Gå til innhold

Lage Musikkavspiller ?


Anbefalte innlegg

Som topicen sier så skal jeg lage en musikkavspiller på en side. Jeg vet at musikk på siden er en uting, mn det er til en promotering av en plate som en venn av meg har laget, og i den sammenheng vil han gjerne ha en eller 2 låter av plata si på siden. Det jeg da lurte på er om noen av dere kunne ha tatt 5 min maks til å lage en sånn en liten spiller i flash. Kravene er ikke mange. Skulle gjerne ha laget den selv. Men er i alfafasen når det gjelder Actionscripting i Flash.

 

Kravene :yes:

- Spillerens lengde : 2,5 cm

( Altså lengde i <-------> )

- Bakgrunnsfarge : 2A2A2A

- Knappefarge : 998A6B

- Play,Stop,Next Track, Prev Track

 

Hadde vært veldig genialt om noen hadde fått det til.

 

Edit : Jo, også må html-koden hvor man setter inn sangene <a href="blabla.mp3"> være litt brukervennlig ettersom min venner er helt no0b i Html.

Endret av Lanka
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du skal ha en musikkavspiller, er flash det beste alternativet. Men, det som jeg tror blir enda bedre, er å la brukerne laste ned filene. Det er et h* for ISDN-brukere å vente på at en hel sang lastes. Da er det bedre å laste den ned manuelt, og høre på den senere.

hva med å lage en løsning hvor musikken streames server -> bruker? det bør jo kunne gå ann for å løse dette problemet......

Lenke til kommentar
er det ikke greiere/enklere å lage noe lignende i asp/php/java applet/jsp?

Fysj og fysj :p

 

Som lokaltog nevner er Flash garantert den beste løsningen for å lage en liten musikkspiller. Tingen her er å ha en liten sak i Flash som henter en eller flere MP3 filer og streamer den til brukeren, det vil si at brukeren laster ned litt etter litt men dette legger ikke brukeren merke til fordi nedlastningen foregår mens brukeren hører på det som allerede er blitt lastet ned.

 

Det finnes en rekke open-source spillere som f.eks denne som jeg fant hos Flashkit.com ...

Lenke til kommentar

Genialt Gandalf. Men et lite problem? Hvordan skal besøkende vite at de skal holde musa over bildet? Det er meningen at musikken må bli hørt, eller så kan de bare gå ut hvis de ikke tåler dt. Men selfølgelig utrolig bra. Lagde du det med Actionscripting? Eller bare mouseover i flash?

Lenke til kommentar
Som lokaltog nevner er Flash garantert den beste løsningen for å lage en liten musikkspiller. Tingen her er å ha en liten sak i Flash som henter en eller flere MP3 filer og streamer den til brukeren, det vil si at brukeren laster ned litt etter litt men dette legger ikke brukeren merke til fordi nedlastningen foregår mens brukeren hører på det som allerede er blitt lastet ned.

så du mener at musikken streames når en bruker Flash? da lærte jeg noe nytt idag også...

Lenke til kommentar
så du mener at musikken streames når en bruker Flash? da lærte jeg noe nytt idag også...

Ja, men det går ann å laste inn hele sangen først også, det er valgfritt. Man kan også bruke en action som heter attachSound. Da er det lett å lage neste, stop, forrige, play, volum og pan knapper.

 

Si fra hvis du lurer på noe da. Lanka. Kan se om jeg kan hjelpe.

Endret av KinnShady
Lenke til kommentar
Edit : Jo, også må html-koden hvor man setter inn sangene <a href="blabla.mp3"> være litt brukervennlig ettersom min venner er helt no0b i Html.

Tror akkurat dette kan bli et lite problem for vår kjære Gandalf!

 

Løsningen må nok bli sånn at Lanka tilpasser *.fla fila sånn at den matcher *.mp3 filene hans. Hvis ikke Lanka kan det så må han nok lære noe nytt..

Lenke til kommentar

Kan se om jeg greier å lage en aldri så liten spiller, men kan ikke love at den blir bra... Det blir mitt første "prosjekt" i flash.. :)

 

Edit: Oppdaget da jeg skulle begynne med designet i Fireworks at 2,5 cm er _ekstremt_ lite... Menj eg kan jo prøve å lage noe.. Trenger vel ikke akkurat display for å vise hvor lenge sangen har spilt, men jeg kan ikke se for meg at det blir god plass til knapper... Men jeg kan se hva jeg får til :)

 

Edit 2: :( Plutselig har jeg fått ett problem med Fireworks, som gjør at jeg ikke får lagret interfacet jeg har laget... Kan jo selvfølgelig prøve å lage det samme interfacet i PS, men jeg tror nok ikke det blir i dag... Hadde egentlig ikke planer om å sitte inne og jobbe foran skjermen, men heller være ute i finværet, så det skal jeg gjøre nå. Kan se hva jeg får gjort i morgen

Endret av Jibril2k
Lenke til kommentar
Edit :  Jo, også må html-koden hvor man setter inn sangene <a href="blabla.mp3"> være litt brukervennlig ettersom min venner er helt no0b i Html.

Tror akkurat dette kan bli et lite problem for vår kjære Gandalf!

 

Løsningen må nok bli sånn at Lanka tilpasser *.fla fila sånn at den matcher *.mp3 filene hans. Hvis ikke Lanka kan det så må han nok lære noe nytt..

Et problem indeed, det blir vanskelig å forklare, men jeg legger sangene inn i flashfilen og linker ikke til en web location. Var det ok forklart? Så for at jeg skal kunne lage dette så må jeg nok ha mp3 filene :yes: Dette gjør det nok bare enklere for vennene dine da blir det akkurat som å linke til et bilde :cool: (bare me swf istedet for jpg eller gif)

Lenke til kommentar

Tusen Takk =) Meget snillt. Ja, skal prøve å lære. Men å se litt på tuts og hjelp filer tar litt tid, og jeg prøver og prøver.

 

Men tusen takk for forslagene, og det dere klarer. Si ifra om dere trenger noe informasjon da. Om vedrørende spilleren eller sangene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...