jtkristensen Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Sliter litt med en nyinnkjøpt motor, fikk den på vannet etter kjøp, men gleden varte i 20 minutter.... Saken er at den er ustabil å starte, så vi tør ikke ha den på vannet. Når den først starter, går alt som det skal, den stopper ikke av seg selv, fusker ikke, alt OK. Men så var det å få få start på den da! Den kinner "sakte", kinn pause kinn pause... På biler går det jo i kinnkinnkinn... Så plutselig starter den, i går startet den tungt med greit tre ganger på rappen, så starter den ikke mer. Har sjekket at det er like mange volt på starteren som på et nytt fulladet batteri, koblinger mellom batteri og starter er også sjekket for dårlig kontakt. Flere forslag? Lenke til kommentar
mariuski Skrevet 10. august 2004 Del Skrevet 10. august 2004 foreslår at du sjekker/måler strømmen PÅ starteren MENS noen vrir på nøkkelen. i mange tilfeller kan det være dårlig overflate på kontakten inne i innslaget til starteren, som følge av langvarig kinning ved startproblemer. i disse tilfeller vil du kunne måle ++12v helt frem til stareren, men pga stor motstand i innslaget, faller spenningen i kjeller'n og startermotoren får ikke tilstrekkelig spenning. forslag til løsning: demonter innslaget på starteren og puss vekk irr/sot/ujevnheter fra kontaktpunktene både innvendig og utvendig. disse bør være gull-rene, og bør pusses så blanke som mulig uten å ta for mye av godset. merk: enkelte startere har bendiksdrev og "eksternt" innslag. disse er ofte ikke til å åpne, og må derfor byttes. min erfaring med mercury motorer er at de er mer kresne på tennplugger enn andre fabrikater. sjekk at du har riktige og friske plugger på motoren. lykke til Lenke til kommentar
jtkristensen Skrevet 10. august 2004 Forfatter Del Skrevet 10. august 2004 Takk for svaret! I går ettermiddag skiftet vi ganske enkelt til dobbelt så tykke batterikabler, så var problemet løst! Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 10. august 2004 Del Skrevet 10. august 2004 Hadde samme problem på en Yamaha. Det viste seg at hovedstrømbryteren var dårlig. Har skjedd 2 ganger! Elektriske feil på båter har vel i 95% av tilfellene noe å gjøre med dårlig kontakt i en eller annen form. For å slippe dette i motoren, dusjer jeg alt med CRC 6-66 marine, i allfall en gang i måneden. Så tørker jeg det overføldige vekk med en fille. Dette har blitt gjort fra motoren var ny, og det har utvilsomt betalt seg. Aldri vært strømproblemer, eller andre problemer, og den ser splitter ny ut under dekselet - og det er ikke en overdrivelse. Båten blir forresten brukt hele året og det bærer alt preg av, bortsett fra motoren da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå