marxgutt Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Ja, det er min personlige mening. Regner med at dere vet hva kommunismen går ut på.. At alle skal ha det like bra, og at godene skal fordeles utover menneskene. "Yt etter evne, få etter behov!" Det eneste neagtive med kommunismen er at den aldri vil fungere i denne verden hvor mennesker er så egoistiske og selvopptatte. Hadde alle folk overvunnet sin egoisme for å hjelpe andre til et bedre liv ville kommunismen vært perfekt. Selv er jeg ikke personlig kommunist, nettop fordi det aldri vil fungere blandt mennesker. Hva mener alle dere om dette? Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Kommunismen er et stykk håpløst ethos som aldri vil fungere. Alle rødnisseluene klamrer seg rundt Marx og company sine idèer med harde livet fremdeles, triste, fortapte sjeler sier nå bare jeg. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Hvordan var det på Café Internationalen i går? Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 (endret) Det eneste neagtive med kommunismen er at den aldri vil fungere i denne verden hvor mennesker er så egoistiske og selvopptatte. Synd at det er den verdnen vi lever i da. Med andre ord er ikke kommunismen så perfekt alikevel. Da den ikke kan tilpasses verden, eller verden ikke kan tilpasses den så vil den aldri fungere, og er dermed totalt urealistisk. Jeg har personlig lite til overs for kommunismen slik jeg kjenner den. Det kan godt ha noe med å gjøre at jeg selv har vært ganske heldig her i livet med foreldre som tjener godt med penger og har gitt meg en god oppvekst økonomisk (og ellers for den saks skyld, men det er ikke relevant). Nå skal det sies at min far har slitt rompa av seg for å komme dit han er, og dermed kunne gi barna sine nettopp denne oppveksten. Mitt inntrykk av den generelle kommunist er den jeg ser på lokale kommunister. Dette er personer som har vært mindre heldig, men som pga det norske systemet (lånekassen osv) har enhver mulighet til å jobbe seg oppover i systemet. Personene har ikke giddet, og er heller late personer som vil klage på at de ikke får alt rett i hendene. Jeg kan også legge på i historien at jeg ikke er en bortskjemt guttunge som sitter på rompa og får alt av mine foreldre. Jeg har selv et stort studielån og jobber hardt for å fullføre en utdannelse som kan få meg ut i arbeidslivet med en ålreit lønn. Kan godt hende jeg bare har vært uheldig med hva slags kommunister jeg har møtt, men det er KUN (uten unntak) snakk om late slasker som forventer å få alt rett i fanget uten å løfte en annen muskel enn klage/syte-muskelen. Jeg skjønner heller ikke helt alt snakket om at kommunisme er frihet. Jeg kan umulig skjønne hvordan noen kan føle seg fri hvis man blir satt i en bås med faste rasjoner og dermed også begrensninger. (frykter at sistnevnte her kan feiltolkes, men finner ikke på noen bedre måte å formulere det) Endret 9. august 2004 av invictus Lenke til kommentar
fjotten Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 marxgutt, det er kommunisme som er egoisme. "Jeg vil ha like mye som naboen min uten å gjøre noefor det." Lenke til kommentar
fjotten Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Det eneste neagtive med kommunismen er at den aldri vil fungere i denne verden hvor mennesker er så egoistiske og selvopptatte. Synd at det er den verdnen vi lever i da. Med andre ord er ikke kommunismen så perfekt alikevel. Godt sagt. Lenke til kommentar
marxgutt Skrevet 9. august 2004 Forfatter Del Skrevet 9. august 2004 Det eneste neagtive med kommunismen er at den aldri vil fungere i denne verden hvor mennesker er så egoistiske og selvopptatte. Synd at det er den verdnen vi lever i da. Med andre ord er ikke kommunismen så perfekt alikevel. Da den ikke kan tilpasses verden, eller verden ikke kan tilpasses den så vil den aldri fungere, og er dermed totalt urealistisk. Min mening er at hadde den fungert, eller hvis vi mennesker hadde kommet over den enorme egoismen vår, ville det ha vært en perfekt styreform.. Lenke til kommentar
