Gå til innhold

Bios problem ?

kimweb

Anbefalte innlegg

Hei!

Har netopp bygget ferdig min pc.

Eg har problemer med oppstart, kommer ikkje inn på BIOS.

Det første bildet eg får på skjermen er press <DEL>.

I bruker håndboken for hovedkortet står det at eg må holde <Del> til eg kommer inn på BIOS.

Det neste bildet eg kommer inn på viser komponenter, CPU, CD-ROM, RAM, o.s.v. som er i pc'n. Her er alt i orden,

ingen feil.

Så tar det ca. 5 sekunder før maskinen restarter, dette gjentar seg.

Det står i brukerhåndboka at viss det ikkje skjer noke så må eg endre "jumper" innstillinger og sjekke kontakter.

Dette har eg gjort, men det skjer ingen endringer.

Ka er galt??

Her er min pc:

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack

AMD Athlon 64 3000+ 2.0GHz HT Socket754 512kB Cache, BOXED

Samsung SpinPoint P80 160GB S-ATA 8MB cache 7200RPM

Sapphire Radeon 9800 Atlantis PRO 128MB "Ultimate Edition"

MSI CD-brenner SATA 52x/24x/52x/16x

Chieftec Strømforsyning ATX 420W 2vifter

Hovedkortet er et ASUS K8N-E Deluxe Socket 754, nForce3 250GB,SATA,GbLAN,ATX,Raid

Endret av kimweb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer inn på BIOS når eg har "reset" og tatt ut batteri, og når hardisk og cd-rom er koplet fra. Men no når hardisken er komplet til og en minnebrikke + cd-rom er koplet fra får eg denne meldinga:

Chassis Intruded,

Fatale error,

System Halted.

Lenke til kommentar

Ha tilkoblet kun det du vet fungerer. Så kobler du til kun en og en enhet, til du får feil. Hvis du ikke har koblet til noen av enhetene når du får feil, koble fra den som skapte feilen, og koble til de andre.

Men først, meldingen din sier at noen har åpnet kabinettet ditt. Dette er en innbruddssikring som kan aktiveres om kabinettet støtter dette. Normalt så er det ikke nødvendig. Sjekk side 2-29 i manualen din, og at du ikke har rørt Chassis intrusion connector på hovedkortet ditt.

Lenke til kommentar
Trur ikkje det har med innbruddsalarm å gjere.

disable chassie intrusion i Bios så vet du...

Skrufestene er isolert hvis det ikke er feil fra produsent - bakplata (I/O-shield) + kabelkontakter sørger for jording.

Lenke til kommentar

disable chassie intrusion i Bios så vet du...

Skrufestene er isolert hvis det ikke er feil fra produsent - bakplata (I/O-shield) + kabelkontakter sørger for jording.

Skal teste det....

Lenke til kommentar

Chassis Intruded betyr oversatt kabinett åpnet (trengt inn i).

Kan ikke se at denne kan disables i BIOS ifølge manualen. Kun den jumperen som er dokumentert i manualen side 2-29.

Når eg ikkje kan disable chassie intrusion i Bios på mitt hovedkort ka ed då gale?

Har endå ikkje brukt pc'n, kjempe kjekt å ha en helt ny "kraftig" pc ståandes og samle støv .....

Lenke til kommentar

Har du sjekket at du ikke har fjernet jumperen, eller koblet til ledninger fra kabinettet på noen av de andre kontaktene som tilhører denne funsjonen? Det kan være lett å gjøre feil, siden alle kabinettledningene skal kobles til ved siden av. Prøv f.eks. å ta bort alle ledninger fra kabinettet, utenom den for Power-knappen. Ingen av de andre ledningene er helt nødvendige for å kjøre maskinen. Sjekk så at jumperen som er vist som blå i manualen er på plass. Uten denne jumperen, så vil du få feilmeldingen, siden det er jumperen som overstyrer/disabler Chassis Intrusion. Prøv så å starte maskinen.

Lenke til kommentar

Problemet er løst..... :w00t:

Eg såg litt i biosen og disablet og enablet litt forskjellig (prøvde ut litt forskjellig før eg fann ut ka som var gale)

Det viste seg at S-ATA cd-r+dvd måtte ha en driver og kunne dermed ikke boote, og hardisken måtte vere innstilt på S-ATA configurasjoner og ikkje vanlig IDE.

Det med chassis Intruded har vel med at hardisken var S-ATA og innstillingene i BIOS var for vanlig IDE, dermed feilmeldingen: Chassis Intruded ;)

Endret av kimweb
Lenke til kommentar

Eg skal oppdatere "alle" drivere inkludert BIOS når eg legger inn xp pro.

Takker for de som har forsøkt å hjelpe med problemet mitt, er ekstra takknemlig for sofTest som har vert innom ofte med svar som har ført meg videre. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...