Gå til innhold

Iraq innfører dødsstraff

Anbefalte innlegg

Overfor Quisling og Rinan mener jeg bestemt at det ble dømt etter militær lovgivning. Men etter krigen, syttitallet vil jeg tro, kommer disse masekoppene fra Amnesty og sier at det er "slemt" med dødstraff, også for militære forbrytelser. Og vips, så fjerner vi den, for vi vil jo være Amnesty's beste barn..

Forøvrig, de som ble dømt til døden etter WWII i Norge må ha blitt dømt etter militær lovgivning, det er vel vanskelig å gi en slik lov som skulle gjenninnføre dødstraff for sivile forbrytelser tilbakevirkende kraft. Men mulig det gikk, jeg skal vel ikke være for sikker.

Personlig tror jeg det er umulig å "rehabilitere" en drapsmann som har begått ett eller flere OVERLAGTE drap. Det kan selvsagt være mulig, men jeg er redd det ikke er optimalt, hverken for den det gjelder som ganske garantert vil oppleve "mobbing" av naboer og andre som finner ut hva han har gjort..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Personlig tror jeg det er umulig å "rehabilitere" en drapsmann som har begått ett eller flere OVERLAGTE drap. Det kan selvsagt være mulig, men jeg er redd det ikke er optimalt, hverken for den det gjelder som ganske garantert vil oppleve "mobbing" av naboer og andre som finner ut hva han har gjort..

Nå har man uansett anledning til å åpne lovverket for at personer som det er stor fare for at vil drepe igjen kan holdes innesperra på livstid (også i Norge). Og det med skammen over det man har gjort/ mobbing, blir jo en del av straffa om folk får vite om det. Jeg tror de aller fleste kan bli bedre mennesker om de bare får tid og impulser. Finnes eksempler på dette, og flere av de (i denne delen av verden i allefall) har blitt kristne. Jeg kjente selv en tidligere narkoman som ble kristen og ferdig med fortiden sin.

Men tilbake til Irak. Ved å innføre dødsstraff risikerer man som jeg har påpekt tidligere, at uskyldige personer blir dømt fordi rettsvesenet ikke har ressurser nok til å etterforske. Og de gutta som lager bråk der nå tviler jeg på at tror de blir tatt, ergo vil ikke dødsstraff har noen virkning i det hele tatt. Og (som også sagt) er det vel bedre for de fleste der å dø enn å havne 40 år i et irakisk fengsel

Lenke til kommentar

Spørsmålet er om Irak i det hele tatt er i stand til å organisere et fengselsvesen på nåværende tidspunkt. De store fengslene, som Abu Ghraib, bemannes fortsatt av amerikanske MP-soldater. Irakisk politi har fått bedre trening, våpen og utstyr i år av amerikanerne enn de fikk i fjor, men hæren og grensestyrkene kan ikke regnes inn før tidligst i 2005. Ifølge intervju i Newsweek regner flere av de nye bataljonssjefene kun staben (30-40 av 800 + mann...) som kampdyktige, mens grensevaktene har en kikkert og ti kilometer ørken pr mann. Alt tyder på at amerikanerne blir stående så lenge Irak vil ha dem der (og ifølge enkelte på dette forumet en god del lenger, men det er annen diskusjon...). Problemet med amerikanernes støtte er tosidig, dels har de en tendens til å barrikadere seg i betongkaserner utenfor byene, dels er de upopulære i befolkningen. Etter å ha arrestert irakiske politibetjenter for å slå fanger har de også mistet popularitet hos politiet, som mener amerikanerne burde gi dem (de som er på gaten og dør...) mer støtte. For statsminister Iyad Allawi blir der dermed viktig å fremstå som handlekraftig og vise at Irak gjør noe selv. Gjeninnføringen av dødsstraff tror jeg må sees i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...