Ghost Tulsa Skrevet 8. august 2004 Del Skrevet 8. august 2004 Hei! Tenker kanskje å kjøpe meg speilrelekskamera. I den forbindelse lurte jeg på hvordan det er med utvikling på denne fronten. Å kjøpe et digitalt kamera, vil det bli omtrent som å kjøpe en datamaskin? Jeg tenker på at teknologien fornyes så fort at det nesten blir "gammelt" etter et eller to år? Noen som har forslag til gode kameraer? Har et canon ixusV2 nå, men er langt fra fornøyd! Med en gang jeg ikke bruker blitz, blir det ufokuserte bilder! Lenke til kommentar
lassevk Skrevet 8. august 2004 Del Skrevet 8. august 2004 Teknologien når det gjelder digitale kameraer, speilrefleks eller ikke, fornyes hele tiden, så "hvis du venter 6 måneder får du mer for pengene" gjelder her like godt som for pc-deler. Til forskjell til pc-deler så blir ikke det du har kjøpt utdatert så fort. F.eks. når Doom 3 nå kommer til pc'en så vil mange merke at de kanskje burde oppdatere, men det du tar bilde av med kameraet ditt setter svært få krav til det du har mellom hendene. Kan være slike ting som hvor lys-sensitivt kameraet er, osv. men det blir ikke dårligere med tiden. Det du bør gjøre er å bestemme deg for hva du må ha, og velge godt, og så kjøpe det, i stedet for å sitte på gjerdet og vente. Hvis du vet at det kommer et spesifikt nytt kamera i fremtiden som du heller vil ha enn dagens kameraer så bør du kanskje vente, men jo mer du sitter på gjerdet og venter på drømmekameraet, jo lenger tid tar det før du får et kamera å ta bilder med. F.eks. så visste jeg at sansynligvis kommer det nye kamera-modeller som svar på Canons 300D men det å gå å vente i det uvisse på at det skjer, det ville jeg ikke, da ville jeg heller begynne å ta bilder med en gang. Ville jeg blitt mer fornøyd med Nikon D70 ? Ingen aning, men jeg er kjempefornøyd med mitt Canon. Så mitt tips er at med mindre du går og venter på enten et spesifikt kamera, eller en spesifikk type teknologi (f.eks. du må ha 20 megapixler) så bestem deg nå, og kjøp nå, da kan du også begynne å ta bilder nå. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 8. august 2004 Del Skrevet 8. august 2004 Til neste år og året etter så får du samme kamera til en billigere penge eller et bedre kamera til samme pris. Du får bare bestemme deg om du vil ha bildene eller pengene. Det er en grunn til at en fotograf har stativ og en dyr blitz. Man trenger godt lys for å få korte lukkertider og skarpe bilder. Her jeg sitter nå er det to lamper og litt lys fra vinduet og på 1600 ISO så sier kameraet 1/15 sekund. Så selv med en speilrefleks på maksimum følsomhet vil det bli store problemer med å få skarpe bilder. Hvis jeg kjøper en mere lyssterk linse så vil det bli bedre men fremdeles langt fra optimalt. Pøs på med lys eller bruk stativ eller begge deler. Lenke til kommentar
F828 Skrevet 8. august 2004 Del Skrevet 8. august 2004 Det er stor forskjell på utdateringen, Pc vs Kamera. En PC blir rett og slett for treg etterhvert - om du skal følge med i utviklingen av, særlig spill. Selv har jeg en AMD 800 Mhz som fungerer helt utmerket til internett og bildebehandling. Selv om det finnes PC`r som gjør den jobben jeg bruker ett min på - på halvparten av tide, så trenger ikke jeg det. Du blir aldri innhentet med et kamera.... Om du er fornøyd med bildekvaliteten på ditt kamera, så vil du aldri trenge noe mer - selv om det kommer noen som er litt raskere i oppstart, eller har en megapixel mer... Det betyr ikke noen ting. Det eneste jeg evt måtte få tilgjengelig for å bytte kamera, var et kamera som var 100% lysfølsomt. Uendelig med ISO uten at det ble støy i bildene... det hadde vært noe... men det tror jeg aldri vil komme. jeg mener, jeg tar bilder med mitt kamera, sender dem til fremkalling, får de tilbake - og jeg synes de er alldeles perfekte... Hva mer kan jeg få da? F828 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå