Øyvind h.l. Skrevet 8. august 2004 Del Skrevet 8. august 2004 Hei. Har nylig kjøpt en 82 mod. mercedes 300d. Og så viser det seg at den lekker litt olje. Det drypper litt etter jeg har parkert bilen og antagelig mens jeg kjører. Nivået på peilepinnen har sunket cirka 0,5-1cm på ca. 70 mil. Har prøvd å se hvor lekasjen kommer fra, men uten å finne noen åpenbar årsak. Når jeg fikk bilen skiftet jeg olje og oljefilter, men jeg tviler på at dette kan ha noen sammenheng med lekasjen. Noen som har forslag om hva lekasjen skyldes? Alle forslag blir modtatt med takk! Lenke til kommentar
Opus Skrevet 8. august 2004 Del Skrevet 8. august 2004 Heisann, og velkommen til forumet. Det er flere plasser oljen kan lekke fra. *Pakning mellom topp/ventildekselet *Pakningen mellom blokk/topp(toppakning) *Oljefilter *Oljekjøler(Hvis du har) *Oljetrykksbryter(e)/sensor(e) *Pakningen til bunnpanna *Sprekker i toppen eller blokka Motoren kan også brenne olja, pga. slitte paraplyer(ventilforinger) eller slitte/knekte skrape-ringer. Er lekkasjen relativt liten kan du få lekkasjen tettet med et oljeadditiv. Lenke til kommentar
Øyvind h.l. Skrevet 8. august 2004 Forfatter Del Skrevet 8. august 2004 Hei. Har prøvd å lokalisere lekasjen med å tørke vekk gammel olje for så å kjøre litt og se hvor den nye kommer ut. Det virker som oljen kommer fra trykkpumpen til innsprøytningen men jeg er ikke sikker på nøyaktig hvor på denne. Tengte å ta en motrvask for å bedre se hvor oljen kommer fra. Kan dette stemme? Vil i så fall oljeadditiv vere en god løsning? Takk for hjelpen så langt! Lenke til kommentar
Opus Skrevet 8. august 2004 Del Skrevet 8. august 2004 En grundig motorvaske er en god idè, ettersom du ser mye lettere hvor lekkasjen kommer fra. Oljeadditiv fungerer sålenge at lekkasjen ikke er så stor. Men bruker du et slikt middel må du som regel kjøre endel mil for ar det skal tette skikkelig. Men det er sikkert litt avhengig av merket etc. Men kommer lekkasjen fra en pakning som er lett å skifte, bør du heller skifte pakning. Lenke til kommentar
Øyvind h.l. Skrevet 10. august 2004 Forfatter Del Skrevet 10. august 2004 Hei. Ved hjelp av en motorvask fant jeg ut at oljen lekket fra en pakning rundt vakumpumpen. Etter noen timers arbeid var til slutt den gamle fjernet og en ny montert, dermed var oljelekasjen stoppet. Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Opus Skrevet 10. august 2004 Del Skrevet 10. august 2004 Fint at du fikk fikset det da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå