kimmen12 Skrevet 8. august 2004 Del Skrevet 8. august 2004 (endret) Hei, jeg har tenkt å lage en side der jeg skal ha brukernavn og passord for å komme inn, altså at medlemmer får brukernavn og passord.. Er dette mulig å gjøre i Html/Php, hvis dette går ann, kunne dere gi meg en link til hvordan man gjør dette. -takk- edit: jeg har alt for å lage en hjemmeside Endret 8. august 2004 av kimmen12 Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 8. august 2004 Del Skrevet 8. august 2004 Spør i Programmering -> PHP forumet du. Du kan ikkje berre bruke HTML for å lage et innloggingssytem. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 8. august 2004 Del Skrevet 8. august 2004 (endret) Du kan ikkje berre bruke HTML for å lage et innloggingssytem. ...men du trenger HTML for å få sendt dataene til PHP... (med mindre du sutler rundt med flash eller annet drit ) login.html: <form action="login.php" method="POST"> Brukernavn: <input type="text" name="username" /><br /> Passord: <inputy type="password" name="password" /><br /> <input type="submit" value="Go!" /> </form> login.php: <?php $username = $_POST['username']; $password = $_POST['password']; if ($username == 'dittbrukernavn' && $password == 'dittpassord') { //masse htmlgreier og fiksfakserier her } else { die('Du har tastet feil brukernavn og passord. Gå tilbake og prøv på nytt.'); } ?> Det er omtrent så enkelt man kan få det. Endret 8. august 2004 av jorgis Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 8. august 2004 Del Skrevet 8. august 2004 <?php $username = $_POST['username']; $password = md5($_POST['password']); if ($username == 'dittbrukernavn' && $password === '3ba109ac5cc9618bb6d450a47bcdc833') { //masse htmlgreier og fiksfakserier her } else { die('Du har tastet feil brukernavn og passord. Gå tilbake og prøv på nytt.'); } ?> Jeg tok meg den tillatelse å ordne noe fint M rocker, D rocker 5 rocker! Lenke til kommentar
Smidt Skrevet 8. august 2004 Del Skrevet 8. august 2004 følgende kodesnutt krypterer ditt vanlige passord til md5 <?php $pass = md5("dittpassord");// ditt vanlige passord echo "$pass"; ?> Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Eller bare bruk http://md5.lagring.net Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Finnes det ingen md5 dekrypteringsfunksjon? Lenke til kommentar
Lystig Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 (endret) Nope, men du kan brute-force md5 strenger (hvis du har gooooooooood tid). Endret 9. august 2004 av Lystig Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Jeg tok meg den tillatelse å ordne noe fint M rocker, D rocker 5 rocker! Nøyaktig hva som var vitsen med det skjønte jeg ikke. Eneste er vel at du ikke kan se passordet, selv om PHP kræsjer. Finnes det ingen md5 dekrypteringsfunksjon? Nei. md5 krypterer kun en vei, og den eneste måten du kan knekke en md5-streng er å bruke brute-force. Legg forøvrig merke til at man kan kjøre bruteforce på selve passordet, og så sjekke om md5-checksumen stemmer for å knekke passordet. Da blir passordet vesentlig lettere å sjekke enn om det skulle bli kryptert til en 32-karakters alfanumerisk md5-streng. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Andre grunner er at da kan du la folk se i php-filen (eller MySQL-databasen om det skulle være aktuelt) uten å krenke noens private passord. Det er jo en av grunnene til at f.eks phpBB2 krypterer alle brukernes passord i MD5. Hva IPB gjør, vet jeg ikke. MD5 er en såkalt one-way-hash, og er altså bare mulig å kryptere. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 phpBB2, IPB, VikingBoard m.m. krypterer passordet før det kommer til mySQL, nettopp for at ingen utenforstående/innenforstående () skal kunne utnytte det å ha en milelang passordliste foran seg. Lenke til kommentar
kimmen12 Skrevet 10. august 2004 Forfatter Del Skrevet 10. august 2004 <form action="login.php" method="POST">Brukernavn: <input type="text" name="username" /><br /> Passord: <inputy type="password" name="password" /><br /> <input type="submit" value="Go!" /> </form> på den kommer det ikke opp en passord rute her er siden jeg la d ut på Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 10. august 2004 Del Skrevet 10. august 2004 Passord: <inputy type="password" name="password" /><br /> En kjapp typo. Endre det fra <inputy til <input Lenke til kommentar
kimmen12 Skrevet 10. august 2004 Forfatter Del Skrevet 10. august 2004 Må være flere bug her pga når jeg endrer pass i html også skriver jeg det inn så kommer det bare at det er feil. dere kan jo se selv http://es.thariders.com/login.html < Brukernavn : KIMz pass : KIMz Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 10. august 2004 Del Skrevet 10. august 2004 Får jeg se koden til login.php? Muligens du har skrevet passordet i rentekst og likevel brukt md5(), eller kanskje du har en feil på noen av variablene. Lenke til kommentar
kimmen12 Skrevet 10. august 2004 Forfatter Del Skrevet 10. august 2004 (endret) html <form action="login.php" method="POST">Velkommen til dette login test systemet /><br /> Skriv inn brukernavn og passord neden for /><br /> Brukernavn: <input type="text" name="username" /><br /> Passord: <input type="password" name="password" /><br /> <input type="submit" value="Login!" /> </form> PHP <?php $username = $_POST['KIMz']; $password = $_POST['KIMz']; if ($username == 'dittbrukernavn' && $password == 'dittpassord') { //Velkommen til stæsj } else { die('Du har tastet feil brukernavn og passord. Gå tilbake og prøv på nytt.'); } ?> Der er begge 2 Endret 10. august 2004 av kimmen12 Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 10. august 2004 Del Skrevet 10. august 2004 Ja, du har misforstått litt her... Du må forandre der du har skrevet inn [KiMz] til [username] og [password] sllik det var før. Det du skal forandre, er dette: if ($username == 'dittbrukernavn' && $password == 'dittpassord') { if ($username == 'KiMz' && $password == 'KiMz') { Lenke til kommentar
b-real Skrevet 10. august 2004 Del Skrevet 10. august 2004 Hvorfor ser ikke folk at det er et egent PHP-forum? *strekke på seg* Jaja...flyttes fra WDS til PHP. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå