Gå til innhold

Stille, støydempet PC


Anbefalte innlegg

Hei!

 

(Vennligst ikke svar hvis dere ikke har noe erfaring med støydemping, eller bare har lett litt i noen butikker. Det jeg trenger, er folk som vet hva som funker, og har hørt det med egne ører. Takk :) )

 

Jeg skal bygge en stille pc til familien. For å gi dere en idé om hvor stille, så kan jeg vel si at faren min ikke tåler å være i samme rom som en liten bordvifte, selv nå som det er så varmt. Han kan sitte i stua (5 meter fra pc rommet), og hvis døra står på gløtt så irriterer han seg over "bråket" fra pc-en.

 

Vannkjøling vet jeg jo er stille, men liker det ikke. Har ikke hatt det før, men har inntrykk av at det er dyrt + en del styr + at det er litt usikkert med tanke på kondens osv.

Bottom line: Jeg vil prøve alle andre metoder for å få ned støyen før jeg tenker på vannkjøling.

 

Spesifikasjoner har jeg en idé om selv. Det jeg trenger å vite er hva slags kabinett (kabinettet bør helst inneholde vifter fra før), hva slags CPU-vifte, og hva slags power supply (helst 350W). CD-rom og brenner som ikke bråker når de brukes trenger jeg også. Og selvsagt eventuelt andre ting som dere støydempere vet om, men dere trenger ikke å overdrive (anti-vibrerings dings til harddiskene og sånn synes jeg kan virke litt overdrevet :) ).

 

Apropos harddisk, så jeg har tenkt til å gå for WD Caviar, fordi jeg har en slik fra før av, og har aldri hørt den i det hele tatt. Men dere kan jo prøve å overbevise meg om noe annet.

 

Hvis det skulle være av interesse pga CPU vifte eller andre ting, så har jeg tenkt til å kjøpe en AMD 2500 Barton prossesor og Radeon 9600 skjermkort. Vet ikke om det er forskjell på produsentene / har noe å si, men kanskje noen kan gi meg et tips om et bra og stillegående 9600 skjermkort? Eventuelt et helt annet skjermkort? Eneste er at jeg føler meg tryggest om det er enten ATI eller NVIDIA.

 

Alle andre komponenter har vel ikke noe med støydemping å gjøre, men så klart; bare si ifra hvis det er noe jeg har glemt / dere trenger å vite.

Endret av Crozzfire
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet av egen erfaring at WD Caviar bråker en del, den blir nok for støyende hvis du er veldig kresen på lyd. Seagate Barracuda eller Samsung er stillere valg. XP 64 prosessorene utvikler mindre varme enn "vanlig" XP og krever derfor mindre støyende kjøling. Viftene på grafikort bråker ofte en del, kjøp vifteløst grafikkort finnes en del 9600 typer evt. bytt den ut med en vifteløs type fra feks. Zalman. Microplex selger støydempede kabinetter og matter, pluss stillegående strømforsyninger og cpu kjølere.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke akkurat den du er ute etter, men siden så få har svart deg så prøver jeg meg ;)

 

Jeg tror et godt forslag for familien kan være Antec Sonata (hardware.no's test). Denne kombinert med passiv kjøler på skjermkort og hovedkort og en stille cpu-vifte kan nok tilfredsstille faren :D

 

Hvis du lurer på hvilken harddisk som er stillest kan du jo se på hardware.no's titt på harddisker fra fire store merker. Gummifester til harddisk tror jeg er veldig smart for den som er sensitiv for støy. Jeg har selv en Seagate (som er kjent for å være stille) i et Chieftec Dragon-kabinett, og når disken jobber som mest så forsterkes lyden noe utrolig i kabinettet.

 

Dette skjermkortet fra Sapphire, med sin passive kjøling, bør nok være stille nok for alle!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Takk for svar. Kanskje jeg skal kjøpe det Antec kabinettet, det så ganske fint ut. Er ikke så farlig, men hadde det vært mulig å male det slik at den voldsomme reflekteringen av skjermen blir borte?

 

Hadde det vært en fordel å installere en eller to vifter til inne i kabinettet for å sørge for god luftgjennomstrømning?

 

Angående Mist Frostbite kjøleren, så var det jo positivt at den bråkte lite etter et bytte av vifte, men hva betyr Athlon mobile prosessor? Passer ikke den kjøleren til en vanlig socket A som AMD Athlon XP 2500+ barton?

Endret av Crozzfire
Lenke til kommentar

Setter spm rundt valg av PSU. Du bør definitivt gå for en større utgave, f.eks 400W til Fortron med 12 cm vifte til ca 700kr.

CPU kjøler: Mist Frostbite er helt stillegående. Helt.

Har begge deler selv, og en svært stillegående PC, vel og merke etter jeg byttet Northbridge kjøleren til en passiv ribbe. Det er utrolig hvor mye de små viftene på skjermkortet og Northbridgen kan bråke. Du burde muligens se på passive kjølingsløsninger til skjermkortet. Zalman har noen gode løsninger.

 

Viftekontroller er et must.

 

Edit: Siste linje

Endret av Millmax
Lenke til kommentar

Mener du at den PSUen som følger med ikke har nok Watt?

 

Angående skjermkort så er vel det handuet foreslo bra nok, det har jo passiv kjøling.

 

Hmm, det med å bytte ut northbrigde viften og det med viftekontroll har jeg ikke noen erfaring med. Er det vanskelig? Kjøler det mye dårligere å bytte ut den viften med en ribbe?

Lenke til kommentar
(Vennligst ikke svar hvis dere ikke har noe erfaring med støydemping, eller bare har lett litt i noen butikker. Det jeg trenger, er folk som vet hva som funker, og har hørt det med egne ører. Takk :) )

Jeg syns dette er frekt men meg om det.

 

Har prøvd selv å få en stille (men rå) pc. Prøvd med stillegående vifter til psu og cpu, støydempenede matter etc men uten at resultatet ble som ønsket.

 

Faren din tror jeg ikke blir fornøyd før den er av.

Lenke til kommentar
Mener du at den PSUen som følger med ikke har nok Watt?

Nei, men strømforsyninger som opererer på grensen av ytelsen vil kjøre vifta på en høyere hastighet for å bli kvitt varmen. Høyere hastighet = Mer bråk.

 

Hmm, det med å bytte ut northbrigde viften og det med viftekontroll har jeg ikke noen erfaring med. Er det vanskelig? Kjøler det mye dårligere å bytte ut den viften med en ribbe?

Nei, det er ikke vanskelig å bytte ut NB kjøleren. Fikk lavere temp på chipen ved å bytte ut den billige vifta som fulgte med HK. Denne Zalman kjøleren skulle fungere bra.

 

Så: Viftekontroller. Essensielt i ALLE stillegående systemer fordi du MÅ stille hastigheten på viftene selv, spesielt kabinettviftene. Hvilken type viftekontroller du velger spiller liten rolle, er godt fornøyd med denne selv.

 

Valg av kabinettvifter:

Bruk helst 120 mm vifter. En foran og en bak. 80 mm vifter må ha et turtall 2.5 ganger høyere for å yte det samme. Det høres. Viften på baksiden av kabinettet høres bedre fordi luften de spyr ut som regel havnet ut i rommet. Pabst vifter er stillegående.

 

Kabinett:

Velg et kvalitetskabinett. Billige kabinetter kan skrangle endel. Selv har jeg valgt plexi, det absorberer vibrasjoner fra HD og vifter godt.

 

Uansett, forbred deg på å bruke en del tid og penger, men det blir bra til slutt!

Lykke til!

Endret av Millmax
Lenke til kommentar

Antec Kabinett.

Ingen kabinettvifter. (burde gå hvis du har få deler. Ihvertfall kan du justere ned hastgiheten på den)

Samsung hardisk

Radeon 9600XT som Handuet fåreslo.

 

AMD Athlon Mobile XP:

 

Når AMD lager prosessorer skiller de ut de beste delene av vaferne (det som cpu blir lagd av). Disse delene blir til Mobile CPU. Egentlig ment for bruk i bærbare maskiner. De utvikler mindre varme fordi de operer på lavere spenning.

 

Ellers så er det ganske mange som har vannkjøling og det går visst fint med dem altså. Så vil anbefalle og tenke gjennom det en gang til.

Lenke til kommentar
Ingen kabinettvifter. (burde gå hvis du har få deler. Ihvertfall kan du justere ned hastgiheten på den)

Uten kabinettvifter går all varmen generert i kabinettet ut gjennom PSU som må øke viftehastigheten altfor mye. Det vil trolig høres helt inn på naborommet :thumbdown:

Den viktigste kabinettviften er den bakre som sørger for å holde den varme luften unna strømforsyningen. Uansett CPU blir det generert en del watt varme der...

Lenke til kommentar

Takk til alle som har svart :) Okey, lurer på et par ting til.

 

Har AMD Athlon Mobile XP mindre ytelse enn vanlige prosessorer?

 

Vannkjøling:

OK, ut av nysgjerrighet har jeg ikke noe imot å sjekke ut en vannkjølings-løsning, og hvordan det gjøres + eventuelle farer med det, som kondens osv.

 

Det med å bruke en del ekstra penger er ikke noe problem, det er faren min som betaler, og han er villig til å gå ganske langt for å få maskinen stille :)

 

---

KS: Frekt? Sorry hvis du synes det, men jeg prøvde å legge til "vennligst" og "takk" og en smiley for å vise at det var i beste mening. Jeg er i nok tvil fra før, og trenger tips fra folk som vet hva som virker. F.eks. å gå rundt å lete i nettbutikker klarer jeg selv, og forventer forsåvidt ikke at andre gjør det for meg, men det har liten vits så lenge man ikke vet om det virkelig er det man trenger ;)

---

Endret av Crozzfire
Lenke til kommentar
Det med å bruke en del ekstra penger er ikke noe problem, det er faren min som betaler, og han er villig til å gå ganske langt for å få maskinen stille :)

Hvis pris ikke spiller noen rolle kan du basere deg på dette kabinettet her... ;)

 

http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=64&code=020

 

tnn_c_p.jpg

Kunne en ferdigpc fra http://www.hushtechnologies.net/start.html

atxfront400ns.jpg være av interesse?

Endret av icaruz
Lenke til kommentar
KS: Frekt? Sorry hvis du synes det, men jeg prøvde å legge til "vennligst" og "takk" og en smiley for å vise at det var i beste mening. Jeg er i nok tvil fra før, og trenger tips fra folk som vet hva som virker. F.eks. å gå rundt å lete i nettbutikker klarer jeg selv, og forventer forsåvidt ikke at andre gjør det for meg, men det har liten vits så lenge man ikke vet om det virkelig er det man trenger ;)

Vannelig nettetikette tilsier at man ikke svare hvis man ikke har peiling. Det er vel i grunn det jeg tenkte på og at det derfor er unødvendig å be folk uten epiling om å holde seg unna.

 

 

ps: har du mulighet til å plassere pc'n i ett klesskap eller noe slikt? På en tidligere jobb hadde man en pc stående i en lydisolert boks med kun et lite hull for ledninger på baksiden. Det var stille det.

Lenke til kommentar

Det jeg har i min maskin for å støydempe:

 

*Samsung harddisker (stilleste du får tak i for tiden iflg. silentpcreview.com) fjerner kanskje 5-15% av støyen avhengig av hvilke harddisker du har fra før.

*harddiskoppheng (bærestropper gjør at vibrasjonene ikke forplanter seg i kabinettet). Dette fjerner nok enda 10% av støyen

*Bruke 120mm vifter og kjøpe fra microplex.no både Papst evt. Titan-vifter og et par sånne fanmates. dette fjerner kanskje 20% støy.

*Kjøpe støydempingsmatter fra www.databutikken.com/no (dette har ikke jeg gjort enda, men regner med du fjerner enda 15% av støy)

 

Må legge til at de "prosentverdiene" er jo SVÆRT subjektivt og idiotisk, men det var ca sånn jeg opplevde det etterhvert som støyen forsvant.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte denne kassen tidligere i sommer:

http://www.microplex.no/rubweb/handel.asp

 

Satte papst vifter i alle ledige hull og monterte en rheobus for å sette ned hastigheten litt. Gummiopphengene på hd-ramma kombinert med all lydisoleringen gjør at selv to raptordisker nesten ikke lager lyd :)

Har også lagt gummipakninger mellom alle viftene og chassis for å minimere vifteduring.

En tidligere kasse monterte jeg syv kilo asfaltgummi innvendig på alle flater.

Dette fjernet all vibrasjonsstøy, men kassa ble lite transportvennlig...

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg "peiling" men drister meg til å komme med en anbefaling da jeg selv er i samme situasjon og er på jakt etter en støysvak PC, uten å måtte fikse og styre så veldig mye.

 

Ta en titt på Reserator 1 fra Microplex. Den koster jo litt men den tror jeg ikke skal være så vanskelig å installere.

 

Den har ikke de beste overklokkingsmulighetene, men nå virker det ikke som det er noe du er ute etter. Og da denne løsningen for å kjøle cpu, skjermkort og evt HK er 100% viftefri så burde det vel være noe for deg.. (skjermkort og chipset vannblokk må kjøpes i tillegg)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Seagate er den mest stillegående merke du kan få på harddisk. Velger du harddisk oppheng for å støydempe i tilegg på microplex.no vil du ikke høre disken. Har hatt mange Seagate disker selv. Kabinettet Antec Sonata er veldig bra og stillegående. Bruker kabinettet på jobb, den medfølgende strømforsyningen er veldig stille. Faktisk den mest stillegående PSU jeg har ikke hørt :) Ellers er Forton PSU med 120 mm vifte en sikker vinner. AMD mobile CPU er et bra forslag. Min erfaring er at PSU er den som støyer mest hvis alle andre deler er valgt for å være stille. Tror ikke du trenger noe ekstra vifter i kabinettet hvis du ikke skal overklokke. ATi readon 9600 serie selges med passiv kjøling/uten vifte og vil være et veldig bra valg, hvis en ikke skal spille de nyeste og råeste spillene, som feks farcry,doom3 og kommende halflife2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...