TeSp Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Apple Ipod mini Føsrteinntrykk: Jeg kan ikke si annet en at jeg ble helt forelsket i esken når jeg så den stående på bordet! På esken er det forskjellige bilder av minien fra forskjellige vinkler, jeg kjøpte en blå mini og selfølgelig var da minien på esken blå. Jeg syntes det er en fin liten detalj at de faktisk lager 5 forskjellige esker. En eske til hver iPod mini. Esken var helt fantastisk, en opplevelse i seg selv. Jeg må bare si at jeg har aldri åpnet en eske så forsiktig. Hva var i esken? 1x Ipod mini som det var ingravert navnet mitt på (blå) 1x Firewire til 24pins kabel (brukes til å lade og overføre musikk) 2x Sett med sorte ting man setter på øreproppene 1x Ørepropper 1x USB 2.0 kabel 1x Lader med avtakbar stikk-kontakt (Dette er standard på Apple sine Powerbooks og iBooks også, veldig praktisk når du kjøper den i et annet land) 1x Belte-klipp Bruksanvisninger, Itunes CD og garanti bevis. Ipod mini: Denne Ipoden var først ute med klikk-wheel, dvs at man kan trykke på de touch sensitive hjulet, under hjulet er knappene. iPod minien har alle de vanlige knappene som man har på en Ipod menu,play/pause, tilbake,og select knappen. Klikk-wheelet fungerer mye bedre en bare de vanlige touch-sensitive knappene. Jeg syntes det er fantastisk at man ikke må skifte grepet du har på Ipoden når du skal tilbake på menyer osv.. Skjermen på iPod Mini er mindre en på vanlig iPod, men det er faktisk noe jeg ikke legger så veldig mye vekt på fordi man merker det egentlig ikke. Jeg syntes skjermen er helt fantastisk, den viser alt jeg vil at den skal vise en annen ting er at den er bakgrunnsbelyst med et fint blått lys. Ipod minien er ikke todelt (ikke som vanlig iPod) på utsiden av iPod minien har den en råfrekk Aleminium design. Pesonlig syntes det var mye finere og mer elegant en iPod. Personlig liker jeg ikke at Apple har todelte sider. Fordi den blanke baksiden tiltrekker seg så mye riper og fett-flekker noe som gjør at den ser gammel ut med en gang. Det nye aleminium designet er veldig mye bedre fordi man Slipper å være redd for at den ser stygg ut etter to dager. Jeg har hatt min i litt over en måned og den ser like ny ut som når jeg fikk den. Minien er også utstyrt med en hold knapp. iTunes: Jeg har brukt iTunes veldig lenge og jeg må bare si at jeg er en stor fan av det. Det finnes ikke noe bedre program til å spille av musikk. En annen ting er at jeg har mye musikk og jeg var redd for at det kom til å bli vannskelig å velge hva jeg vil ha på den.Men første gangen jeg puttet iPod minien inn i maskinen spurte den hvilken playlist vil du ha på ipoden din? Da ble det med en gang mye lettere. En annen ting er når du begynner å overføre musikken til Ipoden så lager den en egen playliste som kan fortelle deg i ettertid hva du har på ipoden selv når den ikke er koblet til maskinen. Jeg syntes det var veldig smart fordi når den er tilkoblet kan du nemlig ikke redigere eller sortere musikken som du vil når du ser iPoden i iTunes. Derfor bruker man bare playlisten også vips blir de sortert på iPoden også. Batteriet: Batteriet er intergrert og det går ann og sende iPoden til Apple for å skifte det. Det tar 1 time å lade den 80% og 4 timer å lade den fult. Jeg har brukt iPoden over en lengere periode og jeg vil si at batteriet varer 9-10 timer (med den nye 1.1 updaten) med bakgrunnsbelysning som varer over 5 sekunder når man trykker på en knapp. Jeg er virkelig fornøyd med batterilevetiden på minien og jeg syntes 9-10 timer er endel musikk er også ganske sikker på at hvis jeg hadde skrudd av bakgrunnsbelysning hadde den sikkert vart litt til. Lydkvalitet: Jeg er ikke en lyd professor, men jeg syntes proppene er helt greie. Jeg er ingen RAP-guru og må ikke ha mye bass osv. Men jeg bruker uansett mine Sony MDR-v700 på jobb mens på buss og andre ting skifter jeg til øreproppene. Fordi jeg syntes Sony headsettet er litt