Gå til innhold

Mange som trener kampsport her?


UUnreal

Anbefalte innlegg

Om jeg virkelig skulle begynt med kampsport så hadde det nok blitt boksing eller kickboksing på meg. Sport for mannfolk, i motsetning til alle de kjipe dansesportene med mønster og lignende. ;)

MMA! MMA! Må få lov til å reklamere litt for MMA, eller Mixed Martial Arts.

 

Her har du ikke faste mønstre, men du kan bruke alle teknikker du finner i alle kampsporter, eller finne på nye selv. I grunn er bare shootfighting (som jeg trener) en av tre regelsett: Submission wrestling (kun bakkekamp, ingen slag eller spark tillatt), shootfighting (begynner stående, slag og spark tillatt når begge er stående (sparring eller clinch)) og vale tudo (begynner stående, slag og spark tillatt både stående og på bakken).

 

Her er det bare fantasien som setter grenser, og jeg føler også at det blir en mer realistisk kamp iom at vi trener full-kontakt. Imidlertid er det viktig å ta det med ro, og stor ro, når man er ny, ellers går det fort noen tenner og et skinnebein eller noe. Det er en fullkontaktsport, og skader skjer, men det er for det meste pga folk som er overivrige og ikke tar kontroll på hvor armer og bein flyr.

 

Vi trener også uten gi (kampsport-klær) og har ingen spesielle kamprop eller ritualer. Eneste såntno er vel at treneren vår insisterer på å alltid stå i en ring når vi snakker, fordi alle er likeverdige.

 

Bedømmingen av kamper er enten ved submission (tapping, dvs at hvis du gjør noe faenskap på meg, og jeg gir meg, bruker jeg armer eller bein til å "tappe" = slå to eller flere ganger i bakken, eller på deg eller et anna sted, og da har jeg akseptert nederlaget, og du slipper meg med EN gang), ved dømming eller ved knock-out, naturlig nok :)

 

Beskyttelsesutstyr er naturlig nok viktig, og en lur investering. Susp er et must, tannbeskytter er ditto, og når vi sparrer (= stående kamp, slag og spark), er boksehansker essensielt, men det har klubben der vi trener felles.

 

Siden jeg ikke har trent så lenge holder jeg stort sett på med bakkekamp, clinches (=stående kamp helt inntil hverandre, minner om bryting, bare stående), slag og spark mot puter, og enkel sparring bare for teknikkens skyld.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja jeg driver med skyting.

er ikke akkurat sport men...

ikke kamp heller..

 

drev med det en stund jeg også...

 

Om jeg virkelig skulle begynt med kampsport så hadde det nok blitt boksing eller kickboksing på meg. Sport for mannfolk, i motsetning til alle de kjipe dansesportene med mønster og lignende.

 

dansesport??

mønster er bare en liten del av treningen, jeg har vel hatt de 3 ganger på en måned, ca 30 min til sammen...

 

ta Norges beste kampsport-utøver mot verdens beste bokser, så skal du se hvem som vinner kampen...

tror ikke det blir bokseren

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Om jeg virkelig skulle begynt med kampsport så hadde det nok blitt boksing eller kickboksing på meg. Sport for mannfolk, i motsetning til alle de kjipe dansesportene med mønster og lignende. ;)

MMA! MMA! Må få lov til å reklamere litt for MMA, eller Mixed Martial Arts.

 

Her har du ikke faste mønstre, men du kan bruke alle teknikker du finner i alle kampsporter, eller finne på nye selv. I grunn er bare shootfighting (som jeg trener) en av tre regelsett: Submission wrestling (kun bakkekamp, ingen slag eller spark tillatt), shootfighting (begynner stående, slag og spark tillatt når begge er stående (sparring eller clinch)) og vale tudo (begynner stående, slag og spark tillatt både stående og på bakken).

 

Her er det bare fantasien som setter grenser, og jeg føler også at det blir en mer realistisk kamp iom at vi trener full-kontakt. Imidlertid er det viktig å ta det med ro, og stor ro, når man er ny, ellers går det fort noen tenner og et skinnebein eller noe. Det er en fullkontaktsport, og skader skjer, men det er for det meste pga folk som er overivrige og ikke tar kontroll på hvor armer og bein flyr.

 

Vi trener også uten gi (kampsport-klær) og har ingen spesielle kamprop eller ritualer. Eneste såntno er vel at treneren vår insisterer på å alltid stå i en ring når vi snakker, fordi alle er likeverdige.

 

Bedømmingen av kamper er enten ved submission (tapping, dvs at hvis du gjør noe faenskap på meg, og jeg gir meg, bruker jeg armer eller bein til å "tappe" = slå to eller flere ganger i bakken, eller på deg eller et anna sted, og da har jeg akseptert nederlaget, og du slipper meg med EN gang), ved dømming eller ved knock-out, naturlig nok :)

 

Beskyttelsesutstyr er naturlig nok viktig, og en lur investering. Susp er et must, tannbeskytter er ditto, og når vi sparrer (= stående kamp, slag og spark), er boksehansker essensielt, men det har klubben der vi trener felles.

 

Siden jeg ikke har trent så lenge holder jeg stort sett på med bakkekamp, clinches (=stående kamp helt inntil hverandre, minner om bryting, bare stående), slag og spark mot puter, og enkel sparring bare for teknikkens skyld.

driver med kamp uten utstyr vi også, men mest med utstyr, da vi ikke kan sparke så hardt mot hverandre uten beskyttekse...

 

er kun vester og evt. hjelm vi bruker da motstanderen ikke skal sparke andre steder enn på vesten armer når man blokker, men han kan bomme og treffe bena, eller enda værre, mellom bena..

Lenke til kommentar
Om jeg virkelig skulle begynt med kampsport så hadde det nok blitt boksing eller kickboksing på meg. Sport for mannfolk, i motsetning til alle de kjipe dansesportene med mønster og lignende. ;)

 

Bare uvitne folk sier sånt....

 

Alle kampsporter har fordeler og svakheter. :yes:

Vel, jeg kjenner en god del som driver med kampsport. En jeg kjenner har svart belte i Karate. For å si det sånn, jeg tar han ezzy! (100hp btw). Hva er poenget med kampsporter da om du ikke er i stand å forsvare deg selv ordentlig?

 

Nei, huff. Boksere, de vet hva det går i. En gal/beruset bokser på byen er det desidert værste du kan møte på.

Lenke til kommentar
Om jeg virkelig skulle begynt med kampsport så hadde det nok blitt boksing eller kickboksing på meg. Sport for mannfolk, i motsetning til alle de kjipe dansesportene med mønster og lignende. ;)

 

Bare uvitne folk sier sånt....

 

Alle kampsporter har fordeler og svakheter. :yes:

Vel, jeg kjenner en god del som driver med kampsport. En jeg kjenner har svart belte i Karate. For å si det sånn, jeg tar han ezzy! (100hp btw). Hva er poenget med kampsporter da om du ikke er i stand å forsvare deg selv ordentlig?

 

Nei, huff. Boksere, de vet hva det går i. En gal/beruset bokser på byen er det desidert værste du kan møte på.

Du kan ikke dømme alt ut ifra en person du vet om.

Seriøst...

Lenke til kommentar

hmmmm :hmm:

 

er jo ikke ALLE som går inn for å trene skikkelig, er også en del som er snille med beltene de gir ut...

 

har også veldig mye med hvor han trener og hvor ofte...

 

btw, jeg tar ikke broren min når vi "leke-slåss", men jeg kan, vil ikke skade han...

 

det er mulig han gjør det samme med deg, åssen vet du at han er "ezzy" da?

Lenke til kommentar

Poenget mitt er at styrke og vektfordel kan utgjøre mye mer enn teknikk så lenge man ikke er Bruce Lee. Grunnen til at boksing er såpass fristende for min del er at det innebærer mye kondisjon/styrketrening. Dessuten tåler en bokser en god del slag. Tror jeg kan slå en bokser knallhardt i kjaken uten at han løfter et øyenbryn.

Lenke til kommentar
hmmmm :hmm:

 

er jo ikke ALLE som går inn for å trene skikkelig, er også en del som er snille med beltene de gir ut...

 

har også veldig mye med hvor han trener og hvor ofte...

 

btw, jeg tar ikke broren min når vi "leke-slåss", men jeg kan, vil ikke skade han...

 

det er mulig han gjør det samme med deg, åssen vet du at han er "ezzy" da?

Det er det jeg ikke vet. Men sier du ikke må dømme alle likt.

 

Folk er forskjellige. Spesielt med kampsport.

Lenke til kommentar
jeg sier ikke at han kan ta deg...

sier heller ikke at treneren hans er slapp, men jeg vet at noen er det, og dette kan være tilfelle med han..

 

det er heller ikke alle som klarer å bli skikkelig gode innen kampsport

 

eller så kan du være god til å slåss

Enig der.... må trene en god del av livet ditt for å bli god i kamsport.

 

Ellers så er man naturtalent.

Lenke til kommentar

En kompis av meg ble forresten norges mester i klassen sin i kickboksin. Tror det er semikontakt elns. Anyways i ringen tar han meg på poeng men hadde eg og han komt i kamp med hverandre hadde eg tatt han lett.

Thaiboksere er som boksere (litt) siden de trener mye på styrke og slagkraft samtidig som de herder seg til de grader. Røffe jævler.

Lenke til kommentar

Trener Shotokan Karate med hovedinstruktør på 6. dan (og andre Shotokan-folk her veit dermed hvor jeg trener hen :)).

 

Liker den grenen og tanken bak karate generelt. Dersom man havner i trøbbel og kommer ikke uteneom å måtte slå fra seg, skal motstanderen helst være "nøytalisert" på 1-2 slag/ spark. Synes det er bedre enn kampsport som kickboxing hvor det ikke er en "mening" bak det på samme måte som i karate

Lenke til kommentar
Hvorfor er det ikke en mening bak kickboksing? Bare fordi man tar på seg en badekåpe og roper "takashi Ugh" før man slår så blir det ikke til en overlegen kampsport.

Synes det er bedre enn kampsport som kickboxing hvor det ikke er en "mening" bak det på samme måte som i karate

 

Les den en gang til :) Det ligger en annen tankegang bak karate; en tankegang jeg synes er bedre. Jeg ser heller ikke at det er noen mening bak f.eks. kickboxing annet enn det reint fysiske og at man evt. trives med det.

 

Tror heller ikke karate-utøvere som mot formodning skulle få bruk for det i selvforsvarssammenheng ville annonsert slag før de kom

Lenke til kommentar

hvis du mener det ropet man tar når man sparker er fordi man sparker hardere da...

badekåpe??

det bruker de da i boksing og det, bare at den ofte er i silke og man tar den av fær man sloss...

 

overlegen kampsport?

 

det er jo ikke akkurat det, men det er ingen mening bak kickboksing annen en kamp..

kickboksing er jo bare kamp, karate osv er jo teknikker...

 

*liten tid til å skrive akkurat nå*

Lenke til kommentar
Neeeeida, kickboksing er meningsløs vold uten noen form for teknikk involvert. :roll:

Må jeg be deg lese en gang til igjen :)? Eller om jeg skriver utydelig, gi meg beskjed

 

Tankegang; det er mer enn kun det fysiske innen karate. Vi alle veit vel godt at det er teknikker i kickboxing som alle andre sporter også...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...