TBJ Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 La oss si at jeg har innhold på to harddisker somjeg ønsker å dele. Men jeg vil at de som skal inn på delingen kun ser en delt mappe, og den delte mappen innholder data fra begge harddiskene. Og så fikk jeg f.eks. en tredje harddisk som jeg vil dele, men innholdet er av samme type som de to andre harddiskene, så jeg ønsker at også denne skal vises i den ene delte mappen. Altså samme som om jeg hadde en stor harddisk der jeg hadde alt i en mappe og delte den. Finnes det program som kan klare det? Lenke til kommentar
ayufan Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 En løsning er å legge diskene som NTFS mapper under en delt ressurs. Feks: c:\delt mappe c:\delt mappe\disk1 c:\delt mappe\disk2 Så setter du opp diskene til å legge seg under disk1 og disk2 mappen. Gjøres ved å åpne "disk management". Høyreklkk på disken du vil legge under en mappe og velg "change drive letter and path". Velg Add, og søk deg frem til c:\delt mappe\disk1 osv. Da vil diskene være tilgjengelig under \\maskin\delt mappe\disk1 osv. Det som ikke er mulig er å "merge" diskene slik at innholdet fra begge vises i en felles mappe. For å få det til kan du lage et drive span, som lager en stor disk av flere små. Dette forutsetter at alle disker som skal legges til må være tomme, ellers mister du all data på de. Du vil også miste alt innhold på diskene om en av diskene i et span ryker. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Du kan benytte NTFS junctions Last ned junction tool fra sysinternals. http://www.sysinternals.com/ntw2k/source/misc.shtml#junction Eks på bruk: En mappe med navn "C:\deltefiler" skal inneholde mapper fra D:\dadler E:\epler F:\fiken Opprett tom katalog på C: eks C:\deltefiler Opprett under denne følgende C:\deltefiler\1 C:\deltefiler\2 C:\deltefiler\3 legg junction.exe under c:\windows Åpne CMD prompt å lag reparse points Syntax: junction C:\deltefiler\1 D:\dadler junction C:\deltefiler\2 E:\epler junction C:\deltefiler\3 F:\fiken Åpner man "C:\deltefiler" Har denne nå tre underdirectory's som egentlig er mapper på D: E: og F: "C:\deltefiler" kan deretter shares for nettverkstikgang på vanlig måte . .... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå