så går det greit. Da unngår du signaltap. Jeg mener de finnes splittere som er terminert og som kan brukes til dette formålet. Snakk med din nærmeste radio/TV reparatør, de har som regel peiling. Lenke til kommentar
Ko_deZ Skrevet 11. august 2004 Del Skrevet 11. august 2004 (endret) Hei Cath. Jeg jobber med satelitt til daglig. Nå har vi antenner på 3 til 18 meter i diameter, så det blir litt anderledes, men jeg kjenner litt til hva som skjer med signalstyrken på L bånd frekvenser, som er det du får fra hodet på parabolen. (dvs 950kHz - opptil omtrent 2 MHz) Å splitte dette signalet i et vanlig T ledd, vil ødelegge signalet. Man vil få refleksjoner fra den kontakten som ikke er i bruk, og selv om signalstyrken er god, så vil signalet være helt ødelagt. Eneste måten å få splittet signalet på en fornuftig måte er å enten kjøre gjennom en splitter av god kvalitet, eller gjennom en diseqc switch. En splitter vil gi deg 4-6dB signaltap uansett. 4dB er mer enn halvering av styrken, og 6dB er 1/4 av styrken (vi har splittere på jobb som gir bare 4dB tap, og de koster adskillige tusen kroner. Det er riktignok proff-utstyr, men jeg tviler på at splittere til amatrørbruk vil klare det samme). Dette er en så vesentlig størrelse at jeg ikke anbefaler det. Hvis du i steden kjøper en diseqc 1 til 2 spilt, så vil den switche signalet til det uttaket der mottageren er koblet på. Da vil du komme ned i tap på 0.1 til 1 dB vil jeg gjette på (har ikke spec på det her). Det er snakk om kanskje 20% i forhold til en splitters 60%-80% signaltap. For eksempel en Digistar Smart Priority Switch som du finner her : link. Som jeg skrev i forrige post så vil det antagelig uansett ikke funke med en splitter, da DC signalet som brukes til å drive elektronikken i mottagerhodet (downconverter, solarisasjons-switch og lo-hi band switch) ikke vil komme gjennom splitteren. Jeg anbefaler deg derfor å kjøpe en slik diseqc switch. En annen fordel med det er at du da senere kan koble en mottager på andre uttaket, slik at du har to mottagere. Da vil kun en få signal om gangen. Den som er koblet på prioritert utgang vil få signal om den er skrudd på, og den andre dersom den på prioritert utgang er skrudd av. Det funker også om du bare har en mottager, men da vil du ikke merke hvilket uttak som er prioritert, i og med at du flytter mottageren. Håper du får det til mvh -Ko_deZ- EDIT: Leif Endret 11. august 2004 av Ko_deZ Lenke til kommentar
Cath Skrevet 12. august 2004 Forfatter Del Skrevet 12. august 2004 Hjertelig tusen takk for de siste svarene - akkurat det jeg var ute etter!! Skal få kjøpt meg en switch som beskrevet (så sant den ikke koster en formue)! :-) Ha en fortsatt god sommer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå