Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Disk. om suber og kasser. Lydkvalitet.

Anbefalte innlegg

Går i disse dager og funderer fælt på hva slags subløsning jeg skal gå for i min bil. Har en 406 stasjonsvogn. Løsning jeg skal ha inn må være "kjapt demonterbar". Skal ha med diverse barnvogner osv så jeg kan ikke bruke all plassen jeg har til rådighet.

Hørte på anlegget til en kompis i går. En eller annen 10" QXL-sub til 300 spenn i ei 30 liters kasse med en Denonforsterker i front. Synes lyden i dette anlegget låt veldig trøkkete. At bassen gjorde litt for mye ut av seg.

Hvis man er interessert i fyldig lyd i en sub som blander seg med resten av lyden fra høytalerene. Hva skal man da gå for? Vil en 12 tommer i ei kasse med en "grei nok" forsterker i forkant kunne gi en stram og fin bass?

Litt usikker på dette med størrelse på elementene kontra størrelse på kassene og hva slags forskjeller det har for lyden.

MazeKing

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

om du ikke skal/vil bytte ut orginal høyttalerene så trenger du ikke så stor bass, en grei og bra 8" vil gjøre mye nytte...faktisk.. ;)

men om du har skifta ut orginal høyttalerne og har evnt forsterker på de, så vil fortsatt en grei og bra 8" gjøre nytte, men for å få litt dynamikk ved høyere volum blir det vel best med en 10".. :cool:

-lukket kasse er vel å foretrekke da de tar mindre plass og spiller renere/mer nøytralt enn bassrefleks.. :thumbup:

bassrefleks har tendenser til heving på visse frekvenser..blir lett "boomete" :thumbdown:

kan jo foreslå en soundstream vgw10"..har en sjøl i en 14L lukket kasse, men kan godt brukes i 10~14L. :dribble:

det er en lydkvalitets-sub (koster ny 2490,-) å gjør det med glans ;) litt synd jeg vurderer å selge den :hmm:

mvh, :D

Lenke til kommentar

Litt nysgjerrig på dette med størrelse på kassene. Hvordan regner man ut størrelse på en basskasse? Er mest interessert i en sub som spiller pent framfor en som slår som ei slegge. Leste i en annen tråd her om at kassa burde fylles med noe saueull eller lignende.

Har du et tips på andre bra submerker enn Soundstream som jeg bør kikke nærmere på? Hva med forsterkere? Hvor kraftig bør den være?

I første omgang må jeg fåkjøpt meg en skikkelig cd spiller. Sikler litt på Pioneer DEH-77-MP :love: eller en DEH-7600 :p , Litt vanskelig å orienter seg på hva man har bruk for.

MazeKing :cool:

Lenke til kommentar

utregning av kasse-størrelse gjøres lettest på data, men det er og mulig å gjøre det med penn og papir, men det er litt mer tidkrevende ;)

skal man regne volum på data er det først 3 basic T/S-parametre man trenger:

"VAS"

"QTS"

"FS"

litt mer avanserte pc-program vil ha flere parametre..

i lukket kasse kan man bruke lignende kunstfiber/ull for å faktisk lure element til å tro det er i en større kasse, og for å få litt tyngre/finere/dypere bass.

i bassrefleks kan man ikke bruke ull, men kan bruke en matte i kunstfiber-ull, for å legge på alle vegger i kassa utenom den plata subben er festa på.. blir dempa litt resonanser i kassa og spiller på en måte litt mer behagelig.

soundstream, jbl, infinity, jl audio, rockford ++ er bare alt etter hva man er ute etter og vil betale ;) men hittil syns jeg at soundstream har levert mye for penga, å det sier alle andre som har prøvd det.

og må huske at nesten uansett så spiller et element som er i rett utregnet kasse, bedre/finere enn to elementer som er montert i feil utregnet kasse.. så sånn sett kan man nesten kjøpe hvilken som helst element...hehe...

77mp er godt kjent for sin lydkvalitet, der er den helt toppers, ser kansje litt enkel ut men jeg syns den er fin..

Lenke til kommentar

Får vel kanskje kikke litt nærmere på Soundstream bassene. Finnes det noe demorom / sjappe i Osloområdet hvor man kan kikke nærmere på disse. Når det gjelder ekstrerne forsterkere er jeg helt grønn. Noen tips på hva en slik soundstream bass bør ha i front? Er vel også noe snakk om å ha et eller annet som sørger for at forsterkeren hele tiden klarer å lever nok strøm til dynamiske partier? Er dette noe som er innbygget i skikkelige forsterkerer eller er det noe man må sette i front av forsterkeren igjen.

Tar også gjerne i mot linker til sider om hvordan en kasse bør bygges. Greit med litt tegninger og slikt og tips om hva man IKKE skal gjøre... :thumbup:

MazeKing :cool:

Endret av Mazeking
Lenke til kommentar
Hørte på anlegget til en kompis i går. En eller annen 10" QXL-sub til 300 spenn i ei 30 liters kasse med en Denonforsterker i front. Synes lyden i dette anlegget låt veldig trøkkete. At bassen gjorde litt for mye ut av seg.

Jasså du synes bassen min er trøkkete.. Hvorfor turte du ikke bare si det til meg direkte? :nei:

Kona mi synes det samme.. :blush: Men det er jo faktisk muligheter for justeringer da.. :roll:

Men jeg vil hardnakket påstå at det ikke er dårlig lyd for 300,-

Jeg har hørt på "budsjett" basser ferdige med kasse og det er ikke det samme..

Men et par andre ting som gjør at de dype frekvenser dominerer lydbildet kan være at linjeutgangen på den fete DEH-P77MP (som du sikler etter :tease: ) har 6 volt. Og at sensitivityen på sluttsteget er justert litt høyt.. Eller jeg kanskje bare missforstår hva du mener med trøkkete.. :hmm: Kanskje du egentlig mener helt ræva lyd... :yes:

-Hikkemikke.

Lenke til kommentar

Oisann! Er du her Kent? :blush::whistle:

Som sagt så synes jeg den slo litt for mye. Hadde ønsket noe med litt mer dynamikk som ikke slo så brutlat. Synes på en måte den stod å spilte for seg selv når man drog for hardt på volumkontrollen. Kanskje du skulle ta fram sauesaksa og fylle den med ull? :hmm: Har du i det hele tatt fylt den med noe?

MazeKing :innocent:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Høyst subjektiv svar.

Når det gjelder subber som skal spille fint å høyt er det kun Elemental Designs som gjelder. Det største drawbacke med dem er jo at du finner dem ikke i butikk å må bestille dem fra usa.

Uha! Det var en noe drøy påstand, snakker om subjektivitet! Dessuten har ED slitt med noe svake voicecoiler som brenner opp ved litt påtrykk. ED er bra de, for all del, men en har jo også mye annet som er bra der som Diamond Audio, Audioque, Stereo Integrity, Resonant Engineering, Adire, Soundstream og JL Audio for å nevne noe.

En viss person ville nok også satt Eton på lista så da gjør også jeg det :mrgreen:

Installasjonen står for 50% av lydkvaliteten uansett.

Syns jeg måtte korrigere deg litt der, no hard feelings :)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
om du ringer Glenn på musical transparency, nummer står på web-sida, så finner han vel en forhandler nær deg som du kan stikke innom..

Takk for tips og råd!

Hvor finner jeg Musical Transparency? Link?

MazeKing

www.musicaltransparency.com

Lenke til kommentar

Resonant Engineering subban skal være råest! Men vurderet ¨å kjøpe XXX sub, men så fant eg ut at dem e jo primary spl subber da :!:

Neida, ekke noe galt med at andre ikke er enig. Synes bare lyden fra ED e fin! Skjøl kjøre eg med 2 stk Mtx Thunder 5500 series 15"

Lenke til kommentar
Resonant Engineering subban skal være råest! Men vurderet ¨å kjøpe XXX sub, men så fant eg ut at dem e jo primary spl subber da :!:

Neida, ekke noe galt med at andre ikke er enig. Synes bare lyden fra ED e fin! Skjøl kjøre eg med 2 stk Mtx Thunder 5500 series 15"

der tar du helt så grundig feil...

XXX er renspikka SQ subber.. bygd for presis og nøytral og med overbevisende drag i bunn...

eneste fordel med slike dyre/store/sq subber er at de har tendens til å spille j*vlig høyt å samtidig rå-fint ;)

mvh,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...