kri84 Skrevet 8. august 2004 Del Skrevet 8. august 2004 Jeg skal(som mange andre) kjøpe meg laptop nå før skolestart. Jeg har tidligere bygd desktop-er og drevet en god del med dette, men bærbar har jeg aldri kjøpt før. Derfor kan jeg enkelt å greit si at jeg er ganske blank! Har lett rundt på masse sider for å finne informasjon om de forskjellige merkene, men jeg har bare blitt litt klokere. Derfor lager jeg dette emnet. Jeg har den formeningen at en laptop aldri kan erstatte en desktop. Vet det er mange som er uenig i dette, men det er min mening. Skal bygge meg en ny KRAFTIG desktop snart og derfor trenger jeg bare en laptop til skolearbeid(skriving, internett o.l.). Jeg er derfor interessert i en centrino maskin som er lett, stille, har bra skjerm, lang batteri-levetid og har minimum 512mb minne. Sånn ellers er jeg veldig føyelig. Da jeg startet å leite var det bare Dell som sto i tankene mine(har brukt mye Dell igjennom skolen), men nå har jeg fådd opp øynene mine litt. Etter litt undersøkelser virker det som om Dell ikke er det helt store(vel og merke inspiron modellene. Latitude modellene vet jeg ingenting om). Har hørt flere som mener de er veldig "plastikk-aktig" og at de virker veldig "billige." I tillegg så har de ikke akkurat verdens beste batteri-levetid(i allefall de laptop-ene jeg har undersøkt. For eks 510m). Whitebox fanget fort min interesse , men etter å ha lest litt her på forumet er jeg ikke sikker. (mange som klager over leveringstid, mye rot, service etc) Elitegroup har jeg også sett på, men har rett å slett ikke peiling på om de er bra. De virker bra i allefall. En Tundra pc var anbefalt som student/økonomi pc her på barbara. Er det noen som har erfaring med denne? Derfor: Er det noen der ute som har noen tips vil jeg bli veldig gla for tilbakemeldinger. Jeg er åpen for tips om alle merker, bare jeg ender opp med et godt alternativ Lenke til kommentar
ArneT Skrevet 8. august 2004 Del Skrevet 8. august 2004 På spørsmål om hvilket merke som er best, må jeg svare uforbeholdent IBM. MEN, det er absolutt ikke det merket som gir mest for pengene. Designen er heller ikke så bra. Men de er uslåelige på byggekvalitet og service. De koster som sagt skjorta.. Jeg sitter i samme båt som deg da jeg skal anskaffe meg pc til skolestart. Jeg har en Apple Powerbook fra før som jeg er superfornøyd med, men vi har en del spesialprogram på skolen som kun finnes på PC. Har trålet de fleste merker, og blir bare mer og mer i tvil. Jeg har blinket meg ut: IBM X40 (svindyr, mangler cd/dvd spiller) IBM T41 (Valget faller muligens på denne) Tundra 1551 (Vet ingen ting om kvaliteten på den. mye for pengene men dårlig batteritid) HP nc4010 (ganske bra maskin, men mangler cd/dvd) Dell X300 (Mye for pengene, Billig, men litt "Nille" kvalitet) Lenke til kommentar
Jalmar Skrevet 8. august 2004 Del Skrevet 8. august 2004 (endret) Bare husk at de aller fleste bærbare datamaskiner er laget av et og samme selskap, nemlig Quanta Computer. Så er det bare litt kosmetiske endringer blandt de forskjellige selskapene som selger de til deg og meg. Store kunder av Quanta Computer er Dell, Hewlett-Packard, Toshiba, NEC og Acer. IBM Thinkpad G serien og noen Sony VAIO modeller er også laget av Quanta. For ikke å glemme Compal som er den nest største leverandøren. De leverer bla. og til HP, noen Dell modeller samt Apple. Endret 8. august 2004 av Jalmar Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 8. august 2004 Del Skrevet 8. august 2004 Når det gjelder Dell, så tviler jeg ikke på alt negativt som er blitt sagt om Dell sine Inspiron-PC'er. Men Dell sin Latitude-serie er noe ganske annet. Her er det kvalitet som råder, i hvert fall om du går en del opp i pris. Jeg sitter selv på en Dell Latitude D600, og jeg kan ikke si annet enn at jeg er storfornøyd med denne. Her har Dell gjort alt riktig. Men den koster. Jeg fikk imidlertid prutet en del på den, så jeg fikk råd til den. Lenke til kommentar
Ronnyjo Skrevet 8. august 2004 Del Skrevet 8. august 2004 Hva med Elitegroup som selges på multicom? Fikk bl.a meget bra på omtale på en test på Dinside (link på multicom.no). Du slipper å betale for operativsystem(regner m du har fra før). Kjøpt meg en selv og er meget godt fornøyd. Lenke til kommentar
kri84 Skrevet 8. august 2004 Forfatter Del Skrevet 8. august 2004 Arne T: Ja IBM kan jeg tenke meg er noe av det beste man kan få tak i som bærbar. De er jo kjent for kvalitet, men også for pris Kjenner til problemet med å bli mer og mer i tvil. Har trålet nettet i hele dag og enda har jeg ikke bestemt meg. Har heldigvis bynt å luke ut noen aktuelle modeller. Stigfjel: Dell sin D600 evt D800. Er ikke disse veldig tunge?? Ronnyjo: Jeg har akkurat bynt å se på den, og den virker ganske bra. Men nå har jeg fått et problem til. Jeg elsker å ha ting som er best, iallefall opp i mot det beste. Jeg har derfor bynt å vurdere å ikke bygge meg en ny stasjonær på en stund, men heller kjøpe meg en DRITBRA Centrino Pc. Det frister som fan. Spesielt siden jeg vet at jeg kan bygge meg en så bra stasjonær som jeg vil når jeg har fått solgt sneskuteren min hehe... Men får se... Skal bruke dagene fram mot skolestart til å vurdere... Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 8. august 2004 Del Skrevet 8. august 2004 Arne T: Ja IBM kan jeg tenke meg er noe av det beste man kan få tak i som bærbar. De er jo kjent for kvalitet, men også for pris Kjenner til problemet med å bli mer og mer i tvil. Har trålet nettet i hele dag og enda har jeg ikke bestemt meg. Har heldigvis bynt å luke ut noen aktuelle modeller. Stigfjel: Dell sin D600 evt D800. Er ikke disse veldig tunge?? Ronnyjo: Jeg har akkurat bynt å se på den, og den virker ganske bra. Men nå har jeg fått et problem til. Jeg elsker å ha ting som er best, iallefall opp i mot det beste. Jeg har derfor bynt å vurdere å ikke bygge meg en ny stasjonær på en stund, men heller kjøpe meg en DRITBRA Centrino Pc. Det frister som fan. Spesielt siden jeg vet at jeg kan bygge meg en så bra stasjonær som jeg vil når jeg har fått solgt sneskuteren min hehe... Men får se... Skal bruke dagene fram mot skolestart til å vurdere... Mulig D800 veier en del, men D600 veier bare i overkant av 2 kg. Synes ikke det er så tungt. Lenke til kommentar
FXDC Skrevet 8. august 2004 Del Skrevet 8. august 2004 Kan anbefale deg å se på www.zepto.no Der kan du få det du er ute etter . Har noen kollegaer som har handlet der og de er fornøyd med det meste . Lenke til kommentar
glotón Skrevet 8. august 2004 Del Skrevet 8. august 2004 Skjønner ikke helt hva folk mener når de sier at Inspiron serien er bare dårlig... Mulig jeg er naiv her, men jeg fikk min Dell Inspiron 8600 for en liten stund siden og er veldig fornøyd. Designmessig syns jeg PC'en er helt ok, jeg kjøper ikke en PC for å sitte å se på den, men for å bruke den. Det eneste som jeg syns kan sies å være negativt med den er at den er litt tung, litt i overkant av 3 kg. Men hvis du har en god ryggsekk/bæreveske er ikke dette merkbart. Batteritiden er bra, ca 4 timer hvis du bruker den til f.eks tekstbehandling osv. 1,7 -m prosessor holder for meg, men hvis du vil ha den enda råere mener jeg å huske den kan fåes med 2.0 også, og det er vel så vidt jeg vet det raskeste som er ute av -m prosessorer nå? Lenke til kommentar
Ravenlord Skrevet 9. august 2004 Del Skrevet 9. august 2004 Kan anbefale deg å se på www.zepto.noDer kan du få det du er ute etter . Har noen kollegaer som har handlet der og de er fornøyd med det meste . Hmmmm ja servicen er vel bra, men du betaler jo flere tusen kroner over normal pris hos de. Så det skulle bare mangle med service! Lenke til kommentar
durabit Skrevet 13. august 2004 Del Skrevet 13. august 2004 Skjønner ikke helt hva folk mener når de sier at Inspiron serien er bare dårlig... Mulig jeg er naiv her, men jeg fikk min Dell Inspiron 8600 for en liten stund siden og er veldig fornøyd. Designmessig syns jeg PC'en er helt ok, jeg kjøper ikke en PC for å sitte å se på den, men for å bruke den. Det eneste som jeg syns kan sies å være negativt med den er at den er litt tung, litt i overkant av 3 kg. Men hvis du har en god ryggsekk/bæreveske er ikke dette merkbart. Batteritiden er bra, ca 4 timer hvis du bruker den til f.eks tekstbehandling osv. 1,7 -m prosessor holder for meg, men hvis du vil ha den enda råere mener jeg å huske den kan fåes med 2.0 også, og det er vel så vidt jeg vet det raskeste som er ute av -m prosessorer nå? En del ting som karakteriserer en "billig" bærbar: -billig plastikkfølelse -dårlig tastatur -ustabil konstruksjon (lite metall) og et skjermlokk som gir etter Kvalitet kommer ikke gratis. Lenke til kommentar
glotón Skrevet 14. august 2004 Del Skrevet 14. august 2004 hmmmm, høres litt merkelig ut durabit... har ikke akkurat inntrykk av plastikk når jeg bruker min inspiron... Tastaturet er absolutt ikke dårlig, faktisk meget bra, fast og fint å skrive på, og på grunn av at skjermen er en widescreen 15,4" blir tastaturet mye bedre å skrive på enn andre bærbare fordi man får et tilnærmet vanlig tastatur. Skjermlokket er også faktsik temmelig bra, bedre enn mye annet som er ute på markedet nå... Kvalitet kommer ikke gratis nei, det betaler man for, det finnes selvfølgelig pc'er bedre kvalitet, men jeg vil tørre å påstå at inspiron 8600 fremstår som en kvalitets-pc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå