Gå til innhold

Hvor stor motstand? 18->12V

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å få 18V til 12V, men jeg er usikker på hvor kraftig motstand jeg trenger.

Orker en av dere å enten regne ut det for meg, eller hvordan man regner ut det.

Skal brukes på en katode trafo, så i mellomtiden bruker jeg 18V (det er i en bærbar skjerm), trafoen tåler det, men det vil vell ikke virke i lengre perioder, eller vil det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmm skal du dra mye strøm ut av den kretsen?

hvis ikke kan du bruke et delespenningsnetverk;

60ohm 120ohm

- |------===---------|--------===------|

| her har du 6v | her har du 12v|

skjønte du poenget? hvis ikke kan jeg lage en tegning og laste opp...

men skal du dra noen store strømmer er absolutt en spenningsregulator tingen f.eks. LM7812

Lenke til kommentar

Er ikke sikker på hvor mye strøm som går inn til trafoen til en kaldkatode. Det er kunn et rør som brukes. Så det er vell ikke store strømmen så vidt jeg vet. Skjønte ikke helt ka du ment med et spennings nettverk. Vorri fint om du kunne laget en tegning til meg..

Lenke til kommentar

Enkelt. Det fungerer når du bare kobler opp de to motstandene. Men det er jo nokså nyttesløst hvis formålet er å bruke den spenningen. Når du kobler på en belastning så får du jo andre motstander inn i kretsen, og spenningene forandrer seg.

Skjønner godt at ddd-king trekker på smilebåndet.

Endret av hårek
Lenke til kommentar

Grunnen:

Som du ser er spenningen (12 volten som blir "laget") av hengi at det holder seg FAST 60 ohm og 120 Ohm..

Når du så trekker strøm fra "12 volten", vil motstanden som 120 Ohms motstanden utgjør, synke fordi den blir koblet parallellt med en Last.

Da vil strømmen gjennom &0 ohms motstanden ØKE, og dermed legger det seg mere Spenning over den. Da får du MINDRE spenning over "12 volten"..

Bruk heller en Spenningsregulator...

Disse er ikke avhengie av strømmen, (hvis man ikke skal trekke flere ampere ut av dem)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...