store til å gå rundt med, så proppene er helt greie. Jeg bruker mp3 formatet i 192 kbs og er fornøyd med det. Jeg har blitt anbefalt å bruke Apple sitt format AAC fordi det skal vist være endel bedre men jeg har ikke fått meg til å gjøre det enda. Konklusjon: Det er ingen tvil om at iPod Mini er et fantastisk produkt, men det vil jeg si at alle produktene Apple har er. Ipod mini er elegant,tøff,stilig,brukervenlig,holdbar,praktisk og den gjør hva den er laget for å gjøre, spiller av musikk. Ipoden kan gjøre alt du kan spille spill, lese epost på den med diverse plugins, man kan bruke den som fjærnkontroll på tv og diverse. Den kan gjøre nesten alt må jeg vel si. Menyen er desutten veldig enkle og alle kan forstå de. Man har også masse innstillinger man kan velge mellom noe som er bra. Lydkvaliteten er veldig bra (hvis ikke du trenger masse bass) men med andre headsett er det ufattelig bra lyd. Alle ting som var negativt med ipod blitt forbedret på iPod mini. Positive ting med iPod mini: + Bra design + iTunes er det beste programet til å spille av musikk + Super enkle menyer og instillings muligheter + Knappene er skjult under det touch sensitive hjulet slik at man kan trykke på touch hjulet. + Liten og lett + Bra at det følger med beltespenne + Kan bruker til ekstern HD + Kan ha menyene og alt på Norsk + Billigere en iPod og er en god konkurent til alle andre flash-baserte mp3 spillere + Kan kjøpe mye bra ekstra utstyr til den + Følger med USB 2.0 kabel + Lengerebatteritid + Plug and play + 2.290 kr er ikke mye for en 4GB mp3 spiller Negative ting med iPod mini: -Vet ikke om det er noen 10/10, iPod mini er et produkt som du ikke engang burde nøle til å kjøpe hvis du vil ha en mp3 spiller. Jeg vil si kjøp en iPod mini istedenfor en iPod. Dette er råbra produkt. Hvorfor ipod mini når jeg har over 4gb musikk? Jeg vet ikke med dere, men jeg trenger ikke 20GB musikk med meg uansett hvor jeg er. +Man slipper å være redd for at den ser stygg ut etter 2 dager. +Bedre batteridtid en forige 3G men det skal vistnok være like bra batteritid på 4G ipod som ipod mini. +Den er faktisk mindre (Jeg syntes den Ipoden er merkbar/litt stor når man har den i lomma, mens med ipod mini er det som en liten mobiltelefon) +Finnes i forskjellige farger (Dette er kult) +Lett å synkronisere ipoden med iTunes (lett å skifte ut sanger, hvis du går lei) Ekstrautsyr - iTrp mini: Jeg kjøpte iPod mini for en stund siden før den ble released i Norge må jeg bare si, og jeg kjøpte den med en iTrip mini. iTrip er en radio sender som sender ut radio signaler slik at du kan høre på musikk på radioen som du selv velger via iPod/iPod mini. Jippii bare bra musikk på radioen. Denne fungerer kjempe bra. Du må installere et program som kommer på CD i esken som lager en playliste med masse radio kanaler. Det er enkelt å velge hvilken radio frekvens, du finner den i playlisten og spiller den av og stopper den. Da har du den radio frekvensen du valgte å spille av og stoppe. Da er det bare og finne en annen playliste du vil spille av og vips så kommer det musikken din på radio. Det eneste som jeg ikke liker med denne er at den bruker batteri fra iPoden/iPod minien slik at batteriet varer mindre kan ikke nøyaktig si hvor mye den bruker. Ekstrautsyr - Marware Sportsuit Sleeve protection: Dette er en lomma man putter minien i for beskyttelse. Den har også en lomme som man kan ha iTrip mini oppi sammen med øreproppene. Denne lomma gjør hva den er laget for, nemlig å beskytte iPod minien. Lenke til kommentar
PoWit Skrevet 15. august 2004 Del Skrevet 15. august 2004 Kjempe bra og fyldig test med bra språk. Kjipt at det tar 4 uker før min kommer Lenke til kommentar
cwerner Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 (endret) Kjempe bra test! En bra ting med ipod mini er at den er så sinnsykt liten! den ser liten ut når de ser den på bilder og sånt, men når du holder i den så får du nesten sjokk. Kjøpte meg Itrip til min 3G ipod for ett par uker siden, innstalerte den i går så jeg har ikke helt fått satt meg inn i det. Itunes'en din virker litt annerledes enn min kanskje det er bare jeg som ikke har siste versjon... hvilken versjon bruker du? EDIT: PoWit, er det deg som jeg var i clan med? i-g? CwS Endret 16. august 2004 av SwEEt^AmbEr Lenke til kommentar
mag86 Skrevet 16. august 2004 Del Skrevet 16. august 2004 Bra test, jeg har selv en blå iPod mini, og er enig i alt du sier. For noen dager siden så jeg på 3G iPoden til en kamerat, og jeg syntes at skjermen på minien var klarere. Vet noen om de har bytta skjerm? Lenke til kommentar
Kasp Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 Kjempebra test! SKal til USA snart, så kanskje jeg kjøper en iPod mini der ettter å ha lest testen din Lenke til kommentar
ASW Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 (endret) Fin test(bedre en min zen test) men lurer på en ting: Varer batteriet i 8 timer? du skriver ikke på negativ siden at batteriet er dårlig, men det kan jo hende du synes det er nok med 8 timer? Oi Ser at du har skrevet at det varer i over 9 timer Endret 17. august 2004 av ASW Lenke til kommentar
ASW Skrevet 17. august 2004 Del Skrevet 17. august 2004 (endret) Får man den i lommen med iTrp mini? SwEEt^AmbEr Fin "trykk her link" du har nede i hjørnet Endret 17. august 2004 av ASW Lenke til kommentar
J0ppe Skrevet 22. august 2004 Del Skrevet 22. august 2004 Bra test. *Gledesegtiljegfåripodminienmin* Lenke til kommentar
PoWit Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 CwS , husker deg ja! HEisann! Hvor får man kjøpt itrip og hvor mye koster den? kan ikke huske å ha sett den på appel shop ? Lenke til kommentar
cwerner Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 Itripen min kosta 36 dollar... Stilig å hilse på noen fra clanen igjen... Lenke til kommentar
Ostepølsa Skrevet 25. august 2004 Del Skrevet 25. august 2004 fikk lyst på en iPod nå Lenke til kommentar
PoWit Skrevet 26. august 2004 Del Skrevet 26. august 2004 Du er ikke den eneste! 4 ukers vente tid. Men itripen finnes ikke i Norge? Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 26. august 2004 Del Skrevet 26. august 2004 er i et dilemma.. jeg vil enten ha iPod G4 20GB eller iPod Mini.. tenkte at 20GB ikke er så veldig stor den heller, og så får jeg med mye mer på den.. men på den andre siden så har jo mini og plass til rundt 800 sanger og det er jo en del det og.. hmm.. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 26. august 2004 Del Skrevet 26. august 2004 Var det ikkje slik at iPod Min lever i 8 timer og G4 i 12-16 (husker ikkje akkurat)? Lenke til kommentar
PoWit Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 ipod mini: 8 timer ipod: 12 timer, men hvor ofte hører du på musikk i mer enn 8 timer uten å være i nærheten av en stikk kontakt. Thomas: (kult navn btw) Jeg satt i samme knipa, men tenkte at playlisten min på winamp er på 250 sanger, så da har jeg nok plass til de jeg liker og mange andre. Den er 1 cm smalere og 1,3 lavere. 4G er ikke så stor men heller ikke liten. DEt er jo bedre å ha noe som er liten. Mini har ca samme størresle som min kamskjell telefon. Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 (endret) ja.. vanskelig valg.. men får jo med ganske mange godsanger \ godalbum på 4GB da.. =) hmm.. ==> Kan ikke noen her med iPod G4 poste en bruker test ? <== Endret 27. august 2004 av 2mass Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 Du får masse sanger inn på 4GB, og det går raskt å skifte ut ein artist med ein annan dersom du har behov for å frigjera litt plass. Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 27. august 2004 Del Skrevet 27. august 2004 sant det.. er jo hjemom stortsett hver dag.. Lenke til kommentar
So|o Skrevet 28. august 2004 Del Skrevet 28. august 2004 Fikk utrolig lyst på en iPod mini nå Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå