Gå til innhold

Kommunismen er den perfekte styreform

Anbefalte innlegg

Penger i seg selv fordrer en sterk stat, for bare en sterk stat kan garantere pengenes verdi som betalingsmiddel.

Å trykke penger er ikke statens oppgave. Det bør være opp til hver enkelt om man ønsker å bruke penger fra en bank som garanterer for pengenes verdi (for eksempel ved hjelp av en gullstandard) eller om man ønsker å bruke penger fra en bank som ikke gjør dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Å trykke penger er ikke statens oppgave. Det bør være opp til hver enkelt om man ønsker å bruke penger fra en bank som garanterer for pengenes verdi (for eksempel ved hjelp av en gullstandard) eller om man ønsker å bruke penger fra en bank som ikke gjør dette.

Som fører til at ein etter ein stund vil sitte i gjen med ein valuta som ein bank har

makt over.

Lenke til kommentar
Penger i seg selv fordrer en sterk stat, for bare en sterk stat kan garantere pengenes verdi som betalingsmiddel.

Er det noe som er viktig i et samfunn, så er det at folk har et stabilt troverdig felles byttemiddel, dvs penger. Jeg stiller meg særdeles kritisk til å outsource pengeutsteding til privat sektor. Jeg vil ha en garanti for at pengene beholder sin verdi hvis banken går konk eller lignende, og da er man avhengig av at staten stiller opp. Dessuten, hvordan tror du det ville gått hvis vi hadde et utall forskjellige valutaer i sirkulasjon i samfunnet? Bare se hvor mye greiere det ble i Europa etter at endel valutaer gikk ut av sirkulasjon til fordel for Euro.

Lenke til kommentar
Under ren kapitalisme skal alle forhandle under like vilkår. Det vil være straffbart å utnytte systemet. (Kan sammenlignes med innsidehandel.)

I et fritt samfunn vil innsidehandel selvsagt være tillatt i utgangspunktet. Det vil være opp til den enkelte eier av en børs å avgjøre hvorvidt innsidehandel skal være tillatt på den aktuelle børsen.

Jeg vet ikke om det er noen utelukkende god ide. Problemet med innsidehandel vil være at antallet personer som gidder å kjøpe aksjer vil være begrenset til nettopp de som har innsideinformasjon, og det vil i det lange løp skade bedriftene selv.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om det er noen utelukkende god ide. Problemet med innsidehandel vil være at antallet personer som gidder å kjøpe aksjer vil være begrenset til nettopp de som har innsideinformasjon, og det vil i det lange løp skade bedriftene selv.

Vel, hva er innsidehandel. Jo, det er når man investerer sine penger i et firma, eventuelt tar ut investering, hvor man har fått kunnskap til at dette firmaet vil stige i verdi. Man tar altså kunnskap, og så fremt man har fått disse lovlig, og ikke gjennom tvang, er det også helt lovlig å ta i bruk disse kunnskapene.

Dette skaper og redder goder, og det er ingen form for tvang involvert.

La oss ta et annet eksempel. Du har fått kjennskap til at huset ditt vil rase sammen snart, og hva gjør du; du flytter ut.

Hvorfor er det feil å gjøre dette for å redde sparepengene sine?

Din påstand at kun de som har innsideinformasjon vil tørre å kjøpe aksjer, er totalt grunnløs. Kom med en begrunnelse, eller forkast den.

Når det gjelder private penger, så vil dette fungere perfekt. Når man inngår en kontrakt kan det f.eks fastsettes at den skal betales med en objektiv verdi, mao gull. Hvis en bank trykker opp penger, tilsvarer dette en viss mengde av deres gullbeholdning. Dette er en objektiv verdi. Den kunne like gjerne vært sigaretter, forutsatt at dette er en ettertraktet vare.

Lenke til kommentar
Gull har vel egentlig ingen verdi i det heile. Det er eit ubrukeligt metal.

Ser ikkje korleis ein skal få det til å fungere.

Ja, man tar kun ut gull av gruvene fordi noen gale byråkrater sitter der å driver en planøkonomi, også syntes de ordet "gull" var så artig, så de bestemte at noen måtte skaffe noen tonn med gull til dem.Gull har vel egentlig ingen verdi i det heile. Det er eit ubrukeligt metal.

Lenke til kommentar

Vel, hva er innsidehandel. Jo, det er når man investerer sine penger i et firma, eventuelt tar ut investering, hvor man har fått kunnskap til at dette firmaet vil stige i verdi. Man tar altså kunnskap, og så fremt man har fått disse lovlig, og ikke gjennom tvang, er det også helt lovlig å ta i bruk disse kunnskapene.

Dette skaper og redder goder, og det er ingen form for tvang involvert.

Redder goder my ass. Hvis man sitter på innsideinformasjon om at et firma man har aksjer i kommer til å presentere informasjon så vil man jo kvitte seg med aksjene. Man vil redde sitt eget skinn, men hva med nestemann? Ville du ha kjøpe en aksje hvis du var klar over at du ikke satt på vital innsideinformasjon? Jeg vet at jeg ikke ville ha gjort det. Du kan regne med at resten av børsen sitter på den samme innsideinformasjonen også, så å selge aksjer i et firma hvor som man vet kommer til å presentere dårlige resultater blir som å selge is på nordpolen. Ved å legalisere innsidehandel så vil andelen personer som kjøper aksjer rase dramatisk, de personene som ikke har tilgang på innsidehandel vil jo selvsagt ikke kjøpe en eneste aksje.

Hvor mange utenlandske investorer tror du gidder å kjøpe aksjer i Norge, når man er avhengig av personlige kontakter innenfor buisnessen for å få tak i innsideinformasjon?

La oss ta et annet eksempel. Du har fått kjennskap til at huset ditt vil rase sammen snart, og hva gjør du; du flytter ut.

Hvorfor er det feil å gjøre dette for å redde sparepengene sine?

Selvsagt vil jeg flytte ut, men hvordan vil dette redde sparepengene mine? Selvsagt vil jeg flytte ut mesteparten av inventaret mitt, men mesteparten av formuen er jo plassert i boligen, ikke i inventaret. Hvis jeg vet at kåken min holder på å dette sammen så redder jeg jo ikke sparepengene mine ved å flytte ut, eneste måten å redde verdier på vil være å prakke huset på noen andre, men ville du ha kjøpe et hus som holder på å rase sammen?

Når det gjelder private penger, så vil dette fungere perfekt. Når man inngår en kontrakt kan det f.eks fastsettes at den skal betales med en objektiv verdi, mao gull. Hvis en bank trykker opp penger, tilsvarer dette en viss mengde av deres gullbeholdning. Dette er en objektiv verdi. Den kunne like gjerne vært sigaretter, forutsatt at dette er en ettertraktet vare.

Penger er basert på tillit. Jeg er sterkt kritisk til å overlate alle midlene mine til en bank som jeg ikke er garantert at ikke vil gå konkurs. Skulle samfunnet ha utviklet seg på denne måten, så hadde jeg sannsynligvis syltet ned pengene mine på en annen form for byttemiddel, til nøds gull el. Dette vil jo være et skritt mange hundre år tilbake i tid.

Lenke til kommentar
Gull har vel egentlig ingen verdi i det heile. Det er eit ubrukeligt metal.

Ser ikkje korleis ein skal få det til å fungere.

Ja, man tar kun ut gull av gruvene fordi noen gale byråkrater sitter der å driver en planøkonomi, også syntes de ordet "gull" var så artig, så de bestemte at noen måtte skaffe noen tonn med gull til dem.Gull har vel egentlig ingen verdi i det heile. Det er eit ubrukeligt metal.

Gull sin tekniske verdi er jo egentlig liten, det er en god leder, men ellers har det ingen stor nytteverdi. Fordelen med gull er at det er begrenset tilgang på det, og folk setter pris på egenskapene som pynt, på lik linje med de fleste diamanter, rubiner osv. Hva for deg til å mene at gull har kun en verdi fordi "noen gale byråkrater sitter der å driver en planøkonomi"? Er det noe sted hvor gull har liten verdi, så er det jo nettopp i en planøkonomi fordi kommunisme sjelden har ført til at folk har kunnet bruke penger på forbruksgoder.

Lenke til kommentar
Hvor mange utenlandske investorer tror du gidder å kjøpe aksjer i Norge, når man er avhengig av personlige kontakter innenfor buisnessen for å få tak i innsideinformasjon?

Derfor kan vi f.eks slå sammen OSE og Stockholmsbørsen, og skape en skandinavisk børs. Innsidehandel er en naturlig del av aksjeinvesteringer.

Lenke til kommentar
Ved å legalisere innsidehandel så vil andelen personer som kjøper aksjer rase dramatisk, de personene som ikke har tilgang på innsidehandel vil jo selvsagt ikke kjøpe en eneste aksje.

Dersom du ikke vil kjøpe aksjer på en børs der innsidehandel er tillatt, kan du kjøpe aksjer på en børs der innsidehandel ikke er tillatt. Verre er det ikke. Poenget er at det er eieren av børsen som har rett til å bestemme hvorvidt det skal være tillatt eller ikke – ikke staten.

Lenke til kommentar

Derfor kan vi f.eks slå sammen OSE og Stockholmsbørsen, og skape en skandinavisk børs. Innsidehandel er en naturlig del av aksjeinvesteringer.

Hmm, har ikke Stockholmsbørsen og Helsinksbørsen slått seg sammen? Uansett, det er nok mye innsidehandel, særlig på små steder i Norge hvor de fleste i buisnessmiljøet kjenner hverandre fra NHH. Men jeg kan ikke skjønne hvordan du ser på det som positivt. Sitter du hjemme å daytrader hvis du vet at du ikke sitter på informasjon som er vital for aksjekursen for firmaene på børsen? Er det noe som er av interesse for firmaene på børsen, så er det jo at de får solgt flest mulig aksjer, og jeg mener at det er uforenelig med å tillate innsidehandel. Er det noen steder hvor innsidehandel er lovlig?

Lenke til kommentar

Hmm, har ikke Stockholmsbørsen og Helsinksbørsen slått seg sammen? Uansett, det er nok mye innsidehandel, særlig på små steder i Norge hvor de fleste i buisnessmiljøet kjenner hverandre fra NHH. Men jeg kan ikke skjønne hvordan du ser på det som positivt. Sitter du hjemme å daytrader hvis du vet at du ikke sitter på informasjon som er vital for aksjekursen for firmaene på børsen? Er det noe som er av interesse for firmaene på børsen, så er det jo at de får solgt flest mulig aksjer, og jeg mener at det er uforenelig med å tillate innsidehandel. Er det noen steder hvor innsidehandel er lovlig?

Tror Stockholm og Helsinki-børsen allerede er slått sammen ja. Med Norge også, ville vi fått en større, skandinavisk børs som ville tiltrekke seg mer oppmerksomhet fra utenlandske investorer..

Alle kan ikke vite alt, sånn vil det alltid være. Som du sier, businessmiljøet er lite i No, og alle kjenner alle. Lunchmøter forekommer, vips så vet mr Y at Mr X's selskap skal selge seg ut av eksempelvis BirdStep. Enten selger han da sine aksjer før kursen går ned, eller kjøper Mr X's aksjer.

Finnes mange lignende eksempler, uten at det nødvendigvis er noe galt i dette.

Lenke til kommentar
Alle kan ikke vite alt, sånn vil det alltid være. Som du sier, businessmiljøet er lite i No, og alle kjenner alle. Lunchmøter forekommer, vips så vet mr Y at Mr X's selskap skal selge seg ut av eksempelvis BirdStep. Enten selger han da sine aksjer før kursen går ned, eller kjøper Mr X's aksjer.

Så dagens viktigste høyrepunkt for analytikerne blir ikke å tallknuse, men å spise lunsj med de riktige gutta.

Beklager, men jeg tror at hvis du legaliserer innsidehandel, så vil aksjehandel vært igjen for de med de riktige kontaktene. Og hva skjer i det øyeblikket hvor det går dårlige falske rykter, folk med innsideinformasjon prøver å selge den mot betaling osv? Hele systemet kommer jo til å råtne på rot.

Lenke til kommentar
Angående innsidehandel, så sitter man jo heller ikke i dag på slik innside-informasjon. Man vil kun la de som har slik informasjon få lov til å handle på børsen, så fremt eieren tillater det.

Seriøst?

Hva er poenget med innsideinformasjon hvis man bare tillater de som har det å handle aksjer? Da kan man jo likegodt sende ut en børsmelding med informasjonen. Hele poenget med innsideinformasjon er jo å vite ting som andre ikke vet. I det øyeblikket man begrensen kundekretsen til de som sitter med det aktuelle innsideinformasjonen, så kan det jo ikke kvalifiseres til å kalle innsideinformasjon lengre.

Endret av sumptrollet
Lenke til kommentar

Så dagens viktigste høyrepunkt for analytikerne blir ikke å tallknuse, men å spise lunsj med de riktige gutta.

Beklager, men jeg tror at hvis du legaliserer innsidehandel, så vil aksjehandel vært igjen for de med de riktige kontaktene. Og hva skjer i det øyeblikket hvor det går dårlige falske rykter, folk med innsideinformasjon prøver å selge den mot betaling osv? Hele systemet kommer jo til å råtne på rot.

Men da kan børseieren forby, ja nettopp, insidehandel. Dette forutsetter at han har ett mulig etterforskningsopplegg rundt eventuelle tvister som kan oppstå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...