PlatinumFlyer Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 (endret) Iraq innfører nå dødsstraff for drap, naroktikahandel og trusler mot rikets sikkerhet. Her har man endelig en mulighet til å få ryddet alle disse opprørerne vekk. De kan ta imot amensti, eller miste livet. Dødstraff er, tror jeg, noe et menneske vil se på som en ordentlig trussel. Og jeg tror det virker. Vi får håpe det blir færre kidnappinger og annet tull fra både shiamuslimer og andre. La opprørerne velge - ta i mot amnestiet eller miste livet. Temmelige fare. Endret 10. august 2004 av JoachimR Lenke til kommentar
Atpn Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Dødstraff er, tror jeg, noe et menneske vil se på som en ordentlig trussel. Yeah right! Dødstraff brukes for ofte er min mening. Når man først dreper en person så får man som oftest dødsstraff hvis landet praktiserer det, og da kan man jo drepe en eller flere til for å forsøke å komme seg unna, eller hva? Lenke til kommentar
Den Røde Tsar Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Trusler mot rikets sikkerhet? HAHAHAHA! Det er det jo instant dødsstraff for alt, finner de dem blir de nok skutt tror jeg;) Lenke til kommentar
farke Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Vet nå ikke riktig jeg... de ekstremistene som lager krøll der borte er vel ikke redde for å dø uansett, men ser martyrdøden som en God Ting (72 jomfruer i paradis osv.). Derimot hadde tvangsforing med svinekjøtt vært noe som avvæpna og avkriminaliserte disse fusentastene en gang for alle. Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Jeg er imot dødstraff. Selv de som er mest hevnhungrige burde være mot dødstraff; det må være mye verre å sitte innesperra i et fengsel hele livet enn å dø. Dessuten synes jeg man mister viktig rettsikkerhet; tenk om den dødsdømte viser seg å være uskyldig (som vi har sett før...) Lenke til kommentar
Atpn Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 (endret) Jeg er imot dødstraff. Selv de som er mest hevnhungrige burde være mot dødstraff; det må være mye verre å sitte innesperra i et fengsel hele livet enn å dø. Dessuten synes jeg man mister viktig rettsikkerhet; tenk om den dødsdømte viser seg å være uskyldig (som vi har sett før...) ja, der skal USA ha litt, bare litt, credit. Det tar flere år fra dødsdom til dødsstraff. Kina f.eks? Timer.... Edit: skal sies at USA ikke gjør det med vilje da Endret 9. august 2004 av Atpn Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Dødstraff er, tror jeg, noe et menneske vil se på som en ordentlig trussel. Og jeg tror det virker. Vi får håpe det blir færre kidnappinger og annet tull fra både shiamuslimer og andre. hvis du samtidig sier "ved dødsstraff kan du se langt etter jomfruene dine", kan det jo alltids virke. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 9. august 2004 Forfatter Del Skrevet 9. august 2004 Jeg går jo ut i fra at Irak er å regne som et muslimsk land, styresettmessig også.. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 (endret) Jeg mener vanligvis at dødsstraff er det som skal til, men tror ikke det hjelper her. Mange av "problembarna" der nede er ikke redde for å dø (man dør med ære hvis man dør for "saken"?) og da er ALL vits med dødsstraff borte. Endret 9. august 2004 av invictus Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 9. august 2004 Forfatter Del Skrevet 9. august 2004 Billigere enn å la dem leve resten av livet bak murer på vann og brød.. Og vi slipper så mange "skandaler" ala Abu Ghraib. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 (endret) Selvfølgelig er det billigere, men poenget med en dødsstraff bør ikke være hva som er mest hensiktsmessig økonomisk. Men på en annen side så bli vi ihvertfall kvitt personene som skaper problemene med dødsstraff. Ære hjelper jo lite hvis man er død og aldri kan oppleve den. Problemet er hvis andre utfører handlinger i den tro at de vil dø for saken og komme til himmelen (ellerno?) Endret 9. august 2004 av invictus Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Selvfølgelig er det billigere, men poenget med en dødsstraff bør ikke være hva som er mest hensiktsmessig økonomisk. Men på en annen side så bli vi ihvertfall kvitt personene som skaper problemene med dødsstraff. Ære hjelper jo lite hvis man er død og aldri kan oppleve den. Problemet er hvis andre utfører handlinger i den tro at de vil dø for saken og komme til himmelen (ellerno?) Det er ikke mye ære å sitte som en anonym fange i et fengsel i Irak i 40 år heller... Effekten av dødstraff kan bli martyrer. Men det er ikke derfor jeg er i mot det. Jeg er i mot drap, inklusive statlige drap, fordi jeg mener menneskeliv er verdt noe uansett. En stat som tar livet av sine borgere, viser en holdning som er forakt for menneskeliv og at døden er en grei straff bare du har gjort nok. Signalene som sendes ut er at det i gitte tilfeller er greit å drepe, og det blir helt feil. Hadde dødstraff fungert, hadde ikke folk med egen lyst til å leve selv begått overlagte forbrytelser om kan føre til nettopp dødstraff. For å gå tilbake til Irak: Fanger som blir "omvendt" kan påvirke andre til ikke å gjøre det samme. En del av opprørerne er sikkert personer som ikke har så mye annet å ta seg til (typisk "verstinger", bøller eller folk som faller på utsida samfunnet). Klarer man å få noen disse til å forstå at det de har gjort er galt, kan det hindre andre til å gjøre samme feil eller bryte ut. Kan sammenlignes med hjemlige trakter der folk har brutt ut av f.eks. nazi-miljøer etter at eks-medlemmer har stått fram Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Synest ikkje noke særlig om at det no er innført dødsstraff igjen i Irak. Er det berre meg som synest at det er litt betenkelig at landet som gjekk inn i Irak og satte inn folk dei ønska til å styrelandet, no har valgt å løyse problema sine på samme måte som USA? Eg fryktar at dette kan bli misbrukt til å "kvitvaske" drap på ekstremister som dei ikkje klarer og finne klare bevis imot. Nyoppstarta nasjoner har veldig lett for å tøye litt grensene så lenge dei kan bligjere "overmakta". Økonomisk sett har Irak alt og tjene på å gjere som USA ønsker. Lenke til kommentar
Oovz Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Og vi slipper så mange "skandaler" ala Abu Ghraib. Unnskyld at jeg går litt off topic nå, men jeg må bare spørre: Satt du skandale i gåseøyne av en grunn, som i at du mener det ikke er en skandale? Lenke til kommentar
Nicklas Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 (endret) Hurra for dødsstraff ! Det er det samme at det er bedre for de kriminelle å dø enn å sitte i fengsel hele livet. Men det er det at når de får dødsstraff så slipper vi normale å ha sånne mennesker her på jorda ! Edit: Men det er synd hvis folk som ikke har gjort noe galt får dødstraff, mens de ikke har gjort noe som helst ulovlig. Endret 9. august 2004 av Nicklas Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Na kan de drepe idiotene pa lovlig og juridisk vis isteden for a bare blase av de hodet midt i gaten, som de sikkert har drevet med hele tiden uansett. Det er mange feige "insurgents" i Irak, de som bare setter opp miner og bomber og sann. De er feige, og disse ville kanskje tenkt to ganger om a gjore noe slikt hvis de skulle fa do for det etterpa... Men hjernevaska selvmordsbombere funker ikke dodsstraff for... Men det gjor jo ingenting annet heller... Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 (endret) Dødsstraff som virkemiddel, er nok et skritt i retning av gårsdagens Irak. At noen støtter det, er for meg ubegrepelig. Det vitner om et gammelmodig menneskesyn, først og fremst. Det skal bli riktig interessant å se hva som skjer i overgangsregjeringen fremover, nå som en av de sentrale dommerene i Saddam-saken anklages for å være blant bakmennene for mordet på landets finansminister - og i tillegg korrupsjonsmistanker henger over andre, og svært fremtredende personligheter. Èn ting er sikkert: Dette er bare begynnelsen. Endret 9. august 2004 av FreeBSD Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 9. august 2004 Forfatter Del Skrevet 9. august 2004 Synes du det er etisk riktig å la noen råtne bort på en celle til de dør naturlig, eller gi dem litt hjelp på veien? Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 (endret) Det går en del mennesker rundt og venter på dødsstraff i USA, JoachimR - i lang, lang tid. Jeg mener dødsstraff er helt feil, av den enkle grunn at jeg ikke samtykker med "med ondt skal ondt fordrives"-tankegangen. Et system slik vi har det i Norge i dag er å foretrekke. Drapsmenn får i alvorligste henseende hele 21 fengselsår av livet til å tenke gjennom hva de har gjort. At Anna Lindhs drapsmann nå ser ut til å få 5 år på institusjon som straff for det han gjortde, ser jeg på som forkastelig - det er helt vilt. Han burde i aller høyeste grad fortjent lovens strengeste straff. Men veien derfra er lang til å ta livet av ham. Ved å ta livet av ham for det han gjorde, gjør samfunnet seg selv en bjørnetjeneste. Edit: Forøvrig har vi tatt denne diskusjonen i en tidligere tråd. Den er å finne med bruk av den eminente søkefunksjonen. Endret 9. august 2004 av FreeBSD Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 9. august 2004 Forfatter Del Skrevet 9. august 2004 (endret) I Sverige har de livstidsstraffer. Det burde Anna Linds drapsmann fått. Men jeg synes det er mer etisk å da gi en livstidsfange dødstraff. Da slipper han å sitte et helt liv, i mange mange mange tiår og vente på å dø naturlig. Ett slikt menneske har ingen fremtid og vil lett bli deprimert. Merklig at Amnesty ikke har funnet ut det.. Men tar du livet av ham/henne med en gang, er problemet ute av verden, offerets familie har fått sin hevn, forbryteren får den straff han fortjener av Gud, vi slipper utgifter for å holde ham i livet for syns skyld. Øye for øye, tann for tann. EDIT: Angående den andre tråden går jeg ut i fra at den er opprettet av meg. Denne tråden var ment å dreie spesifikt innpå Iraq-innførelsen. Endret 9. august 2004 av JoachimR Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå