Gå til innhold

Jeg kan miste en venn om jeg ikke gjør noe nå!

Gef

Anbefalte innlegg

Det varierer fra person til person, men det vil vel i de fleste situasjoner føre til at personen blir bedt om å søke hjelp....

Hvis du ikke er sikker på hva du burde gjøre så burde du kanskje gjøre så mye som mulig istedenfor å tenke på hva som er rett og galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hjelper det noe om jeg har IP'en hans?

Om man melder det til politiet/sier fra til politiet kan de be ISPen hans om å overlevert personalia om eier av den IPen i det gitte tidsrommet, så ja det kan hjelpe å ha IPen. Men det er bare politiet som kan få overlvert slik info, så da må de inn i bildet.

Lenke til kommentar
Det varierer fra person til person, men det vil vel i de fleste situasjoner føre til at personen blir bedt om å søke hjelp....

Hvis du ikke er sikker på hva du burde gjøre så burde du kanskje gjøre så mye som mulig istedenfor å tenke på hva som er rett og galt?

Jepp, jeg får prøve å gjøre alt det jeg kan.

Lenke til kommentar

Så har vi oss nattfluer som faktiskt bor i sarpsborg da ;)

Hvis du har lyst til å gi ut fornavn og sånn ca. sted om hvor han bor så kan det godt hende at jeg veit hvem det er snakk om.

Forøvrig er det ille når en person syns livet er dritt, pleier ikke det å være en fase en del går igjennom?

Det er fortsatt ingen grunn til å ikke ta det seriøst. Det funker dårlig å ringe og snakke med foreldra nå, de vil helt sikkert reagere verst av alt, men hvis de kunne funnet ut hvordan det stod til med fyren akkurat nå, så hadde det vært en god del bedre enn at de krangler og gjør ting værre, eller?

Er ikke så flink til å snakke om sånt i grunn, så, tror jeg stopper her.

Lenke til kommentar

Om man melder det til politiet/sier fra til politiet kan de be ISPen hans om å overlevert personalia om eier av den IPen i det gitte tidsrommet, så ja det kan hjelpe å ha IPen. Men det er bare politiet som kan få overlvert slik info, så da må de inn i bildet.

Så var det det om jeg skal anmelde dette da...er vel det eneste jeg kan gjøre isåfall. Fikk tak i IP'en hans, så da er jeg ett skritt nærmere. Det finnes vel ingen lovlige programmer som kan finne ut addressen hans utifra IP'en?

Lenke til kommentar

Så var det det om jeg skal anmelde dette da...er vel det eneste jeg kan gjøre isåfall. Fikk tak i IP'en hans, så da er jeg ett skritt nærmere. Det finnes vel ingen lovlige programmer som kan finne ut addressen hans utifra IP'en?

Nah. Man kan spore delvis, men ikke helt til en husstand/datamaskin.. Du vet jo allerede i hvilken by han bor i, noe nærmere kommer du ikke med lovlige programmer.

Bare politiet/ISPen som har/kan få tilgang til slikt..

Lenke til kommentar

Med fornavn, bosted og alder kan kanskje 112 hjelpe...

Eksen ringte 112 for å spørre om det var noe de kunne gjøre, om det var ille nok liksom. De blir ikke sinte om du ringer og er seriøs og lurer på noe...

*hjelpesløs*

Lenke til kommentar

Han har fortalt deg om tankene sine og henvender seg så til deg når det kan se ut som han har bestemt seg. Du er altså antagelig en av de nærmeste (om ikke den nærmeste) han har. Derfor ville jeg være litt forsiktig med å kontakte evt. foreldre uten å ha fått et inntrykk av forholdet deres i mellom. Han kan raskt oppfatte det som et tillittsbrudd dersom du gjør det, særlig om forholdet til de er dårlig fra før av. Du bør kanskje derfor gå varsomt fram om du kontakter de samt sjekke ut situasjonen før du nevner noe om hva han truer med.

En annen mer konkret ting du kan gjøre, er å invitere ham til deg i Sandnes. Si at du tror han trenger å komme seg litt vekk. Har du gode venner selv i nærmiljøet som forstår seg på slikt, kan du be de om å være med på en del ting dersom han kommer over. På den måten vil han føle seg verdsatt.

Antagelig er nok dette litt oppmerksomhetsbehov ja. Jeg er dog litt usikker på om han i det hele tatt varsler deg eller noen før han evt. gjør noe. Har han virkelig bestemt seg for å gjøre det slutt, er det desverre ingenting du kan gjøre, men bare at du er tilgjengelig for ham tror jeg hjelper mye.

Jeg kjenner ikke hele situasjonen her (fordi jeg ikke veit nok om vennen din), men oftest er det tomme trusler som ikke er uvanlig for personer profilert slik du har beskrevet her. Jeg veit av erfaring fra hjelpekorpset (Røde Kors) at det i flere tilfeller er behov for oppmerksomhet når vi har søkt etter suicidale personer, særlig om de har forsvunnet tidligere og kommet til rette igjen når de er lei rett og slett...

Lenke til kommentar

Har hatt 2 i livet som å har prøvd å ta selvmord, ene lykkes. Andre var litt heldigere og hadde ikke råd til mer heroin.

Noe jeg har lært fra disse to episodene, er at du vet aldri at det skal skje. Dette skjer på en helt vanlig hverdag. Dette er helt sikkert et skrik om oppmerksomhet, men jeg ville ikke bare latt dette gå uten videre.

Kjenner du han godt? (face-to-face)? eller er han en internett kompis?

Tror ikke det går ann å spore ip'n hans via MSN, går jo via MS servere. Prøv å lur han til et sted du får sporet opp ipn hans som mIRC, dc/FTP, evt forumet siden du er mod.

Blir nok litt tøffere de neste ukene grunnet skolestart, stress og press. (Hvis han skal på skole da)

Lenke til kommentar

Takker for masse flotte råd!

Har på en måte forstått at jeg er en av de nærmeste, om ikke den nærmeste. Han har ikke bare snakket om slike saker i noen få dager, dette skjedde for ca 4+ måneder siden, da han begynnte med selvmord. Så dette har gått gjennom hodet hans over lengre tid. Men det er ikke før nå, han begynner å gjøre ting. Før gikk det kun på tanker.

Har tenkt på det der med å be ham ned her til Sandnes, det tror jeg han hadde hatt veldig godt av. Kommet seg litt bort ifra der han er nå. Eneste som er problemet er at det er skolestart snart. Vi går begge på VK1 allmenne, og skal kjøpe bøker til skolestart nå om ikke så altfor lenge.

Når det gjelder det med selvmord, så er jeg enig i at han ville nok gjort det i stillhet og ikke fortalt noen om det. Kanskje gitt et hint eller noe før han gjorde det, men ikke gjort noe stort utav det. Han forteller meg om ting, om hvordan han har det. Han har det ikke godt. Han forteller meg om vennene som svikter ham, folk som han trodde brydde seg om ham, men som viser seg å gi blaffen. Han trenger nok oppmerksomhet ja, det kan jeg forstå.

Han har enda ikke hvert online på MSN, jeg tipper han ligger å sover (håper jeg).

Jeg har som sagt IP'en hans, prøvde å spore den opp ved hjelp av Hack Tracer uten resultat.

Vi møttes her på hardware.no i forbindelse med at jeg hjalp ham med ny PC. Han la ut posten sènt på kvelden i Hjelp jeg skal ha ny PC forumet, så da var jeg og sikkert 20 andre på forumet online. Jeg gikk innom tråden for å hjelpe, etterhvert utviklet det seg til at han fikk mailaddressen min, og la meg til i MSN. Ettersom vi begynnte å prate, fant vi virkelig tonen. Det var en hyggelig samtale. Dette var litt før jul ifjord.

Ettersom dagene og ukene gikk, ble vi bedre og bedre venner. Han hadde fått seg kjæreste, og det hørtes ut som om de trivdes meget godt. Jeg var glad på deres vegne. jeg snakket av og til med dama hans over MSN da han hadde henne over på overnattingsbesøk. Han fortalte at de to lå og koste med hverandre natten lang i sengen, og at de var så forelsket at de ikke fikk nok av hverandre. Hun bor ute på en øde plass hvor de kun har 24.4K internett linje, så hun brukte ikke MSN pga. det.

Han fortalte om noen små flørte historier mellom dem, og det virket faktisk som om han hadde funnet kvinnen i sitt liv. Alt virket perfekt! Nesten for perfekt! Helt til den dagen han fortalte om at han og XXXX aldri har hvert sammen. Alt var bare ett påfunn, men hun fantes. Han sa at hun visste at han likte henne, men hun ville ikke ha noe mer enn vennskap mellom dem. Da ble han knust, og det var da det begynnte. Han forteller meg at det er ingen som vil ha ham. Jenter bare avslår ham, de vil ikke ha ham. Han har ingen gode venner som han kan stole på, alle dolker ham i ryggen. Så begynner han å snakke om at han har suicide tanker oppi hodet. Jeg trodde jeg fikk snakket ham utav det, helt til i dag.

Lenke til kommentar
Ikke for å være vanskelig, men hva synes person X om at du skriver dette på forumet?

Det jeg mente med at jeg snakket med henne på MSN, er egentlig at han fikk meg til å tro at jeg snakket med henne, mens det var han som satt der. Så nei, jeg har aldri hvert i kontakt med henne, men jeg trodde det helt til han fortalte meg at det var løgn alt sammen.

X person har ingen peiling på hvordan han har det slik han har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...