blacktower Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 "Mennesker kan egentlig fly, det er bare den hersens tyngdekraften som holder oss nede." Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Bah, jeg er skikkelig lei av "pent på papiret, men funker ikke blant eoistiske mennesker"-klisjèen. Kommunismen er pent på papiret, men det fungerer ikke å sette den ut i livet. Dette grunnet dens svakheter i forhold til maktbalanse og informasjonsstrøm etc. den virkelig store svakheten i Kommunismen er at den lar seg utnytte av penge/maktsyke diktatoremner, og dermed blir gjennomkorrupt. Det ender i blodbad, vi har sett det om, og om igjen. Det er dog vitkig å poengtere at vi har fått viktige ideologiske elementer fra Marx' verker, kanskje mest fremtredende i Norge i dag i vårt økonomiske system, som i praksis er en blanding av Laizes Faire, og Marxistisk planøkonomi (naturligvis er det ikke så enkelt, men i svært grove trekk). Power Corrupts. Lenke til kommentar
Den Røde Tsar Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Power Corrupts. Corruption Empowers. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Corruption Empowers. Egentlig ikke. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Det er ikke min oppgave å motbevise din ubegrunnede påstand. Lenke til kommentar
Den Røde Tsar Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Ok, de som er skruppelløse banditter har lett for å karve til seg makt, se på Stalin, den beste skruppeløse banditten i vårt århundre. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 (endret) Beste? Slutt å trolle... Endret 9. august 2004 av HalTan Lenke til kommentar
Den Røde Tsar Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Beste, helt klart... Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Ok, de som er skruppelløse banditter har lett for å karve til seg makt, se på Stalin, den beste skruppeløse banditten i vårt århundre. Du glemmer noe viktig. Det er i menneskets natur å "karve til seg makt" hvis det lar seg gjøre. På lik linje med flokker med diverse dyr hvor den sterkeste er leder. I menneskets tilfellet går det ikke nødvendigvis på fysisk styrke, men evnen til å overbevise folk. Slik er det, og verken du eller noen av de andre kommunistene kan overbevise 6 milliarder mennesker om at dette går ikke. Vi vil fortsette å være egoistiske, og maktsyke mennesker. Du kan ikke skylde på mennesker da det bare er sånn, og også DU har dette i deg om du vil det eller ikke. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Det er en ubegrunnet påstand at kommunisme og sosialisme er uforenelig med menneskets natur. Særlig når vi vet at mennesket i tusenvis av år levde i samfunn uten privat eiendomsrett. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 (endret) Det er en ubegrunnet påstand at kommunisme og sosialisme er uforenelig med menneskets natur. Særlig når vi vet at mennesket i tusenvis av år levde i samfunn uten privat eiendomsrett. Privat eiendomsrett har vi kanskje ikke hatt, men mennesket har på lik linje med dyr passet på sitt territorie i uminnelige tider. Jeg mener dette er begrunnelse godt nok for at det er uforenelig med menneskets natur. Dette er instinkter som eksisterer i utrolig mange dyr (skulle til å skrive "alle", men det kan jeg ikke bevise). Ta en titt på animal planet en gang i blant så legger du merke til fenomenet. Endret 9. august 2004 av invictus Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 marxgutt har et godt poeng, men problemet til alle styreformer er at mennesket er for egoistisk. Også i demokratier der makthavende politikerne ofte mangler langsiktig tankegang fordi de tenker ikke lenger enn sin egen maktperiode og dermed gjør hva som er mest populært der og da. Inntrykket mitt er at dette gjelder særlig i land som ikke er i noen krise lengre; den innsatsviljen man så i Norge etter krigen finnes ikke nå til dags, iallefall ikke godt synlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå